Analitičari upozoravaju: Carine prijete drastičnim padom prodaje automobila i rastom cijena

Autor: Poslovni.hr , 13. travanj 2025. u 11:59
Foto: Reuters

Analize ukazuju na iznimno ozbiljnu situaciju za globalnu automobilsku industriju.

Analitičari s Wall Streeta i stručnjaci iz automobilske industrije predviđaju goleme globalne posljedice ukoliko nedavno uvedene carine ostanu na snazi. Prema izvještajima koje prenosi NBC News, očekuje se drastičan pad prodaje vozila za milijune, dok bi cijene novih, ali i rabljenih automobila mogle značajno porasti.

Ogromni troškovi za automobilsku industriju

Istraživanja pokazuju da bi povećanje troškova za automobilski sektor zbog carina moglo dosegnuti oko 100 milijardi dolara. Konzultantska kuća Boston Consulting Group (BCG) čak procjenjuje da bi gornja granica tih troškova mogla iznositi i do 160 milijardi dolara, obuhvaćajući i američke i strane proizvođače.

Samo u Sjedinjenim Američkim Državama, prema analizama Centra za automobilska istraživanja (Center for Automotive Research) iz Michigana, proizvođači bi se mogli suočiti s dodatnim troškovima od 107,7 milijardi dolara. U taj iznos uključeno je i 41,9 milijardi dolara za “veliku trojku” američkih proizvođača – General Motors, Ford i Stellantis (matična tvrtka Chryslera). Ove brojke uzimaju u obzir carinu od 25% na uvezena vozila, koja je stupila na snagu prije desetak dana, kao i nadolazeću carinu od 25% na autodijelove koja počinje 3. svibnja.

Strukturne promjene i dugoročne posljedice

“Ono čemu sada svjedočimo je strukturna promjena, potaknuta politikom, koja će vjerojatno biti dugotrajna”, izjavio je za CNBC Felix Stellmaszek, globalni voditelj za automobilsku industriju i mobilnost u BCG-u.

“Ovo bi vrlo lako mogla biti najznačajnija godina u povijesti automobilske industrije – ne samo zbog trenutnih pritisaka na troškove, već zato što prisiljava na temeljite promjene u načinu i mjestu gdje industrija proizvodi svoja vozila,” dodao je Stellmaszek.

Cijena koju će platiti potrošači

Iako će proizvođači automobila snositi dio financijskog tereta, očekuje se da će većinu dodatnih troškova ipak prebaciti na krajnje kupce, odnosno američke vozače. To će, posljedično, dovesti do smanjenja potražnje i pada prodaje.

Investicijska banka Goldman Sachs predviđa da bi cijene novih vozila mogle porasti za otprilike 2.000 do 4.000 dolara tijekom sljedećih šest mjeseci do godinu dana kao direktna posljedica novih carina. Međutim, kako se očekuje da će Amerikanci zbog viših cijena kupovati manje automobila, proizvođači će vjerojatno morati apsorbirati dio troškova kako bi održali konkurentnost.

Raspoloženje potrošača pogoršalo se više od očekivanog ovog mjeseca, a indeks očekivane inflacije Sveučilišta u Michiganu dosegnuo je najvišu razinu još od 1981. godine.

Kratkoročne zalihe i dugoročni pad prodaje

Savjetodavna tvrtka Telemetry procjenjuje da proizvođači trenutno raspolažu zalihama vozila koja nisu obuhvaćena carinama, dovoljnim za otprilike dva mjeseca prodaje, prije nego što se osjete značajnija poskupljenja. Ipak, dugoročna prognoza je sumorna – predviđa se pad prodaje od čak 2 milijuna vozila godišnje na tržištima SAD-a i Kanade.

Važno je napomenuti da pad prodaje vozila nije samo rezultat carina specifično usmjerenih na uvezene automobile. Druge carine, koje obuhvaćaju širok spektar proizvoda – od hrane i odjeće do namještaja i kućanskih potrepština – također će povećati troškove života za američke potrošače. To će dodatno smanjiti njihovu kupovnu moć i raspoloživi dohodak za kupnju skupih stavki poput novog automobila.

Sveukupno, analize ukazuju na iznimno ozbiljnu situaciju za globalnu automobilsku industriju, s potencijalno dugotrajnim i dubokim posljedicama koje bi mogle iz temelja promijeniti način na koji ova važna industrijska grana funkcionira.

Komentirajte prvi

New Report

Close