Amerikanci traže zabranu za arapske zrakoplovne tvrtke

Autor: Tomislav Pili , 22. ožujak 2015. u 11:14
Arapske kompanije već su dugo kost u grlu zapadnim prijevoznicima

Arapske kompanije već su dugo kost u grlu zapadnim prijevoznicima jer su mnogo konkurentnije.

Američke zrakoplovne kompanije pokrenule su rat sa arapskim konkurentima predavši zahtjev administraciji predsjednika Baracka Obame da se Qatar Airwaysu, Etihad Airwaysu i Emiratesu zabrani ili barem ograniči poslovanje u SAD-u.

Administracija je u srijedu potvrdila da je primila dokument od 55 stranica od tri najveće kompanije – Delte, American Airlinesa i United Airlinesa – koji optužuje arapske kompanije za nepoštenu tržišnu utakmicu jer one dobivaju državne subvencije. Američka vlada navodno se nalazi u vrlo delikatnom položaju jer je ovakav zahtjev bez presedana, tvrde upućeni izvori Reutersa. Amerikanci tvrde da su tri kompanije iz Perzijskog zaljeva do sada od svojih vlada primile ukupno 42 milijarde dolara državnih subvencija, a koje su u suprotnosti sa sporazumom Otvoreno nebo. Podsjetimo, Qatar Airways je u vlasništvu katarske vlade dok su Etihad i Emirates u vlasništvu emirata Abu Dhabi i Dubai.

K tome, Arapi zabranjuju sindikalno organiziranje svojeg letačkog i kabinskog osoblja, što im omogućava da na nižim plaćama uštede preko tri milijarde dolara. Međutim, britanski Financial Times je – blago rečeno – ismijao argumente američkih prijevoznika. To posebno važi za prigovor o onemogućavanju sindikalnog organiziranja, pa FT podsjeća da je svega sedam posto zaposlenih u američkom privatnom sektoru sindikalno organizirano. Što se tiče subvencija, treba podsjetiti da su američke zrakoplovne kompanije također dobivale subvencije, i to u iznosu od pet milijardi dolara. Predstavnci Etihada i Emiratesa već su dogovorili sastanak s američkim dužnosnicima u vezi ovog problema.

Izvršni direktor Etihada James Hogan kazao je za Reuters kako je kompanija od države kao glavnog dioničara dobila kredite, a ne subvencije. Međutim, obje kompanije već su duže vrijeme na meti svojih zapadnih konkurenata. I njemačka Lufthansa te francusko-nizozemski Air France-KLM požalili su se Europskoj komisiji na arapske kompanije. No, subvencije u zrakoplovnoj industriji nisu novost. Problem je u tome što takvi slučajevi ne spadaju pod nadležnost Svjetske trgovinske organizacije.

Arapske zrakoplovne kompanije već su dugo kost u grlu zapadnih kompanija zbog znatno veće konkurentnosti. Zračna luka u Dubaiju preotela je lani londonskom Heathrowu titulu najprometnije zračne luke u međunarodnom prometu. Etihad, Qatar i Emirates jednostavno nude bolju i jeftiniju uslugu te koriste nove, štedljivije zrakoplove. Osim toga, arapske kompanije izvrsno su iskoristile geoprometni položaj svojih zemalja. Bliski istok nalazi se na raskrižju novog "Puta svile" između istoka i zapada, a postao je i prometni centar za subsaharsku Afriku. 

Glavni prigovori američkih zrakoplovnih kompanija na arapske konkurente:

  • primili 42 milijarde dolara državnih subvencija
  • ugrožavaju američku zrakoplovnu industriju
  • zabranjuju sindikalno organiziranje

Komentari (1)
Pogledajte sve

Pa to ja govorim,oni zagovaraju slobodno tržište samo dok njima to odgovara,a kada bi mi njima počeli prodavati oni bi ukinuli tu slobodu.Samo nama malo više treba da nam dođe do pameti.Kao što su rušili komunizam,ne zbog nas da nam donesu slobodu i demokraciju,već samo i jedino zbog tržišta na kojem će prodavati i firmi koje će preuzimati…

New Report

Close