Bili bi gubitaši bez državnih subvencija vrijednih milijune eura

Autor: Poslovni dnevnik , 08. kolovoz 2019. u 08:18
Foto: Getty Images

Lani je flota smanjena sa 21 na 20 zrakoplova, broj letova sa 15.594 na 15.026, a ukinute su i tri destinacije.

Air Serbia, srpska nacionalna zrakoplovna kompanija, prošle je godini ostvarila dobit od 12,2 milijuna eura, a zajedno s ostalim povezanim tvrtkam 11 milijuna eura. To je smanjenje dobiti u odnosu na 2017. godinu kada je Air Serbia zaradila 16 milijuna eura.

Ono što je ostalo isto je donacija države od 2,46 milijardi dinara (oko 21 milijuna eura) koje je vlada Srbije uplatila Air Serbiji, piše Danas. Zapravio to znači da bi i prošlu, kao i prethodnu godinu srpski zračni prijevoznik završio s priličnim gubitkom da nije bilo državnih subvencija. U okvirnom ugovoru o transakciji između vlade Srbije i Etihada (UAE) iz 2014. godine, kada je osnovana zajednička zrakoplovna kompanija, ne spominju se ulaganja u kompaniju nakon 2016. godine, iako se u financijskim izvještajima kod subvencija kompanija poziva upravo na taj ugovor. 

Promjena poslovne politike
Prema financijskim izveštajima, od 2014. zaključno sa 2018. godinom, država je Air Serbiji uplatila oko 200 milijuna eura.  Državna pomoć će se vrlo vjerojatno nastaviti budući da je država ove godine počela subvencionirati letove iz Niša s pet milijuna eura godišnje, što će se nastaviti sljedeće tri godine, a na natječaju za te linije pobijedila je Air Serbia, navodi beogradski list.

U godišnjem poslovnom izvještaju kompanije, koji je kasnio s objavljivanjem na web stranicama Agencije za privredne registre zato što je poslan neispravan, očita je promjena poslovne politike Air Serbije, objašnjava Danas.

 

200 mil.

eura državne pomoći dobila je kompanija od 2014. do 2018.

Prošle godine prihodi od prodaje malo su smanjeni, sa 31,7 na 31,6 milijardi dinara (291 milijun eura) i to zbog smanjenja broja putnika za pet posto, što je nadomješteno poskupljenjem prosječne karte za dva posto i u određenoj mjeri većim prihodima od čarter letova, koji su porasli za 42 posto. Dobit prije troškova kamate, poreza, amortizacije i iznajmljivanja (EBITDAR) prošle je godine porasla za 19 posto, što je prije svega posljedica smanjenja troškova, i to unatoč povećanju cijene goriva.

Tako je lani flota smanjena sa 21 na 20 zrakoplova, a broj letova sa 15.594 na 15.026. Ukinute su tri destinacije, Abu Dhabi, Istanbul i Ohrid, pa je ukupan broj destinacija na kojima je letjela Air Serbia bio 39. Broj putnika je smanjen sa 2,6 na 2,5 milijuna, a za pet posto je smanjen i kapacitet flote Air Serbije mjeren sjedište-kilometrima. 

Zbog toga su prošle godine, prvi put od 2013. kada je Jat i preimenovan u Air Serbiju, druge kompanije imale više letova s beogradskog Aerodroma Nikola Tesla od nacionalnog zračnog prijevoznika. S druge strane, čak četiri puta povećani su prihodi od dodatnih usluga po putniku.

U 2017. oni su iznosili 73, a u 2018. godini 367 dinara. To je i jedan od razloga zašto su neki stručnjaci ocjenjivali prošle godine da se Air Serbia pretvara u lowcost kompaniju, iako ne i s jednakim cijenama.

 

12,2 mil.

eura dobit je zračnog prijevoznika u prošloj godini

Air Serbia je i prošle godine nastavila otplaćivati dug za kredit od Etihadove financijske jedinice EA Partners dobiven 2015. i 2016. godine po izuzetno nepovoljnim uvjetima.  Prvi kredit od 56,6 milijunaa dolara, iako je povučeno samo 52,8 milijuna eura (nakon što je plaćena transakcijska provizija od 6,55 posto, odnosno 3,7 milijuna dolara), Air Serbia plaća po godišnjoj kamati od 6,96 posto, dok je za drugi kredit od 63 milijuna dolara uzet 2016. plaćena provizija od 4,1 milijun dolara, a uz njega ide godišnja kamata od 6,95 posto koja se na tromjesečnoj razini povećava za 0,17 posto. Ti krediti dospijevaju 2020. godine.

Novi kredit od Etihada
Krediti koje je dao drugi suvlasnik, Republika Srbija, nisu tako nepovoljni. Fond za razvoj je 2016. godine odobrio zajam od 14 milijuna eura koji je trebao biti otplaćen do lipnja ove godine, s godišnjom kamatnom stopom od 3,5 posto, dok se provizije ne navode. Krajem prošle godine Air Serbia je uzela novi kredit od Etihada od 40 milijuna dolara koji dospijeva u prosincu ove godine po kamati od tri posto.

U izvještaju se, s druge strane, navodi da je kompanija u trenutku sastavljanja izvještaja držala na depozitnim računima kod komercijalnih banaka 40 milijuna dolara s kamatnom stopom od 3,5 do 4,5 posto. Krajem prošle godine, u prosincu, Etihad je uplatio Air Serbiji 23,5 milijuna dolara koje je 1998. godina Srbija uplatila Aibusu za nabavu zrakoplova. 

Komentirajte prvi

New Report

Close