Adria leti u stečaj, Slovenci traže da je opet preuzme država

Autor: Poslovni dnevnik , 25. lipanj 2019. u 12:37
Slovenski mediji navode da je kompanija dužna više od 50 mil. eura

Alenka Bratušek, ministrica infrastrukture, kaže da će osigurati neometano funkcioniranje glavnih linija u slučaju propasti kompanije.

Adria Airways, slovenski zračni prijevoznik u vlasništvu njemačkog investicijskog fonda 4K Invest, pred stečajem je, a javne osobe u Sloveniji pozivaju na ponovnu nacionalizaciju kompanije.

Stručnjaci za zrakoplovstvo, poput Alena Šćurica s portala Tangosix, tvrde da samo čudo može spasiti slovensku nacionalnu zrakoplovnu kompaniju.

"Ako Slovenija ne renacionalizira Adriju ona neće preživjeti, a uradi li to dobila je kompaniju u daleko lošijem stanju nego kada je prodala fondu 4K Invest", objašnjava Ščuric. Takvo stanje posljedica je niza pogrešaka koje je fond počinio od kada je preuzeu Adriju, a da je situacija prilično dramatična potvrđuje i izjava Alenke Bratušek, slovenske ministrice za infrastrukturo, koja je rekla da se u ministarstvu pripremaju kako bi se osiguralo neometano funkcioniranje nekih od glavnih zrakoplovnih linija u slučaju propasti Adrije.  Dodala je da izbor kupca za Adriju Airways nije bio najbolji.

Fraport spreman za slom
Događaji se pomno prate u Fraportu Slovenija, koji upravlja ljubljanskom zračnom lukom. "Ako izgubimo najvećeg poslovnog partnera, imamo plan za zamjenu prometa", kažu iz Fraporta. "Bez obzira na trenutnu situaciju i alarmantne informacije u medijima, ističemo da zračni promet postoji uglavnom zbog potreba tržišta, potražnje za zračnim prijevozom, što govori u prilog očuvanju tih veza koje su tržišno intenzivne i potencijalno profitabilne", objasnio je Fraport Slovenija.

 

5 milijuna

eura iznosio je lanjski gubitak zrakoplovne kompanije

Dodali su da raste vidljivost Slovenije na inozemnim tržištima, a samim time i interes za putovanje u Sloveniju. Tako, prema Fraportu, potreba za otvaranjem novih ili dodatnih zračnih veza također raste. Adria Airways trenutno prevozi 52 posto svih putnika koji putuju kroz ljubljansku zračnu luku.  Oni mogu letjeti iz Brnika sa 12 redovnih zrakoplovnih prijevoznika i više od 260 redovitih letova tjedno do 27 odredišta u 20 zemalja. Međutim, dugovi Adrije, prema pisanju portala Siol.net, dosegnuli su 50 milijuna eura, a sadašnji menadžment ne može pribaviti toliki novac.

Početkom ove godine objavljeno je da je, prema godišnjem izvješću o poslovanju, 2018. Adria Airways zabilježila više od 5 milijuna eura neto gubitka. U siječnju je Adrija, koja zapošljava oko 400 osoba, samo kontroli zračnog prometa dugovala više od milijun eura, dok ostali vjerovnici ne žele otkriti svoja potraživanja, javila je agencija STA. Kompanija, kako se navodi, nema dovoljno osoblja, a vlasnici i bivši čelni ljudi dovode se u vezu s propašću švicarske kompanije Darwin Airlines, koju je Adrija preuzela 2017. godine. Usto, sumnja se da financijski izveštaj za 2018. godinu ne prikazuje stvarno stanje kompanije.

Konkurencija prejaka
Alenka Bratušek je rekla da vlada nema sredstava da pomogne Adriji do 2021. godine, jer je kompanija u 2011. godini dobila državna sredstva. U skladu s propisima EU, vladi je zabranjeno pružanja dodatne financijske pomoći 10 godina. Zbog svega navedenog, nije čudno da je na najnovijoj AirHelp ljestvici pouzdanosti globalnih zračnih prijevoznika Adria Airways završila na 63. mjestu između 72 kompanije.

Kašnjenja, otkazivanje letova i brojni zahtjevi oštećenih putnika za isplatu naknade ostavili su veliku mrlju na ugledu kompanije. Ljeto 2019. pokazalo je pravu sliku Adrije jer je samo jedna od 8 novih linija iz prošle godine preživjela (za Sofiju), odnosno 7 od 8 linija je zatvoreno, što je najviše u povijesti kompanije, tvrdi Tangosix. Zrakoplovni portal dodaje da je Adrija također pokazala kako ne može izdržati konkurenciju. Iz Moskve je npr. otjerao Aeroflot, iz Varšave LOT, iz Beograda Air Serbia, a iz Istanbula Turkish Airlines. 

Otkazali suradnju

Adria Tehnika neće servisirati zrakoplove
Adria Tehnika će 31. kolovoza prestati servisirati letove Adria Airwaysa, potvrdili su u upravi te tvrtke. Riječ je o linijskom održavanju ključnom za otkrivanje i sprečavanje pogrešaka prije nego postanu problem. Adria Airways odgovorila je nejasno na pitanje tko će im održavati zrakoplove: "Poslovna tajna je odgovor na pitanje s kime ćemo raditi u budućnosti." Agencija za civilno zrakoplovstvo morat će dobiti jasniji odgovor jer se bez linijskog održavanja ne može letjeti. Prema Televiziji Slovenija, Adrijine zrakoplove od rujna će servisirati skandinavska tvrtka.

Komentirajte prvi

New Report

Close