Dostavne tvrtke su u zatvaranjima uslijed pandemije Covida-19 postale često jedina mogućnost građanima da naruče hranu ili proizvode koji im hitno trebaju. Kakva je trenutno situacija u tom sektoru, koji su glavni izazovi te da li postoje neke specifičnosti na hrvatskom tržištu, govori Victor Racariu, regionalni menadžer Glova, globalne platforme koja je u Hrvatsku došla 2019.
Većina tehnoloških noviteta dolazi uglavnom iz anglosaksonskog svijeta. Kako tumačite da su gotovo sve najvažnije platforme u Europi došle izvan tog kruga, često i iz manjih zemalja Glovo – Španjolska, Wolt – Finska, Bolt – Estonija?
Glovo je osnovan u Španjolskoj, ali poslujemo s lokalnim subjektima na svim tržištima. Njih čine lokalni timovi kojima je cilj ostvariti pozitivni utjecaj u svojim gradovima. Uvidjeli smo ogroman potencijal i počeli poslovati u južnoj i istočnoj Europi još 2018. Od tada smo gradili lokalne timove za razvoj naše platforme i ispunjavanje naše vizije ne samo u Hrvatskoj, već i u Rumunjskoj, Srbiji, Crnoj Gori, BiH, Sloveniji, Bugarskoj i Moldaviji. Naša predanost južnoj i istočnoj Europi ojačana je kupnjom Delivery Hero robnih maraka u tim zemljama, što nam je omogućilo povećanje vrijednosti.
Iako su sve ove platforme nastale prije Covida-19, koliko je pandemija utjecala na njihov razvoj i penetraciju?
Pandemija je sve digitalizirala. Od tvrtki koje su nudile alate za omogućavanje rada od kuće – poput Zooma, Microsofta itd. – do tvrtki za dostavu hrane i namirnica. Tijekom tog razdoblja usvajanje se povećalo dosegnuvši prijelomnu točku, osobito u urbanim područjima. Isprva smo mislili da bi kraj ograničenja Covid-19 mogao značiti smanjenje narudžbi korisnika jer se vraćamo u “normalan život”. No, daleko od toga, ljudi su se navikli na dostavu. Vidjeli smo da je potražnja u stalnom porastu. Stoga vjerujemo da će nove navike koje su korisnici stekli tijekom pandemije ostati i nakon nje.
Eksplozija potražnje uslijed pandemije je dovela i do neravnoteže u odnosu ponude i potražnje same dostave, a onda posredno i do rasta cijena dostave. Kako vidite u narednom razdoblju kretanje cijena?
Rješenja primjenjujemo prema potrebama tržišta, a to može uključivati financijsku potporu kako bi se kompenziralo povećanje troškova. Prateći inflatorne trendove za ključne robe poput robe široke potrošnje, poljoprivrednih proizvoda ili nafte i plina, od kojih većina utječe na naše poslovanje, morali smo prije nekoliko mjeseci povećati cijene dostave kako bismo osigurali pružanje usluga koje naši partneri obavljaju putem platforme. Trenutno ne predviđamo nikakva dodatna povećanja u kratkom roku.
Koliko vam pokušaj EU da regulira platformski rad predstavlja izazov u poslovanju?
Nadamo se da ćemo u cijeloj Europi vidjeti regulaciju koja prepoznaje jedinstvene prednosti i rezultate digitalnog gospodarstva, uz zadržavanje fleksibilnosti i poboljšanje prava radnika koji rade preko platformi. Glovo je dosljedno podržavao prava na kolektivno pregovaranje za nezavisne radnike i jedinstvene europske kriterije koji razlikuju zapošljavanje i samozapošljavanje. Vjerujemo da ovi nacrti inicijativa koje je predložila EU predstavljaju pozitivan korak naprijed prema koordiniranom skupu nacionalnih politika o platformskom radu. Rad preko digitalnih platformi predstavlja bitan izvor prihoda za značajan broj ljudi u Europi i nadamo se da će predloženi kriteriji regulirati sektor kako ne bi ostalo prostora za diskreciono tumačenje.
Radujemo se suradnji s institucijama Europske unije na izgradnji pravednije platformske ekonomije, s boljim upravljanjem uvjetima rada, najboljim radnim praksama i socijalnim pravima za sve.
Ima li Glovo nekih specifičnosti u odnosu na konkurenciju, barem u regiji SE Europe i Hrvatskoj i koje su vam glavne prednosti?
Naša vizija je svima omogućiti lak pristup bilo čemu u njihovim gradovima. Stoga vjerujem da je ‘bilo što’ glavni faktor koji nas razlikuje od konkurencije. Naš fokus na druge kategorije izvan restorana, od trenutka kada smo pokrenuli aplikaciju, naša je glavna prednost jer dopuštamo ljudima da dobiju sve što im treba u roku od nekoliko minuta, a ne samo hranu. To je velika razlika, ne samo u usporedbi s drugim aplikacijama za dostavu, već i s tradicionalnom e-trgovinom koji imaju rokove od 24 ili više sati isporuke.
Također, ako govorimo o našem poslovanju, uvijek tražimo dvije stvari. Prvo, imati najbolja vremena dostave u zemlji. Drugo, ponuditi najširi izbor restorana i partnera. Oboje je tu kako bismo korisnicima pružili najbolje moguće iskustvo.
Koliko se razlikuju tržišta u ovoj regiji, naravno osim po veličini, te koje su glavne specifičnosti njih nekoliko, uključujući i Hrvatsku?
Općenito, zemlje su vrlo slične i suočavaju se sa sličnim izazovima i prilikama. Korisnici imaju slične potrošačke navike, pa smo fokusirani na to da kupcima osiguramo da u aplikaciji pronađu sve što žele i da im se to dostavi vrlo brzo. Zemlje regije se ponešto razlikuju u kulinarskim preferencijama, ali mislim da su u osnovi vrlo slične. U Glovu vjerujemo u izgradnju jakih lokalnih timova koji dobro poznaju stvarnost ljudi, što ljudi žele, što ne… Naša aplikacija ne izgleda isto u svim zemljama u kojima poslujemo, a to je nešto pozitivno jer prilagođavamo našu ponudu kako bismo ljudima pružili ono što im je stvarno potrebno.
Ove godine Glovo obilježava tri godine poslovanja u Hrvatskoj. Koliko ste zadovoljni rezultatima na našem tržištu?
Sretni smo i zadovoljni poslovanjem u Hrvatskoj unatoč izazovima s kojima smo se suočili. Prošle su sigurno tri vrlo intenzivne godine, ali trenutno je naše tržišno prisustvo jako veliko, lokalni tim je jak, a proširili smo se u mnoge gradove te ugovorili važne poslove na tržištu. Hrvatska je jedna od zemalja pionira u industriji.
Sve je to moguće zahvaljujući snažnoj predanosti regiji i vrhunskom radu lokalnog tima. Oni su Glovu u Hrvatskoj omogućili da bude na sadašnjoj razini. Ali u Glovu volimo reći da ‘smo još maleni’. To znači da upravo živimo u ranoj fazi onoga što industrija dostave može učiniti i ponuditi i samo predviđamo eksponencijalni rast koji će s vremenom doći.
Kako vidite da će se Glovo razvijati u narednom razdoblju?
Naš glavni fokus bit će proširenje ponude u aplikaciji za korisnike ponudom novih kategorija, ali istovremeno nastaviti korisnicima pružati vrlo dobro
iskustvo dostave. Ujedno, proširenje će biti još jedna glavna točka na našem dnevnom redu jer želimo pružiti svoje usluge što većem broju gradova
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu