Zbog usluge 5G mreže u C-frekvencijskom opsegu koju danas uvode američke telekomunikacijske kompanije AT&T i Verizon, pred Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) je nova zrakoplovna kriza, prema tvrdnjama regulatora i avioprijevoznika koji upozoravaju na moguće poremećaje.
“Šteta koja će proizaći iz implementacije 19. siječnja znatno je gora nego što smo prvobitno očekivali”, upozorio je Airlines for America, lobistička skupina zrakoplovne industrije, ukazujući na mogućnost da 5G usluge ometaju osjetljive elektroničke instrumente koje zrakoplovi koriste pri uzlijetanja i slijetanju, prema pisanju Financial Timesa.
Zaustavljanje trgovine?
Iz Savezne uprave za zrakoplovstvo (FAA) upozorili su da bi uključenje 5G mreže i njezina frekvencija mogla utjecati na visinomjere putničkih zrakoplova i njihove ostale osjetljive instrumente. Avioprijevoznici i FAA upozoravaju da bi više od 1100 letova i 100.000 putnika bilo podvrgnuto otkazivanju, preusmjeravanju ili kašnjenju, dok bi 10.000 Amerikanaca moglo “zaglaviti” u inozemstvu.
“Osim ako naša glavna čvorišta ne budu odobrena za letenje, velika većina putničkih i teretnih aviona bit će prizemljena. Ako ćemo biti iskreni, zaustavit će se trgovina na državnoj razini”, navodi se u pismu koje je objavio Reuters, a koje potpisuje grupa Airlines for America, uz UPS Airlines, Alaska Air, Atlas Air, JetBlue Airways, FedEx Express, American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines i Southwest Airlines.
Pismo su uputili državnim institucijama; direktoru Nacionalnog ekonomskog vijeća Bijele kuće Brianu Deeseu, ministru prometa Peteu Buttigiegu, FAA administratoru Steveu Dicksonu i predsjednici Savezne komisije za komunikacije (FCC) Jessici Rosenworcel.
Iz FAA-a kažu da će “nastaviti osiguravati sigurnost putnika jer telekomunikacijske tvrtke implementiraju 5G. FAA nastavlja surađivati sa zrakoplovnom industrijom i telekomima kako bi pokušala ograničiti kašnjenja i otkazivanja letova povezanih s 5G-om”.
Ostale vladine agencije nisu komentirale pismo i apel avioprijevoznika koji traže intervenciju.
AT&T i Verizon, koji su osvojili gotovo cijeli spektar C-opsega na aukciji vrijednoj 80 milijardi dolara prošle godine, 3. siječnja su se dogovorili o tampon zonama oko 50 zračnih luka kako bi smanjili rizik od smetnji i poduzeli druge korake za smanjenje potencijalnih smetnji na šest mjeseci. Također su se složili da će odgoditi implementaciju za dva tjedna do ove srijede, kako bi privremeno izbjegli zastoj u sigurnosti zrakoplovstva, nakon što su prethodno odgodili uslugu za 30 dana.
Hitna intervencija
Verizon i AT&T odbili su komentirati aktualnu situaciju. Tvrde da je C-opseg 5G mreže uspješno uključen u oko 40 drugih zemalja bez problema i zračnih smetnji. United Airlines upozorio je u ponedjeljak da bi ova situacija mogla utjecati na više od 15.000 njihovih letova, 1,25 milijuna putnika i velike tone tereta godišnje. Ustvrdili su da su suočeni sa “značajnim ograničenjima za Boeingove modele 787, 777, 737 i regionalnim zrakoplovima u velikim gradovima kao što su Houston, Newark, Los Angeles, San Francisco i Chicago”.
”Potrebna je hitna intervencija kako bi se izbjegle značajne smetnje u radu putnika u zračnom prometu, pošiljatelja, lanca opskrbe i isporuke potrebne medicinske potrepštine. Više modernih sigurnosnih sustava na zrakoplovima smatrat će se neupotrebljivim, što će uzrokovati mnogo veći problem od onoga što smo znali. Proizvođači zrakoplova obavijestili su nas da postoje ogromni dijelovi operativne flote koji će možda morati biti prizemljeni na neodređeno vrijeme”, tvrde avioprijevoznici, pozivajući na akciju kako bi se osiguralo da se “5G implementira osim kada su odašiljači preblizu zračnih staza dok FAA ne utvrdi kako se to može sigurno postići bez katastrofalnih poremećaja”.
FAA je priopćio da je odobrio oko 45 posto američke flote komercijalnih zrakoplova za obavljanje slijetanja u uvjetima niske vidljivosti u zračnim lukama u dometu 5G C-opsega.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu