Zatiranje plime netolerancije

Autor: The New York Times , 19. prosinac 2010. u 22:00

U Africi nije lako biti homoseksualac, a 2010. to se pokazalo još opasnijim nego obično. Od Senegala do Burundija, od Zambije preko Malavija do Kenije, proganjaju homoseksualce i lezbijke, kriminaliziranju njihovu seksualnu orijentaciju i provode zakone usmjerene protiv njih.

Afrički politički i vjerski vođe često kritiziraju homoseksualnost kao “neafričko ponašanje”. No, sudeći prema javnim prosvjedima kako protiv homoseksualnih osoba, tako i protiv strogih zakona protiv njih diljem 53 afričke države, čini se da je homoseksualnost raširena. A u nekim zemljama ovakva strogost prema homoseksualnim osobama može se pripisati stranom izvoru, uvoznom američkom kršćanskom fundamentalizmu, u jednakoj mjeri koliko i afričkoj tradiciji i običajima. Nigdje na tom kontinentu homoseksualce ne progone više nego u Ugandi. U listopadu su novine Rolling Stone, koje uređuju studenti sveučilišta Makerere u Kampali, gdje kršćanski fundamentalizam ima poprilično snažno uporište, na naslovnici objavile popis “top 100” homoseksualnih osoba u zemlji, zajedno s njihovim fotografijama, kućnim adresama i žutim napisom “Objesimo ih”. Kao posljedica toga, napadnuta su bar četiri homoseksualca, tvrde izvješća aktivista za ljudska prava. Premda je šira javnost osudila postupak ovih novina, oni su sljedećeg mjeseca objavili nastavak članka. Ovoga je puta reagirao Vrhovni sud Ugande i donio presudu da moraju prestati objavljivati takve popise. Uganda je plodno tlo za sve vrste vjerskih misionara te je već preko deset godina odabrano odredište evangelista iz Sjedinjenih Američkih Država. Prošle su godine tri evangelistička američka propovjednika posjetila Kampalu radi trodnevne konferencije na temu “pitanja homoseksualaca” i prijetnje koje ono predstavlja afričkim i kršćanskim tradicionalnim vrijednostima. Nedugo potom, pred ugandskim parlamentom našao se novi prijedlog zakona protiv homoseksualaca, a njegovi podnositelji priznali su da su ih na to potaknuli evangelisti. Navedeni prijedlog zakona poziva na stroge kazne, a u ekstremnim slučajevima i na smrtnu kaznu. Bijes na taj prijedlog zakona poput buktinje se proširio cijelim kontinentom. Američki predsjednik Barack Obama progovorio je protiv njega, nazvavši ga “odvratnim”, a početkom 2010. i predsjednik Ugande Yoweri Museveni ogradio se od njega. Zasad se o tom prijedlogu zakona još uvijek nije glasalo.

Velečasni Kapya Kaoma, anglikanski svećenik iz Zambije pomno proučava blisku vezu američke kršćanske desnice i plime seksualne netolerancije u Ugandi, kao i drugdje u Africi, o čemu je napisao i izvješće. Čak i bez utjecaja evangelista, homoseksualnost se među Afrikancima, odnosno u široj javnosti, ne tolerira. U Južnoj Africi, koja je nadaleko najliberalnija po pitanju zakonodavstva o seksualnim pravima, u što je uključeno i priznavanje istospolnih brakova od 2006. godine, događaju se slučajevi grupnog silovanja lezbijki od strane muškaraca koji ih time žele “izliječiti” od njihove seksualne orijentacije. Nedavno sam posjetio Malavi,g dje je početkom godine jedanpar homoseksualaca osuđen na14 godina zatvora zbog sudjelovanja u ceremoniji zaruka. Međutim, kasnije ih je predsjednik Bingu wa Muthariki pomilovao,no on se samo pokorio međunarodnom pritisku i popustio nakon posjeta glavnog tajnika UN- a Ban Kimoona. Nakon desetaka razgovora sa stanovnicima Malavija, nismo uspjeli pronaći niti jednu osobu naklonjenu branjenicima Tiwongu Chimbalangu i Stevenu Monjezi. Mnogi moji sugovornici iznijeli su mišljenje da taj par nije trebao javno obznaniti svoju vezu. Pred afričkim homoseksualcima teška je bolna borba da ih sunarodnjaci u potpunosti prihvate. Njihova najbolja nada u pošteniji tretman možda se nalazi izvan Afrike. S izborom Obame za američkog predsjednika, znatno je opala utjecajnost evangelista, koji su svoj vrhunac dosegnuli u vrijeme Bushove administracije. Međunarodni pritisak bio je od ključne važnosti u puštanju dvojice malavijskih zatočenika na slobodu,kao i u stopiranju zakona protiv homoseksualaca u Ugandi. Uzmalo pomoći iz inozemstva te prosvijećeno vodstvo u samim zemljama, možda će osvanuti dan kada će se svi Afrikanci moći poistovjetiti s južnoafričkim ustavom koji štiti prava svih osoba, bez obzira na “rasu, rod, spol,trudnoću, bračno stanje, etničko ili društveno porijeklo, seksualnu orijentaciju, dob, invaliditet,vjersku pripadnost…”

Pietro Veronese, bivši urednik za vanjsku politiku u rimskom časopisu La Repubblica, radi na knjizi o Kongu

Komentirajte prvi

New Report

Close