Američki proizvođač luksuznih električnih vozila Tesla najavio je da prvim izdanjem tzv. junk korporativnih obveznica namjerava prikupiti 1,5 milijardi dolara svježeg kapitala, koje će uložiti u proizvodnju svog novog vozila Model 3 sedan. Ta kompanija odlučila se na izdanje tzv. junk obveznice, koja daje veliki prinos, ali nosi i visoku rizičnost, jer izvršni direktor Tesle Elon Musk vjeruje da će ulagači pohrliti ulagati u te obveznice u očekivanju da će Model 3 biti hit na tržištu.
Skok rezervacija
Prošloga tjedna Tesla je objavio da ima 455.000 prednarudžbi za Model 3, čija je osnovna cijena 35.000 dolara te da za taj sedan bilježi u prosjeku dnevno 1800 rezervacija. Od početka godine dionica Tesle poskupjela je 67 posto, čime je podignuta tržišna vrijednost kompanije na otprilike 60 milijardi dolara, iznad vrijednosti General Motorsa i Ford Motorsa, unatoč tome što Tesla još nije poslovao s dobiti.
Prema mišljenju financijskih stručnjaka, investitori bi u ovom slučaju mogli "zažmiriti na oba oka" na činjenicu da kompanija posluje s gubitkom. "Ulagači u obveznice, koji inače ne vole kompanije koje ne stvaraju novac, uvelike će na to zaboraviti kada je u pitanju Tesla", ističe za Reuters Robbie Goffin, direktor u FTI Consaltingu. Prema tvrdnjama američkih medija, Tesla je počeo s predstavljenjem izdanja investitorima već ovoga tjedna. Do sada je Tesla prikupljao svježi kapital putem ponude dionica i konvertibilnih obveznica, koje se s vremenom mogu konvertirati u dionice. U ožujku ove godine kompanija je prikupila 1,4 milijarde dolara prodajom konvertibilnih obveznica.
Nakon najave da će izdati obveznicu s visokim prinosom, ali i rizikom, agencija Standard and Poor's potvrdila je negativne izglede za rejting tog proizvođača vozila, kojeg drži na "B-", što je neinvesticijski rejting. Istodobno, agencija Moody's drži rejting Teslinih obveznica na 'B3' uz stabilne izglede, a ukupni rejting kompanije na 'B2', te ocjenjuje da ako Tesla i utone u ozbiljne financijske probleme, njegov brend, proizvodi i fizička imovina predstavljat će "znatnu vrijednost" za ostale proizvođače vozila.
Topi se gotovina
Međutim, činjenica je da je Tesla stalno gladan kapitala. Podaci za kraj lipnja pokazali su da kompanija drži tri milijarde dolara gotovine, dok je krajem ožujka imala četiri milijarde dolara. Kako bi povećala proizvodnju u kalifornijskom Fremontu te dovršila golemu tvornicu baterija u Nevadi, kompanija je najavila kako će u drugom polugodištu kapitalni izdaci iznositi dvije milijarde dolara. Prema mišljenju Efraima Levya, analitičara CFRA, novac prikupljen ovim izdanjem obveznica potrajat će barem do sredine iduće godine.
"I dalje postoji rizik da mogu ostati bez kapitala. Tada se mogu opet vratiti na dioničko tržište i nadati se da nije prekasno prikupiti još kapitala", kaže Levy. Koliki će prinos na kraju morati dati Tesla ovisi o interesu investitora koji će morati odvagnuti između gubitaškog statusa, visoke razine kapitalnih izdataka i mršave povijesti zaduživanja s jedna strane te potencijala rasta i atraktivnosti ekološki prihvatljivog proizvoda s druge strane. Kao smjernica može poslužiti podatak Bank of America Merrill Lyncha da je zadnje uspješno izdanje korporativnih obveznica s tim investicijskim rejtingom nosilo 5,5 posto prinosa.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu