Prema izvješću BBC-ja, unatoč sve većem broju naslova na platformama poput Steama, mnogi indie developeri teško pronalaze publiku za svoje igre.
“Trenutno je sve u kaosu,” kaže indie developer Adam Riches, komentirajući stanje u industriji. “Možete imati najbolji marketing, najbolju igru, i dobiti izvrsne recenzije, ali još uvijek računate na sudbinu kad je riječ o uspjehu.”
Riches, koji je nedavno objavio igru Loco Motive, ističe da je jedan od najvećih izazova je kako igrači “otkrivaju” igre. Steam, glavna platforma za PC igre, svake godine bilježi rastu broja novih naslova, a 2024. je već premašila broj izdanja iz 2023. godine.
“Konkurencija je ogromna. Natječemo se s blockbusterima i drugim indie naslovima za istu publiku i njihovu pažnju,” dodaje.
Osim vidljivosti, financiranje je još jedan veliki izazov za indie developere. Tako, BBC donosi priču o Husbanu Siddiqiju, čiji je nadolazeći naslov Rogue Eclipse podržala inicijativa Outersloth, koju vodi izdavač Among Usa. Siddiqi ističe važnost ovakve podrške: “Innersloth razumije kroz kakve borbe prolazimo, a njihova pomoć bila je neprocjenjiva.” Međutim, upozorava da industrija ostaje nemilosrdna: “Tehnologije, platforme i paradigme se stalno mijenjaju, a mi moramo brzo učiti kako bismo ostali u korak.”
Unatoč izazovima, postoje primjeri uspjeha poput igre Manor Lords, koja je prodana u dva i pol milijuna primjeraka od svog izlaska u early access fazi u travnju. Snow Rui, suosnivačica izdavačke kuće Hooded Horse, koja stoji iza ove strategijske igre, pripisuje uspjeh inovativnom pristupu žanru i snažnom interesu publike prije lansiranja. “Bilo bi gotovo arogantno ne biti iznenađen koliko je igra uspjela,” priznaje Rui, dodajući da su održivost i realna očekivanja ključni za dugoročan uspjeh.
Riches također naglašava važnost prilagodbe i strategije kod indie projekata. Njegova igra Loco Motive debitirala je na listama najprodavanijih igara na Steamu, što on pripisuje dobro tempiranom marketinškom pritisku neposredno prije izlaska. “Naš cilj nije bio blockbuster, već osigurati najbolje moguće šanse za naš projekt,” kaže.
I dok je uspjeh poput Manor Lordsa rijedak, BBC izvještava da su alati za razvoj igara danas pristupačniji nego ikada prije. To otvara vrata manjim timovima s kreativnim i inovativnim idejama. “Kao ljubitelj igara, oduševljava me što unatoč trenutnim izazovima postoji prostor za svježe i originalne koncepte,” zaključuje Rui.
Kada se radi o Hrvatskoj, i tržištu igara, ono napreduje iz godine u godinu, iako se developeri suočavaju s nizom izazova, od privlačenja investicija do administrativnih prepreka poput dvostrukog oporezivanja s Sjedinjenim Državama, te kao i britanski kolege s pozicioniranjem na tržištu u odnosu na blockbustere velikih kuća.
Najnovije istraživanje Klastera hrvatskih proizvođača videoigara, provedeno u suradnji s A1 Hrvatska, objavljeno krajem listopada, pokazalo je kako je protekle godine u realizaciji popularnih gejming naslova sudjelovalo čak 532 zaposlenih, najviše do sada. Osim toga, u usporedbi s 2019. udvostručio se broj poduzeća s više od deset zaposlenika, a po prvi puta deset najvećih gejming tvrtki nije generiralo većinu prihoda nacionalne industrije.
Istraživanje je otkrilo i kako hrvatske igre uživaju iznimnu popularnost na globalnoj razini. Naime, one su među igračima koji koriste platformu Steam bile čak tri puta zastupljenije nego naslovi proizvođača iz drugih zemalja. Pored toga, zanimljiv je i podatak kako je 68 posto nacionalnih proizvođača u procesu razvoja videoigara koristilo umjetnu inteligenciju, što upućuje na činjenicu kako se sve više studija za ubrzanje razvoja, poboljšanje kreativnih procesa te optimizaciju produkcije igara oslanja na ovu tehnologiju.
„Podaci pokazuju kako je hrvatska gejming industrija u protekloj godini doživjela procvat i postala prepoznatljiva na svjetskoj sceni. Trenutno se u Hrvatskoj razvija preko 150 videoigara što je rezultat kreativnosti profesionalaca, ali i kontinuiranog rada i ulaganja u tehnološke inovacije. Posebno nas raduje činjenica da se tržište ravnomjerno razvija i raspodjeljuje među većim brojem gejming studija, jer to doprinosi dugoročno održivom rastu industrije. Osim toga, ključan je podatak da je čak 23 posto studija odustalo od financijskih prilika koje bi imale potencijalno štetan utjecaj na igrače, kao što su kockarski mehanizmi i nepošteno reklamiranje. Znak je to visoke razine profesionalnosti i etičnosti koji su iznimno važni preduvjeti kvalitetnog razvoja i budućnosti nacionalne industrije proizvodnje videoigara“, istaknuo je Aleksandar Gavrilović, glavni tajnik Klastera hrvatskih proizvođača videoigara i direktor Gamechuck studija, povodom objave istraživanja.
“U rastu nacionalne industrije videoigara iznimno je važna i podrška institucija. Zakonom o audiovizualnim djelatnostima iz 2018. godine proizvodnja videoigara definirana je kao audiovizualna djelatnost čime je stvoren pravni okvir za njen daljnji razvoj. Ministarstvo kulture i HAVC od tada su pružili preko milijun eura poticaja hrvatskoj gejming industriji, a preko milijun eura investicija stiglo je iz fonda Kreativne Europe”, naglašeno je u priopćenju povodom objave istraživanja u listopadu ove godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu