Na našim prostorima potpuno nepoznati servis za streaming videosadržaja postaje sve ozbiljniji igrač na skandinavskom tržištu gdje zarađuje bolje od američkog rivala Netflixa. Kako piše Financial Times, na europskom tržištu uvjerljivo dominiraju američki streaming servisi. Naime, od 141 milijuna pretplatnika videa na zahtjev u zapadnoj Europi, njih 86 posto koristi usluge Netflixa, Amazon Primea ili Disney Plusa, pokazuju podaci tvrtke Ampere Analysis.
Drugačiji pristup
No, dok je ranije Hollywood prodavao Europi svoje filmove i serije, američki streaming servisi imaju donekle drugačiji pristup, pa grade odnos s europskim korisnicima kroz proizvodnju lokalnog sadržaja. Zahvaljujući globalnom budžetu za originalni sadržaj od 17 milijardi dolara, u Njemačkoj je primjerice snimljena serija „Dark“, a u Francuskoj „Lupin“. Disney Plus, pokrenut prije svega godinu dana, već je prikupio 13 milijuna korisnika u zapadnoj Europi. Početkom godine u osam europskih država dostupna je i Discovery Plus usluga koja će integrirati i mrežu Eurosport s ekskluzivnim pravima na emitiranje Olimpijskih igara u kontinentalnoj Europi.
No, u skandinavskim državama američke kompanije dobile su dostojnog konkurenta. Tvrtka Nordic Entertainment Group (Nent) sa sjedištem u Stockholmu bilježi godišnje prihode od 12,4 milijarde kruna, odnosno 1,5 milijardi dolara. Iako je taj iznos relativno skroman u odnosu na Netflixov promet od 25 milijardi dolara, Nent je sa svojim Viaplayjem koji broji 3 milijuna pretplatnika drugi streaming servis po broju korisnika u Norveškoj, Švedskoj, Danskoj i Finskoj. Netflix u tim državama broji 4,2 milijuna korisnika, procjenjuje Ampere. Viaplay korisnicima nudi kombinaciju sporta – poput ekskluzivnih prava na prikazivanje utakmica engleskog Premiershipa – i originalnog zabavnog sadržaja, ali pakete naplaćuje po višoj cijeni od Netflixa. Samim time je i profitabilniji od američkog rivala.
Konzervativni konkurenti
Anders Jensen, izvršni direktor Nenta, smatra da je većina europskih konkurenata „vrlo konzervativna“. „Na ljestvici od 1 do 10 – gdje je 10 potpuna spremnost za tržišnu utakmicu s američkim divovima – mislim da je većina na čvrstoj dvojci“, kaže za FT Jensen. Svoj uspjeh Nent duguje i preslikavanju dobrog dijela Netflixova poslovnog modela. „Nent je uvidio kuda ide put uspjeha i kopira ga. Pitanje je zašto drugi to ne rade“, ocjenjuje Marie Nilsson, medijska analitičarka švedske tvrtke Mediavision.
Nent sada priprema širenje izvan granica skandinavskog poluotoka. Viaplay će uskoro biti dostupan u još 10 država, a kompanija planira do 2025. imati 10,5 milijuna pretplatnika. Od toga 4,5 milijuna izvan Skandinavije. Viaplay će prvo biti dostupan u Poljskoj i baltičkim državama. Radi financiranja širenja kompanija planira dokapitalizaciju izdavanjem dodatnih dionica za 3,5 milijarde kruna. Nije isključeno ni dualno uvrštenje na nekoj od američkih burzi.v
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu