Brak talijanskog Fiata i američkog Chryslera jedan je od zanimljivijih u automobilskoj industriji te će biti potrebno puno umiješnosti da se on održi i u narednom razdoblju.
Predstečajna nagodba
Naime, kako piše The Economist, riječ je o dva partnera koja su u zadnjih 10-ak godina mijenjala uloge potencijalnog akvizitera i akvizicije. Najprije je posrnuo Fiat početkom 2000-ih da bi krajem desetljeća u problemima bio Chrysler koji je tada od Obamine administracije čak zatražio zaštitu od stečaja, poslovni model koji je u Hrvatskoj poznatiji kao predstečajna nagodba. Fiat je tada ušao u igru preuzimanjem 20 posto dionica američke tvrtke, koja je nedugu prije toga okončala neuspješni devetogodišnji brak s njemačkim Daimlerom. The Economist navodi da će ova tvrtka “s talijanskim stilom i američkim mišićima” morati uložiti puno truda kako bi održala oba autoproizvođača iznad vode. Konkurencija je sve jača, a ni Fiat ni Chrysler nisu zadnjih godina ulagali puno novca u novi razvoj koji bi rezultirao nekim uspješnim tržišnim modelom. Štoviše, svaka od ovih tvrtki ima vlastiti fokus proizvodnje tako da je teško očekivati zajednički razvoj novih modela. Fiat je koncentriran na manje automobile, a konkurencija ga polako istiskuje iz sportskog segmenta u kojem su svojedobno Alfa Romeo i Maserati bili pojmovi. S druge strane, Chrysler je poznat po svojim robusnim krstaricama, posebice terencima za američko tržište. Na prvi pogled nema puno preklapanja između Chrysler Dodge Tam pickup kamioneta i džipova s Fiatovim modelima 500 i Puntom. Ali barem su obje tvrtke u segmentu masovnog tržišta i imaju slične strukture troškova, kaže Philip Watkins, analitičar financijskog diva Citigroup Bank.
Oba proizvođača, dok nisu bili u savezu, prodavala su ukupno godišnje i više od pet milijuna automobila. Lani ih je prodano jedva 4,1 milijun, a što je bio najbolji rezultat u zadnje četiri godine. S obzirom na aktivnu konkurenciju, analitičari procjenjuju da proizvodnja ispod 5,5 do šest milijuna vozila godišnje ne može jamčiti opstanak Chrysler-Fiata. Nužnost je i da se prodaje više premium automobila po puno višoj cijeni nego što je to slučaj sada. U Fiatu puno nade polažu u svoje sportske limuzime, legendarni Alfa Romeo, namijenjen širem tržištu, te Maserati za biranu klijentelu. Ova strategija prvenstveno cilja na njemački trolist BMW-Mercedes-Audi, a posebice na BMW koji je u zadnjem desetljeću gotovo pa postao sinonim za sportsku eleganciju u autosvijetu. Fiat će s novim Maseratijem Ghibli pokušati otrgnuti dio kolača BMW-ovoj seriji 5.
Konkurencija iz Kine
No, tržišni stručnjaci nisu optimistični po pitanju mogućnosti Fiatova ugrožavanja njemačkih proizvođača. May Warburton, analitičar Sanford C. Bernsteina smatra da Fiatova najava o 50 tisuća prodanih Ghiblija godišnje, čak da se i ostvari, neće poremetiti san BMW-ovih čelnika. Glavno Fiatovo tržište, osim matične Europe, je Južna Amerika, posebice Brazil u kojem talijanska tvrtka drži 22 posto udjela na tržištu. No, žestoka konkurencija tvrtki poput Renaulta, GM-a i kineskog Cherya, koji su na krilima vladinih poticaja za industijalizaciju Brazila otvarali u toj zemlji mnoge tvornice, sve više ugrožava i Fiatovu poziciju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu