BYD, glavni konkurent Tesli, zatražio je od dobavljača smanjenje cijena za 10 posto u idućoj godini, što se vidi u široko distribuiranim snimkama ekrana pisma od utorka, koje je potpisao He Zhiqi, izvršni potpredsjednik tvrtke sa sjedištem u Shenzhenu.
“U 2025. godini, iako će biti velikih prilika na tržištu EV-a, konkurencija na tržištu također će postati intenzivnija, ulazeći u odlučujuću bitku i nokaut runde”, napisao je. “Kako bismo poboljšali konkurentnost BYD-ovih putničkih automobila, trebamo da cijeli opskrbni lanac surađuje i nastavi smanjivati troškove.”
CNN je kontaktirao BYD za komentar, ali nije uspio neovisno potvrditi autentičnost pisma.
Međutim, u srijedu je Li Yunfei, generalni menadžer za branding i odnose s javnošću u BYD-u, na svom verificiranom računu na društvenoj mreži Weibo očito priznao postojanje pisma.
“Godišnji pregovori o cijenama s dobavljačima uobičajena su praksa u automobilskoj industriji”, napisao je. “Postavljamo ciljeve smanjenja cijena za dobavljače. To nije obavezno, i svatko može pregovarati.”
Već 15 godina, kinesko tržište automobila najveće je na svijetu. No, od prije dvije godine, kada je Tesla započela rat s cijenama smanjenjem cijena svojih Modela 3 i Modela Y za čak 9 posto, postalo je i najkonkurentnije tržište na svijetu, a promatrači ga nazivaju ‘utrkom života i smrti’.
Više od 200 kineskih proizvođača električnih vozila sada se suočava s ogromnom prekomjernom ponudom, a stručnjaci predviđaju da mnoge manje tvrtke neće preživjeti oštru konkurenciju. Situacija nije mnogo bolja ni za proizvođače vozila s unutarnjim sagorijevanjem.
Pismo od Maxusa, proizvođača automobila koji je pod državnim SAIC Motorom, koje je ovog tjedna počelo kružiti internetom, također je tražilo smanjenje cijena od 10 posto, navodeći potrebu za ‘poboljšanjem izgleda opstanka’ usred ‘kompleksne situacije’. CNN je zatražio komentar kompanije.
“Lideri na tržištu spremni su žrtvovati marže kako bi sudjelovali u utrci prema električnoj budućnosti“, rekao je Bill Russo, osnivač šangajske konzultantske tvrtke Automobility. “BYD je najagresivniji jer nastoji iskoristiti svoj vertikalno integrirani opskrbni lanac i prednost u troškovima kako bi učvrstio svoju dominaciju na tržištu. Drugi će pokušati održati korak.”
Trenutna konkurencija, nametanje dodatnih carina od strane Europske unije i nesigurnost u vezi s dolazećom Trumpovom administracijom, koja bi mogla izazvati globalni trgovinski rat, znači da kineski proizvođači električnih vozila možda neće imati mnogo izbora nego smanjivati troškove gdje god mogu, prema Tu Leu, izvršnom direktoru Sino Auto Insightsa, konzultantske tvrtke.
“To znači da rat s cijenama… stvarno stresira sustav”, rekao je.
BYD je najveći kineski proizvođač automobila, s udjelom od 16,2 posto na ukupnom tržištu vozila u prvih deset mjeseci ove godine, prema Kineskoj udruzi za putnička vozila. Na tržištu električnih vozila, imao je 36,1 posto udjela u istom razdoblju.
Objava vijesti da se od dobavljača zahtijeva smanjenje cijena izazvala je veliku zabrinutost jer bi to moglo previše opteretiti dobavljače.
Zabrinutost zbog utjecaja smanjenja cijena na živote radnika tijekom ekonomske krize učinila je BYD jednom od najpregledavanijih tema na Weibu u četvrtak, s ukupno 19 milijuna pregleda. Komentatori su nagađali da će brojni dobavljači u automobilskoj industriji neizbježno morati smanjiti plaće na već sumornom tržištu rada u novoj godini.
Dionice Chongqing Sulian Plastics, dobavljača BYD-a koji prodaje cjevovode za gorivo i druge automobilske dijelove, pale su više od 3 posto tijekom dva dana trgovanja prošlog tjedna nakon što je pismo procurilo. Drugi dobavljač, Alnera Aluminium, koji proizvodi dijelove od aluminijske legure za sustave baterija EV-a, zabilježio je pad dionica od 4 posto u istom razdoblju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu