Klasteri spašavanju srpsku metalnu industriju

Autor: Rato Petković / VLM , 02. listopad 2012. u 22:00
Svoj klaster osnovali su i proizvođači autodijelova za Fiatovu tvornicu u Kragujevcu

Vojvođanske metalske tvrtke uprihodile 260 milijuna eura

Metalski kompleks, svojedobni ponos srpske industrije, poslije višegodišnjega propadanja zbog smanjenog tržišta prouzročenog raspadom SFRJ, nalazi se na putu oporavka. Tome značajan doprinos daje Vojvođanski metalski klaster (VPK), osnovan prije godinu dana. Klaster objedinjava poslovanje 103 tvrtke u kojima je zaposleno 6300 radnika.

Lakše do stranih partnera

Članovi metalskog klastera u posljednjih su godinu dana ostvarili prihod od 260 milijuna eura i izvezli proizvoda u vrijednosti 72 milijuna eura, čime je opravdano njegovo osnivanje. Miroslav Vasin, pokrajinski tajnik za gospodarstvo, kaže da udruživanje i zajednički nastup na tržištu predstavlja najbolji način da se nadiđu teškoće u metalskom kompleksu. Razni pojedinačni napori, tvrdi, godinama su vodili prema potpunom nestanku djelatnosti. Osnivanje Vojvođanskog metalskog klastera pomogli su pokrajinska vlada, lokalne vlasti u više gradova, istraživačke institucije, udruge i asocijacije poduzetnika. Napore oživljavanja metalskog kompleksa pomogla je i Europska unija donacijom od 742.000 eura. Udružene u klaster, metalske tvrtke lakše su pronalazile put do suradnje s inozemnim partnerima. Pokazuje to i podatak prema kojemu je sa 650 inozemnih poduzeća dogovorena poslovna suradnja. Prema kazivanju Zorana Pekeza, jednog od vodećih menadžera u klasteru, jednogodišnje uspješno poslovanje privući će i preostale tvrtke da pristupe VPK, jer će preko njega lakše pronaći put do tržišta za vlastite proizvode.Vojvođanski metalski klaster nije jedini u metalskoj djelatnosti. Sličan klaster osnovali su i proizvođači automobilskih dijelova potaknuti gradnjom Fiatove tvornice automobila. I u tom klasteru danas ima više od  stotinu tvrtki. U proteklih godinu-dvije vodili su se razgovori o stvaranju regionalnog klastera proizvođača komponenti za potrebe automobilske industrije, ali se dalje od razgovora zasad nije otišlo.

Regionalni autoklaster

Sjedište regionalnog autoklastera središnje Srbije nalazi se u Kragujevcu, a osnovali su ga republička i više regijskih gospodarskih komora, strojarski i ekonomski fakultet u Kragujevcu, politehnička škola i 12 najvažnijih poduzeća iz tog područja, s time da su mu se kasnije pridružile i neke druge tvrtke. U poduzećima, članovima autoklastera, zaposleno je 12.000 radnika. Članice tog klastera ostvaruju ukupni godišnji prihod od 289 milijuna eura. Riječ je poduzećima koji su prethodno bili glavni opskbljivači tvornice automobila Zastava, na temljima koje su talijanski Fiat i vlada Srbije izgradili novu tvornicu u kojoj se godišnje može proizvoditi do 300.000 vozila, ovisno o stanju na tržištu. Prodaja novog modela počela je krajem rujna.Glavni motiv osnivanja automobilskog klastera poticanje je razvoja metalske industrije s vizijom da središnja Srbija postane konkurentna europska autoregija.

Smederevska željezara

Zainteresirani se povlače, no vlada tvrdi da ima kupca
Sve ruske kompanije, koje su u srpskim medijima spominjane kao mogući kupci smederevske željezare, izjasnile su se da nisu zaintersirane za njezinu akviziciju. Među posljednjima je negativnu poruku poslala Uralska rudarsko-metalurška kompanija (UGMK) koju se smatralo sigurnim kupcem jer je otkupila natječajnu dokumentaciju, a uz to je već vlasnik tvornice bakarnih cijevi u Majdanpeku. Unatoč negativnim signalima iz Rusije, srpski ministar financija i gospodarstva Mlađan Dinkić, uporno preko medija tvrdi da je s neimenovanom ruskom kompanijom postignut sporazum o preuzimanju željezare, s time da će u njoj država zadržati 25 posto vlasništva. Objelodanjivanje sporazuma najavljeno je za idući tjedan, no javnost je skeptična.

Komentirajte prvi

New Report

Close