Europska komisija (EK) smanjila je u srpnju predloženu carinu na uvoz Teslinih automobila proizvedenih u Kini za 11,8 postotnih bodova te izjavila kako bi neke kineske tvrtke u zajedničkim pothvatima s europskim proizvođačima automobila mogle dobiti blaže kaznene carine na kineske električne automobile.
U istrazi Europske unije (EU) o navodnim kineskim subvencijama, Komisija je objavila nacrt konačnih zaključaka svoje antisubvencijske istrage, što je izazvalo prijetnje odmazdom iz Pekinga. Nova carinska stopa za Teslu od devet posto, niža je od prethodnih 20,8 posto koje je Komisija razmatrala prošloga mjeseca. Prema navodima Komisije, Tesla je zatražio ponovno izračunavanje carinske stope na temelju specifičnih subvencija koje je zaprimio, izvijestio je Reuters.
Istraga EU
Komisija i dalje vjeruje da je kineska proizvodnja električnih vozila imala koristi od opsežnih subvencija te je predložila konačne carine do 36,3 posto. To je nešto niže od maksimalnih privremenih carina od 37,6 posto koje je odredila u srpnju za tvrtke koje nisu surađivale s EU-ovom antisubvencijskom istragom.
Međutim, Tesla je bila među tvrtkama koje su surađivale s istragom EU-a. Komisija je provela istragu, uključujući slanje tima u Tesline pogone u Kini, a kako bi provjerila koje subvencije je tvrtka primila. Dužnosnik Komisije izjavio je da je Bruxelles zaključio kako Tesla prima manje subvencija iz Kine u usporedbi s drugim kineskim proizvođačima električnih vozila koje je Bruxelles istraživao. Inače, te carine dodaju se standardnoj EU carini od 10 posto na uvoz automobila.
Komisija, koja nadzire trgovinsku politiku EU-a, navela je da je ta mjera potrebna kako bi se suprotstavila nepravednim subvencijama. Također, u utorak je izjavila da će tri tvrtke koje je uzela za uzorak dobiti nešto niže privremene carine. Za kineskog proizvođača električnih vozila BYD stopa će iznositi 17 posto, za koncern Geely 19,3 posto, a za SAIC 36,3 posto.
U srpnju je Komisija postavila privremene carine u rasponu od 17,4 do 37,6 posto povrh standardne EU carine od deset posto na uvoz automobila. Za BYD je dodatna stopa bila 17,4 posto, za Geely 19,9 posto, a za SAIC 37,6 posto.
Četvrtina tržišta
Pored toga, kineske tvrtke u zajedničkim pothvatima s proizvođačima iz EU-a mogle bi imati pravo na niže carinske stope predviđene za kinesku tvrtku s kojom su povezane, umjesto da automatski dobiju najvišu carinsku stopu, izjavila je Komisija.
Podsjetimo, tržišni udio kineskih električnih automobila porastao je s 3,9 posto u 2020. godini na 25 posto do rujna 2023. godine, pri čemu je Komisija navela da je taj rast dijelom rezultat nepravednog smanjivanja cijena u odnosu na europsku industriju.
Komisija ističe da su kineske tvrtke to postigle uz pomoć subvencija kroz cijeli proizvodni lanac, uključujući jeftino zemljište za tvornice od lokalnih vlasti, isporuke litija i baterija po nižim cijenama od državnih poduzeća te porezne olakšice i povoljne kredite od banaka pod kontrolom države, navodi Associated Press.
Brzi rast tržišnog udjela izazvao je zabrinutost da bi kineski automobili na kraju mogli ugroziti sposobnost EU-a da razvija vlastitu zelenu tehnologiju potrebnu za borbu protiv klimatskih promjena, kao i 2,5 milijuna radnih mjesta u autoindustriji te dodatnih 10,3 milijuna ljudi čiji poslovi neizravno ovise o proizvodnji električnih vozila. Subvencionirani solarni paneli iz Kine već su uništili europske proizvođače solara, što europske vlade ne žele vidjeti ponovljeno u automobilskoj industriji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu