Pandemija koronavirusa donijela je i ublažavanje pada potražnje za duhanskim proizvodima, što je vodeće svjetske proizvođače navelo na poboljšanje procjena poslovnih rezultata za ovu godinu. Kako piše Reuters, kombinacija anksioznosti, dosade, stresa te neočekivane slobode socijalne izolacije koje je donijela pandemija rezultirali su velikim poticajem potražnji za cigaretama. I to unatoč upozorenjima liječnika kako pušači imaju veće šanse oboljeti od težeg oblika bolesti COVID-19.
Preče brige
Jedan od njih je i Olivier Truyman, honorarni fotograf iz Bruxellesa koji je do prošle godine pušio manje od kutije cigareta dnevno. Sada popuši svaki dan više od kutije. Naime, njegovi poslovni su angažmani doslovno nestali tijekom zatvaranja, a općeniti osjećaj anksioznosti utjecao je na povećanu potrošnju cigareta, ističe taj 33-godišnjak. Iako je svjestan potencijalnih zdravstvenih tegoba koje donosi pušenje – od 4000 kemijskih spojeva u duhanskom dimu, 70 je dokazano kancerogeno – Truyman kaže kako mu to trenutno nije na prvom mjestu stvari o kojima razmišlja. „Imam mnogo važnijih stvari koje moram riješiti“, ističe za Reuters.
Istraživanja provedena u nizu država pokazuju kako Truyman u takvom stavu nije usamljen. U Nizozemskoj je u svibnju provedeno istraživanje o stresu povezanom s pandemijom među 900 pušača koje je pokazalo da 19 posto ispitanika puši više, a 14 posto manje. Istraživanje među 5000 brazilskih pušača između travnja i svibnja pokazalo je da je više od trećine povećalo potrošnju cigareta. Sukladno tome, posljednjih nekoliko tjedana velike svjetske duhanske kompanije, poput Philip Morris Internationala, Japan Tobaccoa, Imperial Brandsa i Altrije povisile su ovogodišnje prodajne ciljeve i procjene dobiti. K tome su poručili kako je duhanska industrija ove godine poslovala bolje od očekivanja, ponajviše u SAD-u i Europi. Imperial je dodao kako je zatvaranje ljudi u domove tijekom pandemije donijelo i veće financijske uštede koje su se dijelom prelile na povećanu kupnju cigareta. Ukupno gledajući, prodaja duhanskih proizvoda koja opada već godinama slabi i dalje jer mnoštvo pušača i dalje pokušava prestati pušiti. Primjerice, u Velikoj Britaniji, prema rezultatima studije istraživača s University College London objavljene prošloga mjeseca, tijekom travnja je zabilježen skok broja pušača koji su odlučili prestati s tim porokom. K tome, prodaja se značajno smanjila u državama poput Južne Afrike, gdje je prodaja cigareta bila zabranjena pet mjeseci kao dio mjera suzbijanja širenja zaraze. No, u Americi je zabilježeno usporavanje pada potražnje.
Pozitivni faktori
Prema podacima konzultantske tvrtke Nielsen, u osam mjeseci do kraja listopada prodajni volumen u SAD-u pao je 2 posto. Inače, prosjek u prethodne dvije godine iznosi 3 posto. Kako se sve više puše klasične cigarete, tako opada interes za elekričnim cigaretama. Naime, u navedenom razdoblju ove godine prodaja e-cigareta porasla je tek 2 posto, nasuprot 70 posto prosječnog rasta u prethodne dvije godine. British American Tobbaco pojasnio je Reutersu kako su na njegovu prodaju u Americi pozitivno utjecali vladini financijski poticaji kućanstvima koji su povećali raspoloživi dohodak, zatim trend rada od kuće te gomilanje zaliha namirnica tijekom zatvaranja ekonomskih aktivnosti. No, duhanske kompanije u faktore koji su im išli na ruku ubrajaju još i smanjenje međunarodnih putovanja čime je povećana prodaja u nekim državama te strože granične kontrole što je otežalo krijumčarenje duhana. Međutim, proizvođačima cigareta pomoglo je i što su njihovi proizvodi u zemljama poput Italije, Španjolske i Francuske tijekom mjera suzbijanja zaraze ušli u skupinu neophodnih namirnica, pa opskrba nije prekinuta. U SAD-u i Ujedinjenom Kraljevstvu cigarete su se tijekom zatvaranja prodavale u trgovinama koje prodaju osnovne namirnice.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu