Treba im oko 10.000 radnika godišnje, ali ih nema u Njemačkoj

Autor: Tomislav Oharek , 08. siječanj 2014. u 19:00
Prošle godine je Deutsche Bahn zaposlio 9750 radnika/FOTOLIA

Kompanija je u dva velika vala restrukturiranja ukinula radna mjesta za više od 200.000 radnika, što je počelo uzimati danak.

Iako njemačke željeznice i Deutsche Bahn (DB) godišnje moraju zaposliti 10.000 radnika, kompanija se našla pred demografskim zidom. Naime, dok na tisuće radnika odlazi u mirovinu u Njemačkoj nedostaje stručnog kadra pa ae nade se polažu u uvoz radne snage.

Naime, kako javlja Deutsche Welle, još  kolovozu 2013. dogodilo se nešto što je u Njemačkoj bilo nezamislivo. Željeznički kolodvor u Manizu bio je potpuno paraliziran jer je većina skretničara, kontrolora i ostalog osoblja potrebnog za normalno odvijanje prometa bila bolesna ili na odmoru. Godine loše kadrovske politike rezultirale su time da se jedan od najvećih poslodavaca Njemačke našao u krajnje neugodnoj situaciji, a kako je osoblja sve manje kompaniji prijete blokade jer osoblja je sve manje.

Pogrešna politika
Naime, ovaj koncern, koji diljem svijeta zapošljava 300.000 ljudi, godinama je štedio nauštrb broja radnih mjesta. Ta je politika toliko ugrozila poslovanje da je sada došlo do radikalnog zaokreta, pa da bi Deutsche Bahn mogao normalno funkcionirati i razvijati se mora do 2020. godišnje zapošljavati po 10.000 radnika.Ulrich Weber je od 2009. član Uprave i šef odjela ljudskih resursa. Nadzorni odbor nedavno je produžio njegov radni ugovor do 2017. godine. Odluke o ukidanju radnih mjesta pale su puno prije nego što je on došao u DB. Prethodnike ipak ne želi kritizirati. "Tvrtka je, bez obzira na sve poteškoće s vremenom, raspoloživošću vlakova i drugim vanjskim čimbenicima, stabilna", kaže Weber.Većina radnih mjesta, otprilike polovina, ukinuta je devedesetih godina. Nakon ujedinjenja Njemačke ujedinjene su i željeznice Istočne i Zapadne Njemačke u jedno poduzeće, lije je restrukturiranje završeno 1994. godine.

"U Njemačkoj smo nekada imali 400.000, a sada imamo 200.000 zaposlenih. To je otprilike broj koji će uz lagani porast i ostati", izjavio je DW Ulrich Weber.Do novog masovnih ukidanja radnih mjesta došlo je 2006. pred izlazak na burzu. Tadašnji šef željeznica Hartmut Mehdorn restrukturirao je koncern u profitabilnu kompaniju. No, od planirane privatizacije 2011. godine na kraju nije bilo ništa, a jedan od razloga bila je financijska kriza. Sindikati su od samog početka kritizirali politiku otpuštanja, vođenu još od devedesetih. "Sada su spoznali da samo kvalificirani radnici i to u dovoljnom broju, mogu ostvariti zacrtani rezultat i pobrinuti se da putnici budu zadovoljni", izjavio je predsjedavajući Sindikata željezničara Alexander Kirchner.U međuvremenu, DB je nastavio sa zapošljavanjem radnika. Lani je zaposleno 9750 ljudi, a do 2020. bi se ovaj trend trebao nastaviti i to istim tempom, što znači oko 10.000 novih radnika godišnje. No, svake godine oko 7000 radnika odlazi u mirovinu, a i 44 posto zaposlenih  starije od 50 godina. "Predugo su se zatvarale oči pred činjenicom da tolike tisuće suradnika odlaze u mirovinu. Stari i provjereni vukovi moraju dobiti priliku da svoje znanje prenesu na pomladak. Ovaj aspekt je na žalost dugo zapostavljan", kaže za DW šef Sindikata Kirchner.

Prilika za Hrvate
U travnju 2013. DB je potpisao tzv. demografski kolektivni ugovor. On važi za 150.000 radnika i predviđa preuzimanje mladih, koji se u okviru provjerenog njemačkog dualnog sustava (kombinacija teorije u školama i intenzivne prakse na radnom mjestu) obrazuju i školuju u okviru koncerna. Svi oni će odmah po završetku školovanja, dobiti stalno radno mjesto u DB-u.Tu bi se mogao realizirati i plan njemačkih poslodavaca da mladima iz južne Europe pruže priliku za uključivanje u njemačko tržište rada. No i za radnike iz Hrvatske je ovo možda zanimljiva opcija jer, iako za Hrvate vrijede ograničenja prilikom ulaska na njemačko tržište rada, za naučnike i kvalificirano osoblje ove prepreke ne važe.Uz sve to dolazi i model fleksibilnog radnog vremena, pojačana zaštita od otkaza, radni raspored po mjeri zaposlenih i slično.

Balkanski model

Udomljavanje bliskih političkih suradnika

Ronald Pofalla, bivši šef Ureda njemačke kancelarke Angele Merkel, najavio je prije nekoliko tjedana da će se ubuduće više posvetiti svom privatnom životu. No, ovih dana objavljeno je da će se ipak prije svega posvetiti Deutsche Bahnu, i to kao član Uprave te kompanije. Resor, koji bi trebao biti otvoren baš za njega, obuhvaćao bi dugoročnu poslovnu strategiju i, posebno zanimljivo, njegovanje političkih kontakata. Drugim riječima, dugogodišnji bliski suradnik Angele Merkel s odličnim političkim vezama trebao bi postati šef lobista Njemačkih željeznica. Njemačka oporba je time zgrožena, a i dio SPD-ovaca kritizirao je iznenadnu promjenu Pofallovog stava.

Komentirajte prvi

New Report

Close