Slovenski nacionalni zračni prijevoznik Adria Airways (AA) objavio je jučer ujutro da “privremeno”, u utorak i srijedu, prekida sve letove iz svojih baza u Ljubljani, Prištini i Tirani, a slovenski mediji nagađaju da se nalazi pred stečajem zbog gubitaka i lošeg poslovanja.
“Odluku smo donijeli zbog trenutno neosiguranog pristupa svježem novcu koji nam je potreban za daljnje zračne operacije”, navedeno je u priopćenju kompanije s gotovo 600 zaposlenih.
Uprava zračnog prijevoznika odlučila je obustaviti letove nakon što su joj zaplijenjena tri zrakoplova iz flote koju ima u najmu. Adria je prije nekog vremena prodala sve svoje zrakoplove leasing kompanijama i sada ih unajmljuje. Problem je nastao upravo zbog toga što su zbog dugova prema tim kompanijama ostali bez dijela flote.
70 milijuna
eura dala je za dokapitalizaciju kompanije slovenska država
Alarmantno stanje
Slovenski mediji navode kako je odluka o suspenziji letova donesena nakon što je slovenska vlada u nedjelju navečer potvrdila da kompaniji neće odobriti zatraženi kredit od četiri milijuna eura koji bi prijevoznika privremeno izvukao iz teškoća s likvidnošću.
Naknadno je iz Adrije priopćeno da će s ljubljanskog aerodroma ipak odletjeti predviđeni zrakoplov na liniji Ljubljana-Frankfurt te u srijedu natrag u Ljubljanu. Međutim, prema pisanju Financa, Adrijini putnici koji su ostali u inozemstvu morat će se sami snaći. Slovenija nema shemu spašavanja kao Velika Britanija, čija je agencija za civilno zrakoplovstvo spasila putnike propale turističke agencije Thomas Cook. Putnici koji su u inozemstvo letjeli čarter letom putničkih agencija moraju za povratne letove u Sloveniju upitati te agencije.
Uprava zračnog prijevoznika, kojega je 2016. kupio njemački fond 4K Invest, navodno rješenje traži u pregovorima o prodaji tvrtke potencijalnom strateškom partneru Falku, vlasniku irskog prijevoznika CityJet, no poslovno i financijsko stanje Adrije je vrlo loše i alarmantno pa bi u roku nekoliko tjedan moglo završiti u stečaju, objašnjavaju slovenski mediji.
Kako navode mediji, revizija poslovanja kompanije pokazala je da su bilance kompanije frizirane, da je nelikvidna od kraja prošle godine te da ima 40-ak milijuna eura gubitka i negativni kapital.
Isplative linije uzet će drugi
Marjan Šarec, slovenski premijer, izjavio je prije odlaska u New York na zasjedanje Opće skupštine UN-a, da je Adria 2016. godine prodana lošem vlasniku te da je riječ o privatnoj kompaniji pa vlada nema instrumente da joj pomogne, osobito jer bi to bilo “bacanje novca” s obzirom na njenu situaciju.
“Sada svi čekamo što će se dogoditi”, rekao je Šarec.
Adrijini putnici okreću se vlakovima i autobusima
Zbog dugotrajne krize i otkazivanja letova putnici Adria Airwaysa okreću se drugim vrstama prijevoza. Čak su i puno sporiji vlakovi, poput linije Zürich – Ljubljane kojom se vozi gotovo 12 sati, puniji otkako je zračni prijevoznik počeo otkazivati letove. Slovenske željeznice ove godine imaju 16% više putnika u međunarodnom prometu više nego u istom razdoblju prošle godine, pišu Finance. “Prošlog tjedna potražnja za prijevozom do susjednih aerodroma počela je naglo rasti”, kaže Tomaž Lorenzetti, suosnivač digitalne platforme GoOpti, koja nudi prijevoz u zračne luke u regiji. Autobusni prijevoznik Nomago već je u rujnu prevezao više putnika u zračne luke Beč i Venecija nego u kolovozu.
Nina Mauhler, državna tajnica u ministarstvu za infrastrukturu izjavila je za televiziju POP-TV da država nema načina pomoći Adriji financijski s obzirom na europske propise, budući da je tu tvrtku 2011. godine, dok je još bila u državnom vlasništvu, dokapitalizirala sa 70 milijuna eura, a nakon što ju je prodala njemačkom vlasniku u nju investirala još dodatna tri milijuna eura.
U slučaju stečaja Adrije Airways, postoji vjerojatnost da bi njene komercijalno isplative linije mogli preuzeti drugi prijevoznici koji lete na ljubljanski aerodrom.
Alenka Bratušek, ministrica za infrastrukturu, nekoliko je puta spominjala mogućnost da slovenska vlada, u slučaju stečaja nacionalnog prijevoznika i uz odobrenje Europske komisije, odobri subvencije kompanijama koje bi preuzele za Sloveniju komercijalno zanimljive zračne linije s Ljubljanom, no u javnosti postoje mišljenja da takav proračunski izdatak ne bi bio opravdan.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu