Iskustvo vožnje električnog automobila, onima koji ih si mogu priuštiti, odlično je s ekološkog aspekta, čistoće za okoliš, i ugodno financijski jer štedi novac, “gorivo” je zasad vrlo povoljno, na javnim mjestima za punjenje u velikoj mjeri u nas i besplatno.
Dobar će se dio vozača ukupno nešto više od 2000 potpuno električnih vozila (podaci iz ožujka, 3,17% cijelog voznog parka – podaci udruge Strujni krug s kraja 2021.), ipak, požaliti da je mjesta za punjenje – premalo, pa im i to utječe na iskustvo upotrebe vozila.
Službeno je u Hrvatskoj nešto više od 1200 priključaka (278 brzih) na 556 lokacija, ali bi ih, prema ambicioznim planovima Europske asocijacije za elektromobilnost AVERE, u doglednoj budućnosti trebalo biti čak nekoliko desetaka tisuća, prati li se rast broja samih e-vozila, kojih bi do 2035. moglo biti i 29% od svih novih vozila.
Elektrifikacija infrastrukture
Dok se to ne obistini, jedno od rješenja za poboljšanje iskustva i bezbrižnije putovanje nudi zagrebački poduzetnik Ivan Ćurić. Ovaj povratnik iz Kanade, s velikim poduzetničkim iskustvom, u Zagrebačkom je inovacijskom centru Zicer pokrenuo startup Korita Ćurić, nazvavši ga po mjestu iz okolice Tomislavgrada (BiH) odakle je rodom. Tamo razvija projekt C-Charge (kao Connect/Charge – poveži/puni), kojem je cilj, kaže, olakšati čišći prijevoz i zajedno pokrenuti budućnost s niskom razinom ugljika.
“Moj je cilj pomoći vozačima i tvrtkama u prelasku na električna vozila poboljšanjem njihovog iskustva punjenja kod kuće, na poslu i na destinaciji u pokretu. Najvažniji aspekt je elektrifikacija infrastrukture. To je sjajna prilika da budete dio sve većeg rješenja”, ističe nam entuzijastično Ćurić, miješajući u govoru hrvatski i engleski.
Kao konzultant kompanije PhiHong, proizvođača s Tajvana, i surađujući lokalno s tvrtkom Končar-INEM, njegov je posao sastaviti rješenje za punjenje po principu “ključ u ruke”, koristeći raznu opremu od skladišta baterija do invertora i opreme za punjenje električnih vozila, te solarne proizvodnje.
No, Korita Ćurić razvijaju i svoje modele punjača, i to u rasponu snage od 7 sve do 450 kilovata (kW). Među njima su standardni poput onih na parkiralištima i uz ceste, a inovacija su mobilni punjači koje bi vozač mogao voziti sa sobom, u autu, čak i nositi.
Uređaj za kućno punjenje je, primjerice, snage od 7 kW, može se postaviti i na radno mjesto, punjenje je od 2 sata nadalje, a u Ziceru nam je pokazao i taj mobilni punjač, ima kotačiće i može i u ‘gepek’, snage je 10-60 kW. U dvorištu Zicera na Zagrebačkom velesajmu ima i svojevrsni demonstracijski plac s punjačima, uključujući i solarnu nadstrešnicu.
”Najveća prednost našeg rješenja je mogućnost napajanja energetskog spremnika izvorom niskog napona i struje pri čemu se pohranjuje energija kasnije može koristiti za brzo punjenje vozila.
Osim što može brzo napuniti bateriju vozila, ovakav energetski spremnik može služiti i za dugotrajno napajanje kućanstva”, objašnjava Ćurić. C-Charge, prema njemu, snažno ide prema svojoj misiji: ubrzati prijelaz na održivu mobilnost dajući slobodu električnim vozačima i pružajući opremu/usluge ovdje lokalno.
Jeftina rješenja
”U Hrvatskoj je sad registrirano nešto više od 8000 plug-inova i potpuno električnih baterijskih vozila s velikim potencijalom za rast. Dok su energetska tržišta i dalje nestabilna, troškovi nabave energije značajno rastu, a naš plan tehnologije punjenja je siguran u budućnost s našim jeftinim rješenjima za solarnu proizvodnju i skladištenje”, poručuje Ćurić. Cilj je, dakle, omasovljenjem proizvodnje različitih punjača pojeftiniti i samo punjenje vozila, no gdje i kako pokrenuti tu proizvodnju?
“U Hrvatskoj postoji mnogo manjih dizajnerskih timova koji su fleksibilni u pripremi i testiranju proizvoda za veliku proizvodnju. Nažalost, ne postoje proizvođači elektronike koji bi mogli konkurirati drugim proizvođačima elektronike u Europi ili CEE regiji pa ih je potrebno angažirati za proizvodnju.
Kad kažem konkurirati, mislim na serijsku proizvodnju od 10.000 jedinica i više”, objašnjava nam u uredu u Ziceru. Partnere za svoj razvojno-istraživački projekt (R&D) ima u spomenutim manjim dizajnerskim inženjerima.
“Tom suradnjom testiram i proizvodim ono što imam danas. Opet sam najveći dio posla obavio ja, ali ono što ne mogu učiniti imam lokalne izvore koji se ubacuju. U fazi sam komercijalizacije i u sljedećih 12 mjeseci trebao bih moći izaći na tržište”, nada se Ćurić.
Ciljane skupine kupaca i korisnika su zaista svi: ”To su sve grupe za punjenje električnih vozila od kuće, do radnog mjesta, do odredišta. Konačno, ideja je C-Charge projekta isporuka bolje opreme za rast broja punjača električnih vozila.
Naš glavni fokus bit će pružanje modularnih energetskih blokova i baterija za potrebe punjenja i skladištenja. Ovo je veliki pothvat i o njemu ćemo više razgovarati u bliskoj budućnosti. Do danas smo uložili više od milijun kuna i planiramo još. Moramo poboljšati korisničko iskustvo tržišnih dodirnih točaka, komunikacije, proizvoda.
Trebamo nastaviti poboljšavati iskustvo za C-Charge, naše prve kupce i vozače, te procese prodaje, usluge i komunikacije. To znači da pomno slušamo povratne informacije koje primamo od kupaca i pilot partnera kako bismo poboljšali svoju ponudu do većeg opsega”, zaključuje Ivan Ćurić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu