Zašto je ‘dinosauru’ teško razumjeti beef Kendrick – Drake?

Autor: Domagoj Bebić , 03. lipanj 2024. u 16:46
Reper i hiphoper Drake/Reuters

Mirnoća i tolerantnost ne donose ne približno kao dobra medijska svađa.

Hip Hop nam je donio jednu komunikacijsku formu za koju nisam očekivao da će biti tako plodonosna za aktere. Svađa između dvoje ili nekoliko autora, odnosno beef, postala je jako praćen medijski fenomen.

Mediji oduvijek vole svađe jer donose publiku, polariziraju ljude te redefiniraju uhodane obrasce na medijskoj sceni. Mediji tada moraliziraju i tematiziraju koliko god mogu taj medijski proizvod. O tome se rade emisije, video sadržaji, pišu članci i rijetki mogu odoljeti tome.

No posebno je kulturno i medijski relevantan bio (ili još jest) beef između globalnih hip hop zvijezda Kendrick Lamara i Drakea. Možemo reći da se radi o dvije najveće zvijezde hip hop scene, dominantnog globalnog glazbenog izričaja.

Alati polarizacije
Beef donosi komunikacijske i poslovne uspjehe svim akterima beefa i ima širu publiku od samih ljubitelja glazbe te ima viralan učinak. Beef se najviše prati kroz dissove, odnosno pjesme sa negativnim porukama za “neprijatelja” ili agresivne drillove.

Beefovi se mogu prebaciti u medijske poruke kroz izjave te imaju veliki doseg kao što smo u Hrvatskoj vidjeli kroz beef između predsjednika Milanovića i predsjednika Plenkovića. Čak se i drugi vole ubacivati u te sukobe jer znaju da će njihove izjave imati veći doseg.

Dakle, Beef nije samo sukob između glazbenika već jedinstvena komunikacijska forma koja može definirati karijere, razvijati osobne narative i osvajati pažnju publike. Pjesme s provokativnim porukama postaju medijski fenomeni, otvarajući vrata diskusijama na društvenim mrežama i među obožavateljima.

Znameniti dvoboj Tupac – Notorius

Glazbeni okršaj Tupac Shakura i Notorious B.I.G.-a završio je smrću oba umjetnika te podijelio rap kulturu na istočnu i zapadnu obalu.

Neki sukobi počnu nevinim natjecanjem, dok drugi evoluiraju u trajne sporove koji definiraju karijere umjetnika, da ne spominjemo nasilje. To je svojevrsna komunikacijska igra koja traži od glazbenika vrhunski kreativni i strateški pristup kako bi se održali na vrhu.

U dissovima se koriste najviše fake news, alati polarizacije poput sumnje u autorstvo hip hop tekstova – što je veliki problem u toj vrsti glazbe, sumnje u obiteljsko nasilje, jednom riječju sve što možete koristiti.

U slučaju Drakea, bilo je vidljivo da neće izdržati intenzitet tog beefa jer je Kendrick jednostavno od početka bio ambiciozniji i zainteresiraniji za svađu. Pa čak bih rekao u ovom slučaju da apsolutno više ne vrijedi ona da je za svađu potrebno dvoje jer se ponekad činilo da je Kendrick jedini u toj svađi, dok je Drake više-manje pokušao smiriti situaciju.

Ali u tom svijetu ne smiješ dozvoliti da publika misli da si mekušac, pa je i on ispaljivao otrovne strelice. Beef je navodno okončan jer ga je sam Kendrick prekinuo rekavši kako se Drake samo počeo braniti i da mu više nije zabavno. Dakle, beef prestaje kada netko kaže da ga više nema.

Kao što sam rekao beef je komunikacijski fenomen. S obzirom na to da se odvija u sferi popularne kulture, beef privlači pažnju i često rezultira bolje pozicioniranje identiteta glazbenika. U ovom slučaju je beef bio i između dva vodeća autora na sceni pa se da zaključiti da je u pitanju bila i borba za vodeće mjesto u toj kategoriji.

Kroz ovakve sukobe, umjetnici, političari, akademici ali i poslovni ljudi ističu vlastite vrijednosti, stavove i posebnosti koje ih razlikuju od konkurencije. Kendrick Lamar je koristio beef kako bi naglasio svoju autentičnost i kreativnu nadmoć, dok Drake pokušava zadržati svoju poziciju dominantnog izvođača u području.

Sa druge strane istaknuo sam i marketing odnosno publicitet i medijsku vidljivost. Ovaj konkretni beef prelio se daleko izvan područja glazbe ili kulture i bio je globalna tema broj jedan. Čak se i jedan lanac brze prehrane odlučio reklamirati porukom “imamo više beefa (govedine) od Kendricka i Drakea”. Konflikt povećava prodaju, povećava preglede, donosi ili odnosi koncertne gaže jer je ustvari alat promocije i proširenja ili smanjenja publike.

Još kad smo pisali o Taylor Swift rekli smo koliko svađe, bile one zamišljene ili stvarne, potiču fanove da sudjeluju u komunikaciji te podržavaju svoje umjetnike. To stvara dinamiku u medijskim prostorima i produbljuje odnos s brendom izvođača. Tako su se ovdje i ostali autori bili prisiljeni staviti na stranu. Većina je jasno strana na stranu “jačeg” u ovom beefu – Kendricka Lamara.

Transformirali kulturu
Hip Hop scena je vidjela puno glazbenih okršaja od kojih je vjerojatno najpoznatiji onaj između Tupac Shakura protiv Notorious B.I.G. koji je završio i tragičnim smrtima oba umjetnika te podijelio rap kulturu na istočnu i zapadnu obalu. Jay Z i Nas su imali jak sukob koji je završio tako što su oba autora danas u dobrim odnosima te su vjerojatno jedan i drugi od svađe dobro zaradili. Sukoba je bilo puno, donosili su vidljivost sudionicima te su nestajali i transformirali kulturu.

Beefovi ne kreiraju samo naslove u medijima. Treba reći da sudjelovanje u tako vidljivim medijskim svađama traži od autora da se posebno posveti tim sadržajima, jer to postaje platforma da se istaknu stvari koje su nam važne i što nas razlikuje od tog drugog u svađi, a u svrhu promocije svojih albuma i pjesama.

Ono što možemo biti sigurni je da će se posebno nakon ovog intenzivnog beefa i dalje svađati vodeći političari, influenceri, glazbenici… Naime, mirnoća, stabilnost i tolerancija u današnjem medijskom prostoru ne donose niti blizu komunikacijskih rezultata koliko dobra svađa.

Komentirajte prvi

New Report

Close