VR Ratovi: Sukob Applea i Mete definira novu eru tehnologije

Autor: Domagoj Bebić , 01. ožujak 2024. u 07:00
Foto: REUTERS

Platforma koja bude imala više developera, imat će i više sadržaja za potencijalne korisnike, bolje će ažurirati i unaprjeđivati softver te istovremeno jamčiti sigurnost korisnicima.

Apple je nedavno privukao pozornost ulaskom u svijet VR-a s uređajem Vision Pro, otvarajući novo poglavlje u dugotrajnom rivalstvu s Facebookom (sada Metom). Ovaj potez označava novo poglavlje u već dugoj povijesti rivalstva između dva tehnološka titana.

Vision Pro, s cijenom od 3500 dolara, značajno premašuje standardnu cijenu VR uređaja, koja se kreće od 300 do 500 dolara. Tom cjenovnom strategijom Apple jasno pokazuje namjeru privlačenja specifičnog tržišnog segmenta – developera. Važno je ne zaboraviti da je ta bitka ključna, s obzirom na to da su programeri, razvijajući sadržaj i usluge za platforme, neophodni za kvalitetu korisničkog iskustva.

Monetizacija korisnika
Drugim riječima, platforma koja bude imala više developera, imat će i više sadržaja za svoje potencijalne korisnike, bolje će ažurirati i unaprjeđivati softver te istovremeno, jamčiti sigurnost korisnicima. Apple je ovaj zanat izučio sa svojim dućanom aplikacija (App Store), koji je bio jedan od generatora popularnosti iPhone uređaja.

Svijetla budućnost

Tržište VR naočala kontinuirano raste, s više od 170 milijuna korisnika širom svijeta, što pokazuje obećavajuću budućnost za VR tehnologiju.

Na jednoj strani ovog “rata za VR tržište” nalazi se Meta, koja se u svojoj prošlosti nije proslavila svojom politikom kada je u pitanju privatnost podataka korisnika, te ih je još davno sam Tim Cook, glavni izvršni direktor tvrtke Apple, prozvao zbog “monetizacije korisnika”, te se trudio kroz vrijeme ograničiti pristup osobnim podacima i Facebooku i Instagramu i WhatsAppu. Mark Zuckerberg nije zaboravio taj financijski udarac koji im je smanjio očekivane prihode od usmjerenog marketinga koji prakticiraju njegove firme.

Imajući u vidu ove činjenice, sam se Zuckerberg pojavio u YouTube “recenziji” Vision Pro, “nepristrano” ustvrdivši da je njegov proizvod – Meta Quest 3 – jeftiniji i bolji.

Tržište VR naočala kontinuirano raste, s više od 170 milijuna korisnika širom svijeta. Brojka je to koja nam govori da VR ima svijetlu budućnost, a stope rasta prema različitim izvorima idu od 30-60 posto povećanja publike godišnje. Ovo tržište, koje se razvijalo od Sensorame iz šezdesetih do današnjih sofisticiranih uređaja poput Oculus Rifta, svjedoči o potrebi tehnologije da se razvija u ovom smjeru.

No, Sensorama je bila glomazan uređaj koji je podsjećao na magnetsku rezonancu. Data Rukavice, gaming platforme s virtualnom dimenzijom poput Sega VR i Nintendo Virtual Boy, imale su ozbiljna ograničenja. No, to nam je razdoblje iznjedrilo pojam Virtualna Stvarnost (Virtual Reality), kojega koristimo i danas, a kojega je skovao informatičar i filozof tehnologije Jaron Lanier 1987.

Treba spomenuti da je sam Oculus na samom početku, 2012., bio financiran kroz platformu Kickstarter za grupno financiranje, što nije bio samo jako uspješan financijski projekt, već i vrlo mudar PR potez koji je VR vratio u središte pozornosti nakon što je u devedesetima došao do svojih tehnoloških limita. Facebook je ušao na VR tržište kupivši spomenuti Oculus 2015.

3500

dolara cijena je Vision Proa koja značano premašuje standardnu cijenu VR uređaja

Igra oko zaštite podataka
Kao što smo rekli na početku, Zuckerberg zna da Appleov ulazak na tržište s Vision Pro nije samo proširenje njegovog portfelja proizvoda, već strategija koja ima za cilj privući developere i stvoriti ekskluzivnu platformu, kao što su napravili i s telefonima, te da se treba krenuti braniti svim snagama. Tako je rat za virtualnu stvarnost već krenuo i sigurno neće brzo stati, jer je to tržište ogromnog potencijala.

S druge strane, Apple se nada da će ponoviti uspjeh iPhona i u virtualnom svijetu te izdominirati VR tržištem i pripadajućim ekosustavom. Nesumnjivo će nastaviti naglašavati značaj zaštite podataka, a posebno medija, znajući da Meta ne može odgovoriti na te zahtjeve. I tržište stalno ima nove zahtjeve prema sigurnosti, koje Meta ne bi mogla pratiti, sve i da želi, a Apple na tim temama, pa i etici u digitalnom oglašavanju, pokušava graditi čitavu kulturu brenda koja je vjerojatno najjača na svijetu.

Da budem iskren, jedva čekam vidjeti dalji razvoj ovog poslovnog “sukoba”, jer se konkurencija, zdrava ili nezdrava, pokazala ključnom za razvoj tehnologije, čemu smo posebno svjedočili u slučaju čipova.

S obzirom na Appleovu povijest inovacija i sposobnost da transformira tržišta, očekuje se da će njegov ulazak u VR svijet potaknuti nova tehnološka dostignuća i možda čak definirati budućnost virtualne stvarnosti za nove ere.

Meta, uz jaki individualni pečat Marka Zuckerberga, prva je uložila ogromna sredstva u razvoj VR područja, unatoč mnogim kritikama. Zuckerberg, pomalo ostaje i bez publike na svojim platformama, posebno na Facebooku, i treba tražiti nova tržišta, te će sigurno biti nezgodan suparnik.

Uglavnom, bez obzira na posljedice, vrijednost koju će Apple i Meta donijeti VR svijetu svojim suparništvom bit će neprocjenjiva. Stvorit će veliki broj radnih mjesta, novih poslova, i novih prilika, i za mnoge druge, a ne samo za sebe: od VR supermarketa, preko stvaranja virtualnih svjetova i simulacija, do gaminga i avantura.

Zato, uzmite kokice i uživajte u bitci titana.

Komentirajte prvi

New Report

Close