Hrvatske softverske tvrtke Ekobit, Neos, Poslovna inteligencija i UX Passion samo su neki od predstavnika nove tehnološke revolucije big data od koje Europska komisija očekuje do 2020. 100 tisuća novih radnih mjesta.
Nadalje, očekuje da će takve tvrtke držati 30 posto svjetskog tržišta podataka i pomoći u smanjenju potrošnje energije za 10 posto, u boljoj zdravstvenoj zaštiti i povećanju učinkovitosti industrije.Komisija je s briselskom udrugom Big Data Value Association (BDV) potpisala javno-privatno partnerstvo vrijedno 2,5 milijardi eura. EU će kroz Obzor 2020 u razvoj big data industrije uložiti pola milijarde eura. Ostatak očekuje da će dodati privatne tvrtke koje se žele ubaciti na to tržište čiji je rast 40 posto godišnje.Neelie Kroes, potpredsjednica EK i glavna osoba u Uniji za provedbu strategije digitalnog društva naglasila je da partnerstvo kreće s 1. siječnjem iduće godine.
"Podaci su motor i osnova gospodarstva budućnosti. Sve organizacije, neovisno kojeg vlasništva, vrste i iz kojeg sektora, trebaju takve gradivne elemente kako bi povećale svoju učinkovitost, od poljoprivrednih gospodarstava do tvornica, te od laboratorija do trgovina", kaže Kroes.Big data ili veliki podaci je zajednički naziv za tehnologije koje izvlače korist iz analize velikih količina podataka. Iako se tvrtke i druge organizacije kontinuirano bave analizom podatka, u slučaju velikih podataka riječ je o analizama iznimno velikih baza podataka, što nije moguće učinkovito napraviti postojećim tehnologijama. Naime, ljudi, zatim strojevi od mobitela do industrijskih alata, te razne vrste aplikacija kontinuirano stvaraju nove podatke.
Procjena je Unije da se dnevno stvori 6 MB podataka po svakom čovjeku. Takvu bujicu podataka ne analizira se samo da bi se tražilo nešto što se već zna nego i zato da bi se otkrivale neke nove pojave i iz njih modelirali novi proizvodi i usluge.Tako zagrebačka tvrtka Ekobit ima tehnologiju za anonimizaciju koja omogućuje tvrtkama da analiziraju podatke o svojim korisnicima a da pri tome ne povrijede njihovu privatnost. Neos je primjerice za Heineken radio projekt praćenja referenci korisnika i pozicioniranja pivskih brendova pomoću podataka prikupljenih s Facebooka i Twittera.
Poslovna inteligencija u Vipnetu radi na projektu koji će kompaniji omogućiti da kvalitetnije analizira nestrukturirane podatke od slika i komentara na webu na dalje. UX Passion je pak napravio projekt Twiplomacy, prvi koji je analizirao kako svjetski lideri koriste Twitter.Unatoč uspjesnima domaćih tvrtki u udruzi BDV, koja je potpisala JPP s Komisijom zasad nema nijednog člana iz Hrvatske. Oni su mahom iz Italije, Njemačke, Finske, Španjolske, Irske i Izraela.Alen Gojčeta iz IBM-a Hrvatska i dobar poznavatelj tržišta velikih podataka uvjeren je da će Komisijina inicijativa potaknuti otvaranje novih katedri na fakultetima u Hrvatskoj, stvaranje centara kompetencija, kao i širu primjenu tehnologija velikih podataka.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu