Predstavljanje vizija sedmogodišnjeg razvoja tehnologije, pogotovo s aspekta interneta, nije lak zadatak. Naime, sedam godina ispred nas u tehnološkom smislu mi se čini kao vječnost i tko zna što će sve biti dostupno za sedam godina. Imam osjećaj da tehnologija galopira i da je jedna godina u tehnološkim inovacijama poput desetljeća u nekoj drugoj industriji.
Ilustracije radi, Google kao tvrtka je stara tek 15-ak godina, Facebook je još mlađi, a svi smo svjesni što su te tvrtke razvojno napravile u tako kratkom vremenskom razdoblju. No vratimo se na Hrvatsku. U perspektivi bilo kojeg poslovanja biste vrlo vjerojatno čuli slijedeću rečenicu: "Napravili smo analizu stanja, ovu su naše prednosti i nedostaci, vjerujemo u ovih nekoliko stvari jer želimo ostati fokusirani, idemo ih napraviti." No, krenimo od analize. Gdje smo mi danas tehnološki. I s kime se u stvari mjerimo? Sa razvijenim zapadom ili sa zemljama sličnog BDP-a, broja stanovnika, stupnja obrazovanosti… Kako smo mi iz Googlea primarno tehnološka tvrtka kojoj je internet temelj poslovanja iz koga smo nastali, osvrnuti ću se na nekoliko bitnih parametara gdje smo danas i u kojem smjeru se krećemo odnosno koje su nam mogućnosti. Hrvatska danas ima nešto više od 60% internet penetraciju. To znači da oko 2,5 milijuna ljudi danas u Hrvatskoj ima pristup internetu. Broadband tehnologija to dobro prati, jer kao i u zemljama u okruženju, dostupnost interneta i spajanje na internet postaje obična i redovna stvar. U komparaciji sa zemljama u regiji, jedino Slovenija ima veću internet penetraciju, dok mi prednjačimo primjerice u odnosu na druge zemlje u Adriatic regiji.
Ono što je svakako dobro iz te brojke da imamo prostora za rast, što će se i sigurno desiti u skorijoj budućnosti, čak i prije sedmogodišnjeg perioda. Komparacije radi, najrazvijenije zemlje na svijetu u internetskom smislu imaju penetraciju od gotovo 90%. To nam može biti cilj u doglednom vremenu. A zašto je dostupnost interneta tako bitna? Ako imate internet i koristite se njime, imat ćete više informacija, više ćete naučiti, moći ćete predstaviti svoje proizvode čitavom svijetu, možete uštedjeti na troškovima ovisno u tome čime se bavite i itd., što nas dovodi do slijedećeg razmišljanja odnosno saznanja do kojih smo došli kroz istraživanje o online prisutnosti malih i srednjih tvrtki u Hrvatskoj koja je za Google provela agencija za istraživanje tržišta GfK tijekom 2012. Dobra vijest prema rezultatima istraživanja je da 90% malih i srednjih tvrtki u Hrvatskoj ima pristup internetu, a više od 50% njih ima vlastitu internetsku stranicu, dok se taj udio penje na čak 90% kad je riječ o tvrtkama koje imaju više od 10 zaposlenih. No, ono što nam je istraživanje također pokazalo jest da svega 20% od svih tvrtki koristi svoju web stranicu kao alat za poboljšanje prodaje svojih proizvoda i usluga. Tu leži velika prilika.
Nadalje, kada razmišljamo o potencijalu e-trgovine i ponašanju Hrvatskih korisnika interneta podaci pokazuju da svega 16% korisnika interneta u Hrvatskoj obavlja kupnju online dok je primjerice u Sloveniji taj broj 30%, a u Njemačkoj 65%. Jedan od razloga za takve brojke, a u tome istovremeno leži i velika mogućnost, je da u Hrvatskoj još uvijek nemamo značajniju ponudu online trgovina. Ako uzmemo primjerice turizam kao jednu od naših strateški najvažnijih industrija trenutna situacija nudi još više prilika. Naime, u ukupnoj strukturi naše turističke ponude hoteli čine oko 15% ukupnih kapaciteta, kampovi slijedećih 30-ak posto, a privatni smještaj oko 55%. No, kada uzmemo privatne iznajmljivače, dakle više od 55% onoga što Hrvatska nudi u smještajnom smislu, vise od dvije trećine njih nema vlastitu internetsku stranicu, čime uskraćuju predstavljanje svoje cjelokupne ponude. To je slijedeća velika prilika. Edukacija je ključna riječ. Važna je svijest o edukacije i posljedično koristima koje iz tih znanja proizlaze. Koristima poput smanjenja troškova poslovanja, povećanja poslovne učinkovitosti, uklanjanja zapreka u međunarodnoj trgovini itd.
To su sve ključni preduvjeti razvoja odnosno prilike koje iz toga proizlaze, tim više što Hrvatska ulazi u Europsku uniju već ovog ljeta. Edukacijski moramo napraviti razliku. Treba nam još više programa, za školstvo i fakultete, za male i srednje tvrtke, za sve one koji žele naučiti nešto o "novom dobu" koje je već tu. Mi u Googlu istinski vjerujemo da će tehnologija i dalje igrati važnu ulogu u oblikovanju budućnosti, a mladim ljudima treba omogućiti ne samo da se služe tehnološkim inovacijama, već da ih i stvaraju. U Hrvatskoj već imamo primjera mladih tvrtki koje kroz "startup hubove" imaju želju i ambiciju biti globalni. To je odlično i na tome trebamo svi raditi. Google će dati svoj doprinos u edukacijskim programima, inovativnim alatima i svim relevantnim proizvodima koje mogu pridonijeti razvoju Hrvatske kao društva.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Kako nema internet trgovina? Pa ima ih preko 100 samo na ovom portalu[/url]. Problem je u percepciji stanovništva koji se boji i dalje kupovat preko interneta.
Uključite se u raspravu