Poduzetnici koji imaju dobru ideju za svoj projekt, ali im nedostaje novca za njezinu rezalizaciju, tzv. startup kompanije, su sve značajniji pokretači ukupnog gospodarskog razvoja.
Najveći problem pri pokretanju startup poslovanja je kako uopće preddstaviti svoju poduzetničku ideju potencijalnom investitoru. No, to se može naučiti na trenzimima, poput "Startup Live konferencije" koja se krajem proteklog tjedna održala u organizaciji konzultantske kuće Roland Berger. Glavni trener na konferenciji je bio Marius Stracke, viši konzultant Roland Berger Strategy Consultants s kojim smo razgovarali o startup poslovanju, globalnim trendovima kao i hrvatskim specifičnostima.
Koliko su važne mlade tehnološke tvrtke za opće stanje gospodarstva?
Mlade i male tehnološke tvrtke središnji su izvor inovacija i novih radnih mjesta pa stoga i ključni sastojak za stvaranje vitalnog gospodarstva okrenutog budućnosti. Svijet mladih i malih tehnoloških tvrtki nudi privlačnu alternativu tradicionalnijim oblicima zapošljavanja za osobe s poduzetničkim duhom, i to ne samo u gospodarski problematičnim vremenima. Iako se mora prihvatiti da postoji određeni rizik neuspjeha, taj svojstveni rizik neodvojiv je dio procesa stvaranja nečega istinski novoga. Društva prilagođena poduzetnicima, međutim, pozdravljaju ovaj tip riskiranja te pružaju nužni okvir i sredstva koji isti omogućuju. Stvaranje okružja potpore dugoročno će se isplatiti jer će procvat ekosustava mladih i malih tehnoloških tvrtki pridonijeti diversifikaciji industrije te će se pružiti realna prilika za omogućavanje gospodarskog rasta i globalnog širenja.
Na što mlade tvrtke trebaju obratiti pažnju prilikom prilaska ulagačima?
Prvo i osnovno, jako je važno da mlada tvrtka napravi jako dobru pripremu prije prilaska potencijalnom ulagaču. To znači da bi u jednu ruku trebala odrediti točno koji su ulagači za nju relevantni, odnosno jesu li to mreže poslovnih anđela, ulagački fondovi ili državne subvencije. Ne može svaki fond za rizična ulaganja omogućiti dodanu vrijednost svakoj mladoj tvrtki. Također, nema gotovo nikakve koristi od primitka ulaganja od iznimno uspješnog hrvatskog poduzetnika s područja turizma ako se vi bavite tehnologijom mobilnog oglašavanja, što znači da zapravo trebate ulagača koji bi vas mogao predstaviti na pozornici SXSW-a (jedne od najvažnijih svjetskih konferencija na području tehnologije i medija pod nazivom "South by South-West", koja se upravo održava u gradu Austinu u Teksasu. Kada konačno zatražite sredstva, ulagači će razmotriti sljedeća pitanja: imate li sjajan tim (zamisli se mogu prilagoditi ili promijeniti, ali tim to ne može!), imate li u idealnom slučaju revolucionarnu tehnologiju, imate li onu "nepoštenu prednost" pred ostalima te imate li donekle uvjerljiv poslovni model. Međutim, i ulagači su ljudska bića te neprestano griješe. Tako jedan od vodećih ulagačkih fondova, Bessemer Venture Partners, na svojoj stranici ima takozvani "anti portfelj", na kojemu se nalaze neke od vodećih prilika koje su im se pružile poput Applea i eBayja, a u koje je svojevremeno odbio uložiti.No u Europi i dalje postoji nešto što stvara goleme probleme mladih tvrtkama koje traže ulaganja u inozemstvu, a to su različite pravne tvorevine u pojedinim europskim oblastima. Ulagači, naime, nisu spremni istraživati pravne i zakonske pojedinosti svojstvene za neku zemlju, pa stoga najčešće traže od samih tvrtki neka izaberu pravnu tvorevinu koja im je poznata i unutar koje im je poslovanje najjednostavnije.
Na koje su industrijske grane mlade tvrtke ponajviše usmjerene?
Kada je riječ o mladim tvrtkama koje su dobile sredstva ulagača, tri su glavna područja ulaganja: cijela domena interneta i informatike, tehnologija zaštite okoliša i biotehnologija. S obzirom da poslovanje mladih tvrtki koje se bave razvojem internetskih i mobilnih aplikacija zahtijeva mali broj zaposlenika i najmanji mogući početni kapital, na tim se područjima, naravno, osniva najveći broj mladih tvrtki. Međutim, možda je zanimljivije sagledati industrijske grane kojima su ovakve mlade tvrtke konkurencija. Neke male internetske tvrtke kao što su Flipboard ili Netflix predstavljaju prijetnju ustanovljenim poslovnim modelima tiskovnih i televizijskih medija, dok drugi, poput njemačke tvrtke Zalando, konkuriraju maloprodajnim lancima. Tvrtke kao što su Tesla i Better Plave ovih dana na ženevskom sajmu automobila izlažu svoje električne automobile i koncepte mobilnosti neposredno uz stare divove automobilske industrije, dok cijeli niz pametnih aplikacija za domaćinstvo i decentraliziranih energetskih tehnologija počinju predstavljati stvarnu prijetnju konvencionalnim poslovnim modelima glavnih elektroenergetskih igrača, što će dodatno ojačati u godinama koje su pred nama. oš jedan zanimljiv aspekt ovoga jest pitanje u kojim gospodarskim granama male i mlade tvrtke nisu prisutne. Prema mojemu iskustvu, većinu mladih tvrtki osnivaju i tvore osobe koje su netom završile fakultet.Smatram da bi se razvilo puno više inovativnih i uspješnih poslovnih rješenja kada bi u radu ovakvih tvrtki sudjelovale osobe s iskustvom rada u ustanovljenim gospodarskim granama i njihovim vodećim tvrtkama.
Velike promjene
Koji su problemi s kojima se ove tvrtke najčešće susreću?
Kada je riječ o financiranju inovativnih koncepcija i novih ideja, smatram da su se stvari u posljednjih nekoliko godina dramatično promijenile. Unatoč značajnim razlikama u pogledu koncentracije ulagačkog kapitala i činjenici da neće svaka zemlja uspjeti ostvariti okružje pogodno za procvat ovakvih tvrtki, financijska sredstva sada su dostupnija, osobito za sjajne ekipe s revolucionarnom tehnologijom. U posljednje vrijeme je nekoliko europskih žarišta poput Londona i Berlina postalo značajno na svjetskoj pozornici, a i u gradovima kao što su Dublin i Beč dolazi do uspona konkurentnih ekosustava koji služe kao magneti za cijelu regiju. Također, neke države kao što je Hrvatska imaju pristojnu temeljnu infrastrukturu kada je riječ o poslovnim inkubatorima i mrežama takozvanih poslovnih anđela. Na posljetku, brojne mlade i male tehnološke tvrtke iz Jugoistočne Europe koje su postale dijelom vodećih programa poput Seed Campa dokaz su da se i ovdje može pokrenuti veliki posao.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu