U današnjem poslovnom okruženju, internetska povezanost putem mobilnih i fiksnih mreža postala je neizostavan preduvjet za uspješno poslovanje. Bez stabilne i brze internetske veze, korištenje ključnih online alata gotovo je nemoguće, što poslovanje čini ovisnim o naprednoj telekomunikacijskoj infrastrukturi.
Stoga su ulaganja telekom operatora od velike važnosti. Prema podacima Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM), u prvoj polovici ove godine operatori su intenzivno ulagali u mreže vrlo velikog kapaciteta.
Kako stoji u izvješću HAKOM-a, “zabilježen je značajan porast investicija u materijalnu imovinu, osobito u mreže vrlo velikog kapaciteta, VHCN (Very High Capacity Networks). Ukupno ulaganje u ovu infrastrukturu premašilo je 50 milijuna eura”.
Prelazak s bakra na optiku
Što se tiče fiksnog interneta, HAKOM izvještava o nastavku “snažnog trenda prelaska korisnika s bakrene infrastrukture na svjetlovodnu tehnologiju. U drugom tromjesečju 2024. broj priključaka na svjetlovodnim mrežama porastao je za više od 81.000, dok je broj priključaka na bakrenoj mreži smanjen za više od 50.000 spram istog razdoblja lani. Udio priključaka putem mreža vrlo velikog kapaciteta dosegao je gotovo 42 posto, a priključci s brzinama većim od 100 megabita u sekundi sada čine više od 43 posto ukupnog broja priključaka”.
Brze mreže vrlo velikog kapaciteta i ostale napredne tehnologije, nisu važne samo za poslovanje, već su ključne i za pristup zabavnim sadržajima. U drugom kvartalu u usporedbi s istim razdobljem prošle godine, HAKOM bilježi rast broja priključaka i prihoda od naplatne televizije.
Najveći porast zabilježen je kod priključaka putem vlastitih OTT usluga, odnosno usluga koje omogućuju pristup video sadržajima preko otvorenog interneta, poput Netflixa ili YouTubea. Priključci putem tih usluga ostvarili su rast od 81 posto, dok su prihodi od tih usluga porasli za čak 113 posto.
Iako OTT bilježi značajan rast, IPTV, što označava televiziju koja se prenosi putem interneta kroz mreže internetskih operatera, poput MAXtv-a, i dalje dominira s udjelom od 53 posto. Ostale tehnologije, poput kabelske televizije s udjelom od 14,49 posto, satelitske televizije koja čini 13,27 posto te zemaljske naplatne televizije koja pokriva 10,01 posto tržišta, zadržavaju stabilne udjele.
Što se tiče naplatne televizije, HT grupa i dalje zadržava najveći udio korisnika, sa stabilnim udjelom od 59,66 posto u drugom tromjesečju 2024. godine. Na drugom mjestu je A1 Hrvatska, s udjelom od 25,53 posto, dok je Telemach Hrvatska, na trećem mjestu s 13,07 posto. Ostali operatori čine 1,74 posto tržišta. U usporedbi s prethodnim tromjesečjima, struktura tržišta ostala je relativno stabilna, s minimalnim promjenama u udjelima operatora.
Rastu prihodi od interneta
Kada se radi o prihodima od usluga pristupa internetu, u drugom kvartalu 2024. ukupni prihodi iznosili su 200,4 milijuna eura, što predstavlja rast od 4,69 posto u odnosu na prvo tromjesečje 2024., te rast od 14,62 posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. Najveći udio prihoda dolazi od usluga pristupa internetu putem mobilnih mreža, s prihodima od 141,35 milijuna eura i rastom od 5,48 posto u odnosu na prvo tromjesečje.
Prihodi od fiksnih mreža iznosili su 58,77 milijuna eura, uz rast od 2,70 posto, dok su prihodi od satelitskih veza zabilježili najveći postotni rast od 39,86 posto u odnosu na prethodno tromjesečje. Ukupan broj širokopojasnih priključaka iznosio je 6,8 milijuna, što predstavlja rast od 3,33 posto u odnosu na prvo tromjesečje tekuće godine.
Inače, u prvih šest mjeseci ove godine, prema HAKOM-ovom izvješću, ukupni prihodi na tržištu komunikacija iznosili su 879,8 milijuna eura, što je porast od 7,55 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. Prihodi od usluga putem mobilnih mreža porasli su za 8,42 posto, dok su prihodi od fiksnih mreža porasli za gotovo šest posto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu