Tragom informacije da je mala zagrebačka geoinformatička tvrtka, koja ima 23 zaposlenika, uspjela dobiti posao izrade sustava pametne vožnje za grad Dubai te pobijediti Google, drugu najveću internetsku kompaniju na svijetu, kojoj je k tome Google Maps, uz Gmail, globalno najpoznatija usluga, posjetili smo središte tvrtke Mireo u Buzinu pokraj Zagreba.
10mlrd.
dolara vrijedi svjetsko tržište geoinformatike
Naš interes dodatno je podgrijala činjenica da je Ahmad Hashem Behroozian, direktor agencije Dubai RTA, koja upravlja projektom pametne vožnje u sklopu inicijative pametnog grada Dubaija za EXPO 2020., Mireov sustav Genius Maps proglasio boljim od Google Mapsa."Vjerujemo da će RTA Smart Drive biti pouzdaniji od Google Mapsa jer koristi podatke dobivene od policije i ostalih javnih službi. Koriste se i podaci o planiranim radovima i predviđenim obilaznim cestama, o prometnim nesrećama te dojave taksista", kaže Hashem Behroozian.U Mireu nas je dočekao Ivica Siladić, član Uprave Mirea zadužen za razvoj i istraživanje. Pokazao nam je ured tvrtke, koji zauzima cijeli jedan kat, toliko prostoran da većina zaposlenika takoreći ima vlastitu sobu za rad.Zanimalo nas je kako je Mireo postigao takav uspjeh. Prema podacima iz baze Poslovne Hrvatske, tvrtka Mireo sve do preklani uspješno se nosila s krizom. Prihod joj je bio od 17 do 27 milijuna kuna, da bi lani skliznuo na 12,9 milijuna kuna. Neto dobit, koja je prije dosezala 7,1 milijun kuna, sada iznosi 368,6 tisuća kuna. Siladić, međutim, kaže da osvajanja novih tržišta nema bez ulaganja, ne samo novca nego i vremena, zbog čega kratkoročni rezultati mogu trpjeti.
Siladić
U aplikaciju smo morali dodati i 3D vizualizacije znamenitosti poput prvog hotela sa sedam zvijezdica na svijetu Burj Al Araba i najviše zgrade na svijetu Burj Khalife
Odskočna daska
"Ove godine ponovo očekujemo rast prihoda, a ono što me posebno veseli jest što smo pogodili nekoliko niša u kojima vidimo velik prostor za rast i imamo spremne proizvode i partnerstva kako bismo to mogli realizirati", kaže Siladić.Posao u Dubaiju, ističe, vide kao odskočnu dasku. Navodi da su im na prvom sastanku u Dubaiju, davno prije nego što su dobili taj posao, odmah dali do znanja da će taj bliskoistočni grad kupiti isključivo najbolje geoinformatičko rješenje za pametnu vožnju te da imaju podugačak popis zahtjeva koje će to rješenje morati zadovoljiti. Priliku da uopće mogu razgovarati s direktorom RTA agencije, objašnjava Siladić, otvorio im je lokalni partner.
"Dubai želi dobiti domaćinstvo EXPO-a 2020. i šeik je popisao sto stvari koje moraju napraviti da bi to ostvarili, a naše rješenje, znači aplikacija za pametnu vožnju, jedna je od tih sto stvari. O takvim strateški važnim poslovima teško možete uopće razgovarati ako nemate lokalnog partnera", objašnjava Siladić.Idući korak bili su razgovori o tome što Mireo može napraviti."Koliko mi je poznato, to je ono na čemu je naša hrvatska tvrtka pobjedila američki Google, i moram priznati iznenadila me razina znanja koju su pokazali", kaže Siladić.Tražili su od njih, objašnjava, niz prilagodbi softvera, koje su bile vrlo zahtjevne, ali izvedive. Siladić navodi kako su zahtijevali da uvedu posebne nove kategorije ulica. U Dubaiju, naime, zbog iznimno brza rasta prometa pojedine ulice u određeno doba dana dobivaju posebnu regulaciju prometa, poput cesta prema aerodromu predvečer.
946hrvatskih
stručnjaka radi u tvrtkama koje u ponudi imaju geoinformatičke proizvode i usluge
Nadalje, Dubai je tražio da se aplikacija integrira s nizom web rješenja, pa tako u njoj postoji poveznica na Googleov Street View, iako ta kompanija nije napravila ostatak rješenja."U aplikaciju smo morali dodati i 3D vizualizacije znamenitosti poput prvog hotela sa sedam zvijezdica na svijetu Burj Al Araba i najviše zgrade na svijetu Burj Khalife", kaže Siladić.K tome, sve je moralo biti napravljeno u roku jer je projekt pametne vožnje temeljac za projekt budućeg pametnog grada Dubaija."Oni svako malo naprave nešto čime očaraju svijet, a sad su odlučili od Dubaija napraviti pametan grad kakav još nismo vidjeli. Upravo je geoinformatika, odnosno prostorni smještaj sve te infrastrukture, a samim time i prometa, temelj tog projekta i zato sam jako ponosan na ono što smo napravili", kaže Siladić.
Nadogradili Don`t Panic
Dodaje da su paralelno s tim projektom nadogradili svoj GPS navigacijski sustav, u Hrvatskoj poznat kao mobilna aplikacija Don't Panic. Nova verzija tog softvera, koji sadrži pozadinski dio koji se licencira velikim poslovnim korisnicima te aplikaciju za App Store i Google Play, sada se naziva Genius Maps."Imamo velika očekivanja od novog rješenja, kojim konkuriramo Google Mapsu i Hereu, odnosno bivšim Nokia Mapsu. Naš Genius Maps je dorađeniji, potpuno se može koristiti offline, radi brže, jednostavnije te, možda najvažnije, sada je aplikacija besplatna zajedno s kartama za više od sto država na svim kontinentima. Mogu se skinuti svaka posebno, obrisati kad ih više ne trebate i zatim opet skinuti kad vam zatrebaju", kaže Siladić.
Na naše pitanje kako planiraju od toga zaraditi otkriva da naplaćuju aktivaciju usluge glasovne navigacije."Sve možete koristiti besplatno koliko hoćete do trenutka kad vam treba glasovna navigacija. Onda na taj način svojim novcem podržite ne samo razvoj softvera već i kupnju i ažuriranje karata, koje su često i preciznije od konkurentskih jer imamo lokalne kartografske partnere po cijelom svijetu", kaže Siladić. Jedan od tih partnera je i Nokijina poslovna jedinica Navteq. Ta je tvrtka preimenovana u Here i uz Google Maps jedan je od najvećih svjetskih igrača u geoinformatičkoj industriji. Riječ je o tržištu koje globalno raste dvoznamenkastim stopama.
177milijuna
kuna prihod domaćih tvrtki koje se bave geoinformatikom
Procjenjuje se da to tržište već vrijedi više od 10 milijardi dolara. Prema Daratechu, samo u SAD-u premašilo je lani vrijednost od pet milijardi dolara. Najveći generatori rasta su potražnja za lokacijama kupaca u mobilnom plaćanju, reorganizacija vojski, transformacija transportne industrije, logistike i trgovine kroz praćenje dostavnih vozila i paketa pa sve do rastuće potražnje za geolokacijom u području e-Govermenta.Siladić kaže da su oni odnedavno ušli u razvoj geolokacijskih rješenja za autoindustriju. "Surađivali smo s Dok-Ingom, a danas imamo i vanjske partnere jer, primjerice, proizvođači automobila žele svojim kupcima na kokpitu prikazati kartu i s obzirom na stanje goriva u rezervoaru ilustrirati koliko se još daleko mogu voziti prije nego što moraju natankati gorivo", objašnjava Siladić.Dodaje kako imaju mnogo razloga biti optimistični. "Naša navigacijska aplikacija najprodavanija je u App Storeu i Google Playu u Indiji. Slično je u još nekim zemljama, uključujući Hrvatsku, a sada smo spremni i za projekte pametnih gradova, M2M usluge, praćenje flote vozila, optimizaciju ruta i online kartografiju", zaključuje Siladić.
Mireo, Infobip, GDI i Geofoto
Četiri hrvatska geoinformatička diva
Osim Mirea u Hrvatskoj rade još tri tvrtke koje imaju snažne geoinformatičke ponude. Zajedno su lani zapošljavale 946 stručnjaka i napravile prihod od 177,8 milijuna kuna. Infobip, najveća hrvatska informatička tvrtka po broju zaposlenih, njih 700, ima vlastitu GIS uslugu koju prodaje bankama iz EU. Za njih provjerava, primjerice, je li mobitel klijenta banke uistinu u Nigeriji kod bankomata, gdje navodno pokušava podići novac. Slijedi GDI grupa, najveći hrvatski GIS izvoznik, koji ima niz vlastita GIS rješenja temeljena na softverskoj platformi američkog ESRI-ja. Snažno je prisutna u javnom sektoru u regiji i na Bliskom istoku te globalno u telekm industriji. Tu je i Geofoto, tvrtka koju je kriza zamalo slomila, da bi se pretvorila u najuspješniju hrvatsku GIS tvrtku u vojnom sektoru. Geofoto je potkraj kolovoza objavio da je zaključeio posao modernizacije vojske Azerbajdžana pomoću GIS tehnologija vrijedan 750 milijuna kuna. To je najveći izvozni posao u hrvatskoj IT industriji ikad.
GIS Cloud i Loccie
Dvije svjetske GIS senzacije iz Hrvatske
GIS Cloud i Loccie dva su hrvatska GIS startupa od kojih svi očekuju jako mnogo. GIS Cloud, tvrtka koja je razvila vlastitu GIS platformu s kojom konkurira čak i tržišnom lideru, američkom ESRI-ju, već ima atraktivne reference. U Amsterdamu se koristi za nadzor biciklističke infrastrukture. Loccie je inovativni digitalni kompas koji turistima čini istraživanje destinacija zabavnim.
Prva iduća revolucija
Mobilno plaćanje na može bez GIS-a
Američka tvrtka Where u Splitu je imala razvojni centar za geolokacijske tehnologije, koji je ugašen nakon što je prije tri godine za 135 milijuna dolara tvrtku kupio PayPal. Danas je dio PayPal mobilnog plaćanja. U međuvremenu su u mobilno plaćanje ušli Apple, Google, Microsoft, najveći kartičari, a u Hrvatskoj operateri Hrvatski telekom i Vipnet te sve veće banke. Žele znati gdje je njihov m-kupac.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.P.S. Bravo dečki!
Da li je Google izbacio išta dobro osim tražilice i maila?
Uključite se u raspravu