Intenzitet napada cyber-kriminalaca na korisnike internetskog bankarstva u Hrvatskoj znatno se smanjio i prebacio na druge članice EU, objavila je Hrvatska narodna banka. No, kako u HNB-u ističu da i dalje postoji opasnost od novih napada Poslovni dnevnik istražio je kako se efikasno zaštiti i kome se obratiti kako bi se korisnici zaštitili.
U Hrvatskoj udruzi banaka (HUB) navode da cyber-kriminalci nisu napadali izravno banke i njihove sustave internetskog bankarstva već su se okomili na korisnike. Tako su računala korisnika zarazili sa zlonamjernim programima poput virusa i trojanaca te putem njih prikupljali osobne i povjerljive podatke korisnika.
"Ti programi omogućili su cyber-kriminalcima da kod oštećenih korisnika dođu do podataka o imenu i prezimenu korisnika, njegovih lozinki, PIN-ova, brojeva računa i drugih podatka te da ih zlonamjerno iskoriste", pojašnjavaju u HNB-u. Dodaju da su cyber-kriminalci napadali i građane korisnike internetskog bankarstva i poslovne subjekte koji koriste internetsko bankarstvo. Neslužbeno se procjenjuje da su cyber-kriminalci tako pokušali ukrasti gotovo 12 milijuna kuna i sve te slučajeve istražuje policija koja ima i stručnu službu za cyber-kriminal.
U HUB-u navode da detaljne informacije o zaštiti računala mogu pronaći na stranicama Nacionalnog CERT-a (Croatian National Computer Emergency Response Tam). Ta je institucija zbog napada cyber-kriminalaca napravila i posebnu stranicu Antibot.hr s koje se može skinuti softver EU-Cleaner koji uklanja zlonamjerne programe s računala korisnika.
O tome što savjetuju banke razgovarali smo s Milanom Paratom, izvršnim direktorom Ureda Uprave za sigurnost PBZ-a. On za početak savjetuje klijentima banke, koji uoče bilo kakvo neuobičajeno ponašanje usluga internetskog bankarstva da odmah obavijeste Službu za korisnike ili se jave svom menadžeru za odnose s klijentima.
Parat ističe da PBZ nije zabilježio niti jedan problem zbog nedavnih aktivnosti cyber-kriminalaca u Hrvatskoj. "Točno je da su organizirane međunarodne kriminalne skupne tijekom 2014. intenzivno napadale korisnike internetskog bankarstva u Hrvatskoj, ali u tim napadima niti jedan klijent PBZ-a nije oštećen", kaže Parat.
Navodi da je PBZ odmah intervenirala i na vrijeme identificirala i zaustavila sve takve pokušaje. Pohvalio je pri tome korisnike internetskog bankarstva PBZ-a, jer kaže da slušaju kontinuirane obavijesti i savjete i dobro se štite. "Upravo zahvaljujući toj dobroj komunikaciji s klijentima, napadi nisu prouzročili štetu niti jednom korisniku PBZ-a", kaže Parat.
Savjeti za korisnike
Chief Security Officer PBZ-a Milan Parat kaže da banka kontinuirano radi na čuvanju i poboljšavanju sigurnosti svojih IT sustava pa tako i internetskog bankarstva. No, navodi da ima nekoliko preporuka za korisnike koji su uvijek aktualni:
Ako koristite čitač pametne kartice ili USB uređaja pri prijavi na internetsko bankarstvo obavezno ga izvadite iz računala nakon što ste se odjavili iz internetskog bankarstva
Instalirajte i redovito obnavljajte antivirusnu zaštitu na računalima
Redovito instalirajte sigurnosne zakrpe na operativnom sustavu i internet pretraživačima
Korisnici trebaju čuvati svoje platne instrumente, pametne kartice, USB uređaje, kodove, PIN-ove i ostale identifikatore, štititi ih od krađe, gubitka, oštećenja ili zlouporabe te ih ne smije zapisivati ili priopćavati drugim osobama.
Inače, HUB upozorava korisnike da banka, kao ni kartičari, nikada neće od korisnika tražiti da im dojave svoj PIN ili neki drugi povjerljivi podatak, tako da takve slučajeve treba prijaviti banci i policiji, jer je riječ o pokušaju prijevare.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.imaju novitet bankomat-kriminal, kod uplate oduzimaju novčanice koje idu na provjeru
Da, internet bankarstvo kod PBZ-a je katastrofa. Ovo je prvo internet bankarstvo koje me u par navrata potjeralo u poslovnicu obaviti plaćanje…
Opet je netko izmuljao neki sofrware- rić …pa ga treba unovčiti…pod izgovor CYBER napada …????! Fuj!
Najgore je to, što nakon 2-3 dana skužiš, da banka NIJE PROVELA TRANSAKCIJU,
plaćanje- prema SVOM VLASTITOM KLIJENTU, jer naši partneri imaju
isto račune u PBZ-u..
Možete si zamisliti gluposti – kad novac za robu pošalješ jednom od najvećih
hrvatskih uvoznika , koji je ujedno i KLIJET te iste PBZ banke, i onda to
banka odgovori…
…prijenos nije moguć…jer je to NEUOBIČAJENA i SUMNJIVA transakcija…koju treba potpisati ili dva korisnika, ili dva uređaja ili sto milijuna bedastoća…
Uključite se u raspravu