Tvrtke se svakodnevno suočavaju s odlaskom kvalitetnih zaposlenika. Može li AI riješiti problem?

Autor: PD VL native tim , 27. veljača 2024. u 17:08

Umjetna inteligencija ili AI transformira način na koji moderni poslovi funkcioniraju i sve češće se koristi na raznim područjima ljudskog djelovanja.

Luppa, tvrtka s inovativnim digitalnim rješenjima koja pospješuju poslovanje, u svoj je alat implementirala je prvu fazu AI-ja.” Odsad će, osim analize zadovoljstva zaposlenika, nuditi i primjenjive savjete i metrike kako bi poslodavac na vrijeme mogao adresirati uzroke nezadovoljstva zaposlenika te smanjiti stopu njihova odlaska ili fluktuacije. U planu je i implementacija druge faze AI-ja, s naprednijim algoritmom i outputima.

Umjetna inteligencija ili AI transformira način na koji moderni poslovi funkcioniraju i sve češće se koristi na raznim područjima ljudskog djelovanja. Iako su mnogi zabrinuti da bi umjetna inteligencija mogla u potpunosti zamijeniti čovjeka, statistike govore suprotno. Naime, kako predviđaju stručnjaci, AI ne samo što može olakšati poslovanje, nego i otvoriti mogućnost za stvaranje novih radnih mjesta te unapređenje radnog okruženja.

Samo tijekom 2022. godine globalno je tržište AI-ja iznosilo je 119,78 milijardi dolara, a očekuje se da će do 2030. dosegnuti 1.597,1 milijardu dolara ili rast od 38,1% na godišnjoj razini. Prema procjenama iz 2023. godine, u sljedećem desetljeću AI bi mogao povećati rast produktivnosti rada za 1,5%.

Tijekom 2023. godine Forbes Advisor je proveo istraživanje o utjecaju AI-ja na razvoj poslovanja i tržište zapošljavanja. Pokazalo se da 64% poslovnih subjekata očekuje da će im AI povećati produktivnost, a 42% smatra da bi im moglo pojednostavniti poslovanje. Kad je riječ o mišljenju zaposlenika, iako je 77% ispitanika izrazilo bojazan da će im umjetna inteligencija ugroziti postojeća radna mjesta, predviđanja su drukčija – Svjetski ekonomski forum procjenjuje da bi upravo umjetna inteligencija u sljedećih nekoliko godina mogla otvoriti više od 97 milijuna novih poslova.

Prema izvješću IBM-a, čak 25% svjetskih tvrtki okreće se integraciji AI-ja kako bi riješilo goruće probleme poslovanja, kao što je primjerice, manjak stručnog kadra ili regrutiranje novih stručnjaka. Luppa, domaća tvrtka s globalnim dosegom i klijentima, jedna od onih koje su integrirale AI u svoj alat upravo kako bi pomogla drugim tvrtkama riješiti neke od tih problema, uključujući problem s kojim se tržište rada u posljednjih nekoliko godina učestalo bavi – a to je odlazak stručnjaka.

Važnost HR sektora u razvoju poslovanja

Već se iz prakse mnogih lidera u buisness svijetu dalo zaključiti kako uspješno poslovnje neke tvrtke ne ovisi samo o kvaliteti njezinog finalnog proizvoda niti o njezinoj uspješnoj komunikaciji s klijentima. Sve više poslodavaca je svjesno činjenice da u planiranje poslovne strategije neizostavno ulazi i zadovoljstvo zaposlenika, odnosno da bez zadovoljnih i angažiranih zaposlenika, u konačnici, nema niti uspješnog poslovanja.

Stoga, danas kompanije sve više ulažu u HR segment poslovanja budući da je kvalitetan tim, koji moderira ljudskim resursima, od presudne važnosti za ostvarivanje poslovnih strategija kompanija. Održati zadovoljstvo i angažiranost zaposlenika na visokoj razini jedan je od prioriteta poslodavca. No izazovi u ovome segmentu su veliki, a što zbog nedostatka stručnjaka, ali i opsežnosti zadataka, teško ih je ostvariti. Umjetna inteligencija u svijetu čini veliku razliku upravo na području upravljanja ljudskim resursima. Mnoge svjetske uspješne kompanije u svoj sektor “retentiona” uvele su alate, koji potpomognuti AI tehnologijom, uspješno rješavaju izazove koji se odnose na procjenjivanje zadovoljstva zaposlenika te rizik od njihova odlaska i fluktuacije.

Gorući problem je odlazak i fluktuacija zaposlenika

U današnjem konkurentnom poslovnom okruženju kompanije se suočavaju s izazovom zadržavanja talentiranih zaposlenika. Visoke stope fluktuacije ne samo što utječu na produktivnost i moral, već rezultiraju i povećanim troškovima ponovnog zapošljavanja i edukacije. Kako bi se riješio ovaj problem, svjetske kompanije, koje razmišljaju unaprijed, okreću se naprednim tehnologijama poput umjetne inteligencije i analitike podataka kako bi predvidjele fluktuaciju i poduzele proaktivne mjere za ublažavanje njezinih učinaka. Iskorištavanjem AI i analitike podataka, tvrtke mogu dobiti vrijedne uvide u zadovoljstvo zaposlenika, identificirati potencijalne rizike od fluktuacije i implementirati učinkovite strategije zadržavanja.

Ni Hrvatska nije iznimka

Odlijevanje stručnog kadra iz tvrtki dio je, kako svjetske tako i hrvatske poslovne stvarnosti, što pred kompanije također postavlja nove prioritete u postavljanju uspješnih poslovnih strategija. Hrvatska tvrtka Luppa, iza koje stoji uspješan tim IT i HR stručnjaka, adresirala je gorući problem u svjetskom HR sektoru i ponudila rješenje.

Luppin digitalni alat razvijen je nakon dugogodišnjeg osluškivanja potreba i izazova HR timova te stručnjaka tvrtki različitog područja poslovanja. I upravo sve kompanije koje rade na svome uspješnom poslovnom brandingu i razvoju strategija susreću se s neizvjesnim i teško predvidivim čimbenikom, i ujedno ključnim zupčanikom u poslovnom mehanizmu – stručnim kadrom koji je potrebno zadržati, razvijati ga i angažirati u poslovnom okruženju. Dosad je digitalni alat za ispitivanje zadovoljstva i angažiranosti zaposlenika mogao na temelju detaljne analitike utvrditi zadovoljstvo zaposlenika, međutim, i dalje je na HR stručnjacima bio težak zadatak procjene rizika od njihova odlaska te osmišljavanje strategija koje bi dovele do većeg zadovoljstva, a potom i angažiranosti tima.

Ove izazove dosad bi tvrtke rješavale angažiranjem vanjskih HR stručnjaka, što je dodatni trošak, ili bi opterećenje i rješavanje ovog problema bilo isključivo odgovornost in-house HR-ova, kojih ionako nema dovoljno u tvrtkama ili čak nemaju iskustvo u segmentu “retentiona”.

Uvidjevši ovaj problem, u Luppi su odlučili unaprijediti svoj korisni digitalni alat integracijom umjetne inteligencije, a riječ je o inovaciji na području generiranja podataka, ne samo na našem nego i na svjetskom IT tržištu. Odsad Luppin alat, uz pomoć AI-ja, ima prediktor odlazaka, takozvani churn rate, te na temelju parametara svake tvrtke daje konkretne savjete za poboljšanje zadovoljstva i angažiranosti te smanjenje fluktuacije, takozvani akcijski plan.

Podaci na temelju kojih je razvijen algoritam za predictive AI prikupljali su se nekoliko godina, a potom su ih sustavno analizirali stručnjaci iz Business Psychology Laba te pomogli da umjetna inteligencija može prepoznati obrasce na temelju kojih iščitava potencijalni problem i u realnom vremenu predlaže rješenje.

Iako iz Luppe najavljuju drugu fazu, s naprednijim algoritmom i outputima, već se implementacijom prve faze AI-ja dobila posve nova mogućnost – izračunavanje različitih indeksa, poput rizika churna (odlaska), burnouta, quiet quittinga, kulture, inkluzije i raznolikosti, na temelju kojih umjetna inteligencija nudi savjete i metrike kojima se to može spriječiti te ukazuje na to kako povećati angažiranost zaposlenika i njihovo zadovoljstvo radom u tvrtci.

Kako funkcionira predictive AI u Deep Diveu?

Umjetna inteligencija, integrirana u Luppin alat, obrađuje veliku količinu podataka, koja je obuhvaćena ispunjenim upitnicima, ne samo zaposlenika tvrtke koja ga koristi već obuhvaća bazu podataka svih drugih benchmarkova te ih uspoređuje. Nakon obrade i analitike, AI generira konkretnu procjenu rizika, ali i “to do” opcije i savjete što učiniti kako bi se ispunili zacrtani ciljevi i riješili potencijalni rizici.

Na primjer, u Luppinom digitalnom alatu postavljaju se parametri s brojem zaposlenika i tima za koji se ispituju rizici te se traži konkretna smjernica za njihovo rješavanje. Potom AI na temelju odgovora svakog zaposlenika u timu, pritom usporedivši podatke s benchmarkom, nudi konkretan “to do” na svaki procijenjeni rizik.

Stoga, implementacijom AI-ja u Luppin digitalni alat za istraživanje zadovoljstva zaposlenika, poslodavac u realnom vremenu, dobiva i kvalitetne te precizne smjernice za postizanje ciljeva, kao što su privlačenje, zadržavanje i zadovoljstvo te angažiranost zaposlenika.

Ovakav model u upravljanju ljudskim resursima oslobađa vrijeme HR stručnjacima koje mogu investirati u druge važne poslove, poput ulaganja u odnose sa zaposlenicima, zapošljavanje novih članova na postojeća radna mjesta ili kreiranje visokofunkcionalnih timova koji će biti u stanju unaprijediti kompletno poslovanje tvrtke.

– Ultimativni cilj razvoja ovog digitalnog alata nam je, s jedne strane, pomoći da zaposlenici budu sretniji, zadovoljniji i ispunjeniji, a s druge strane, pomoći tvrtkama u razvoju uspješnog poslovanja, što konačnici rezultira time da cijeli ekosustav tržišta rada bude zdraviji i kvalitetniji – poručuju iz Luppe. 

Sadržaj nastao u suradnji s Luppom.

New Report

Close