U najnovijem broju Radnih materijala EIZ-a, znanstvenici s Ekonomskog instituta, Zagreb, dr. sc. Edo Rajh i dr. sc. Jelena Budak, u suradnji sa studentom Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Mateom Žokaljem, analiziraju strukturu osobnih vrijednosti korisnika interneta u Republici Hrvatskoj.
Cilj je analize omogućiti bolje razumijevanje ponašanja hrvatskih korisnika interneta u online okruženju. U tu je svrhu provedena telefonska anketa na uzorku od 2060 korisnika interneta. Rezultati analize podataka dobivenih iz anketnog upitnika ukazuju na to kako prosječan korisnik interneta u Hrvatskoj ne drži do stjecanja društvene moći, već u ostvarivanju svojih životnih ciljeva preferira biti nezavisan, kreativan i slobodan.
Korisnici interneta pri tome snažno vjeruju u benevolentno pomaganje drugima, iskrenost, odgovornost i odanost. Također poštuju tradiciju, samodisciplinu, sigurnost i konformizam. Nadalje, rezultati analize pokazuju kako je moguće definirati tri skupine korisnika interneta koji dijele slične osobne vrijednosti. Prvu skupinu čine pojedinci orijentirani na ostvarivanje uspjeha, stjecanje bogatstva, autoriteta i društvene moći.
Korisnicima iz te skupine tradicija nije važna te ne drže mnogo do skromnosti, poslušnosti, benevolentnog pomaganja drugima, jednakosti i socijalne pravde. Tu skupinu pojedinaca u kojoj dominiraju muškarci, mlađe osobe i bolje obrazovane osobe koje žive u kućanstvima s više od 10 tisuća kuna mjesečnih prihoda, karakterizira i slaba zainteresiranost za prirodu, umjetnost i zaštitu okoliša. Drugu skupinu korisnika interneta čine osobe orijentirane na same sebe.
Njih pokreće uspjeh, hedonizam i ambicija u ostvarivanju vlastitih ciljeva. Međutim, za razliku od prve skupine, drugu karakterizira i uvažavanje univerzalnih vrijednosti poput zaštite okoliša, mudrosti, socijalne pravednosti, svjetskog mira i jednakosti. U ovoj skupini malu prevagu imaju žene i u njoj su dominantne osobe mlađe od 40 godina koje u 53 posto slučajeva imaju srednjoškolsko obrazovanje. Najveći udio anketiranih stručnjaka islužbenika pripada ovojskupini korisnika interneta.
Treća skupina sastoji se od osoba koje cijene tradiciju, konformizam, benevolentnost i sigurnost. Kao i drugu skupinu, i treću skupinu korisnika karakterizira uvažavanje univerzalnih vrijednosti poput zaštite okoliša, mudrosti, socijalne pravednosti, svjetskog mira i jednakosti. Za razliku od prve dvije skupine, ne motivira ih ambicija i izazov i ne teže moći i osobnom uspjehu. U ovoj skupini korisnika dominiraju žene i starije osobe, korisnici s osnovnom i srednjom školom, nezaposlene i umirovljene osobe te korisnici s ispodprosječnim primanjima kućanstva
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu