Tehnološke kompanije u Hrvatskoj nisu tako mlade kakvima se čine

Autor: Bernard Ivezić , 27. lipanj 2019. u 22:00
Suosnivač Infobipa Silvio Kutić na dodjeli priznanja za najboljeg poduzetnika 2018. godine/Filip Kos/PIXSELL

Infobip ima 63 ureda globalno i ne krije da mu vizija buja. Želi dovesti inženjere iz cijelog svijeta da rade i žive u Vodnjanu, gdje je sve počelo prije više od desetljeća.

U vrijeme startupa, rast tehnoloških kompanija u Hrvatskoj možda se čini iznenadan. No, najpoznatiji hrvatski "startup" zapravo je tvrtka koja ove godine puni prvo desetljeće rada. Mate Rimac tvrtku Rimac Automobili osnovao je daleke 2009. godine, a danas u njoj radi više od 500 zaposlenika. Iste godine tajnoviti Satoshi Nakamoto začeo je ono što danas znamo kao Bitcoin, zatim Trumpov prethodnik, Barack Obama, postao je predsjednik SAD-a, a astronomi su otkrili GJ 1214 b, prvi exoplanet na kojem ima vode i time prvo mjesto u Svemiru, a koje nije Zemlja, s gotovo identičnim uvjetima za razvoj života.

Rimčeva je tvrtka, dakle, imala i vremena i mogućnosti da naraste na današnju veličinu. No, ima mnogo domaćih tehnoloških tvrtki koje su još starije, a neke i veće od Rimčeve. Najveći hrvatski proizvođač računalnih igara Nanobit osnovan je 2008., iste godine kada je financijska kriza udarila Hrvatsku, a ove godine slavi 11 godina uspješnog, ali i profitabilnog poslovanja. Nadalje, najveća hrvatska softverska kompanija i domaća kompanija s najvećim brojem krajnjih korisnika, njih više od sedam milijardi, Infobip, u široj je javnosti postala poznata unazad dvije-tri godine. Ali Infobip je osnovan daleke 2006., iste godine kad je Italija pobijedila na Svjetskom nogometnom kupu u Njemačkoj, kad je Nintendo na tržište izbacio konzolu Wii te kada je američki FED preuzeo Ben Bernanke. Infobip ove godine slavi 13. godinu poslovanja. Znači, još malo pa desetljeće i pol.

Ambiciozne vizije
Silvio Kutić, suosnivač i direktor Infobipa kaže da danas imaju 63 ureda u svijetu i zapošljavaju više od 1700 radnika, ali i da mu je vizija još ambicioznija nego prije. "Fokusirani smo da i dalje rastemo kao Centar izvrsnosti inženjerstva i u sljedeće dvije godine zaposlimo još 2000 inženjera na globalnoj razini, a usto, posebno nam je stalo da u sljedećih par godina zaživi projekt kojeg zovemo Vodnjan Tech City", kaže Kutić.

 

Franičević

Najveći nam je izazov bio da u brzom rastu kompanija ne pojede samu sebe.

Navodi da je Vodnjan grad od otprilike 3700 stanovnika, a da oni žele u pet godina populaciju grada podignuti za deset posto. To žele izvesti tako što će dovesti inženjere iz cijelog svijeta da rade i žive u Vodnjanu, stvaraju nove vrijednosti i kreiraju nova inovativna tehnološka rješenja. Sve to u Istri, u sjedištu kompanije, gdje je sve počelo prije više od deset godina.

"Naglasio bih da Infobip posluje u svijetu visoke tehnologije, gdje su izuzetno brze promjene svakodnevica. Bilo koja IT kompanija, pa tako i mi, ako nije u centru inovacija, ako ne stvara nove vrijednosti, može propasti sutra, bez obzira na dugoročne planove. Želim da Infobip bude dugoročno uspješna kompanija, i da u tome ostanemo samostalni. Ono što gradimo danas, gradimo za daleku budućnost i stvaramo za još mnogo novih desetljeća pred nama", kaže Kutić. I nije usamljen u takvom pogledu. Najveći proizvođač mobilnih aplikacija u Hrvatskoj, Infinum osnovan je 2005. godine. Iste godine pokrenut je YouTube, poletio prvi superjumbo jet Airbus A380 te je objavljen prvi slučaj da se čovjek dokazano izliječio od HIV-a.

Za hrvatski Infinum, koji većinu svog posla gradi na globalnoj razini, to ujedno znači da će iduće godine proslaviti desetljeće i pol uspješnog rada. Tomislav Car, suosnivač i direktor Infinuma kaže da su u prvih šest godina tvrtku činila tek dvojica osnivača. Za to su vrijeme završavali studij na FER-u. "Nakon toga smo doveli nove partnere, pojačali tim, krenuli rast i tako narasli do 210 zaposlenika u posljednjih osam godina", kaže Car. Dodaje da im je cilj da Infinum bude samostalna tvrtka još dugi niz godina.  "Volimo to što radimo i dobro nam ide, ali najvažnije, mislimo da stvaramo jednu dobru priču i pozitivan učinak na društvo oko nas", kaže Car.

Tradicija inovativnosti
Navodi da će se Infinum zasigurno u nadolazećem razdoblju mijenjati, reorganizirati i postati nešto drugo u odnosu na ono što je danas, ali da je to dio izazova stvaranja i razvoja takve kompanije. Kako takve transformacije izgledaju iz prve ruke pokazao je King ICT, jedan od najvećih sistemskih integratora u Hrvatskoj, i kompanija, čija je tvrtka kći upravo predstavila dron vlastite proizvodnje. King ICT lani je proslavio 20 godina poslovanja.

 

Car

Infinum će se zasigurno mijenjati, reorganizirati i postati nešto drugo u odnosu na ono što je danas, ali da je to dio izazova stvaranja i razvoja takve kompanije.

Slično kao i hrvatska tvrtka s najviše nagrada za inovacije na međunarodnoj razini, zagrebački Citus, koji također ove godine slavi dva desetljeća poslovanja. No, postoji niz hrvatskih tehnoloških kompanija koje su još starije. Svojevremeno softverska tvrtka s najviše zaposlenih u Hrvatskoj, IN2 grupa, osnovana je 1992. i preklani je proslavila 25. rođendan. Dugo vremena najveći hrvatski softverski izvoznik, Span, osnovan je 1993. i taj je jubilej slavio lani. Zagrebački Altpro, kompanija koja je jedna od 22 globalno najznačajnije u tehnologijama za željeznički prijevoz, baš ove godine slavi četvrt stoljeća poslovanja, dok M SAN grupa, najveća IT kompanija u Hrvatskoj, taj će rođendan slaviti iduće godine.

Ali u Hrvatskoj ima i još starijih domaćih tehnoloških divova. Tako Combis, najveći sistemski integrator u Hrvatskoj i danas dio grupe Hrvatski telekom, iduće će godine proslaviti 30. godina poslovanja. Osnovan je davne 1990. godine. Iste godine osnovana je i tvrtka Rasco, jedina hrvatska tvrtka koja serijski proizvodi vozila i paralelno razvija vlastito električno vozilo.

Te 1990. godine otvoren je prvi McDonald's u Rusiji, pokrenuta je danas najveća organizacija za borbu za digitalna prava Electronic Frontier Foundation, a na Maksimirskom stadionu na utakmici između Dinama i Crvene Zvezde dogodio se sukob navijača, Bad Blue Boysa i Delija, koji je signalizirao što će se idućih godina događati u Hrvatskoj i prostoru koji danas nazivamo jadranskom regijom. Ivan Franičević, suvlasnik i direktor Rascoa kaže da je ponosan što mu je kompanija danas nadomak 30. rođendana. Ističe da su od početka, osnivači Rascoa imali viziju stvoriti "unutar naše regije snažnu tehnološku kompaniju koja proizvodi napredne, globalno konkurentne proizvode".

Prerasli startup korijene
"Time se stvara prilika za razvoj, rast i napredak generacija novih zaposlenika, a takva vizija ne dolazi s datumom isteka, jer je utemeljena na stvaranju prilike za visokoobrazovane stručnjake koji dolaze iz ovog kraja i koji u njemu žele nastaviti živjeti", kaže Franičević koji dodaje da su, nažalost, danas među rijetkima koji su to uspjeli pa tako i među rijetkima koji budućim stručnjacima mogu omogućiti rad na naprednim strojevima, elektronici, softveru, mehaničkom dizajnu, dizajnu i proizvodnji čitavih vozila, električnih pogona itd.

 

20. obljetnicu

proslavio je lani King ICT, IN2 osnovan je 1992., a Span godinu kasnije

"Ne želimo ostati jedini, ali svakako želimo postojati dugo", naglašava Franičević. Iako startupi i dalje nadiru, štoviše taj trend samo će ubrzati, vidljivo je da danas postoji mnogo hrvatskih tehnoloških kompanija koje su uspješno nadmašile svoj "startup" početak i sada razmišljaju o nekim novim izazovima. Tomislav Car iz Infinuma kaže da su mu danas najveći izazov, zbog brzog rasta, zapošljavanje i održavanje kvalitete. "Dok smo bili manji smo imali više problema sa zapošljavanjem, sada nam to puno lakše ide, ali još uvijek nam je glavni fokus da održimo kvalitetu kako rastemo", kaže Car.

Silvio Kutić iz Infobipa kaže da i njemu samom zvuči pomalo nevjerojatno da su iz Hrvatske uspjeli stvoriti takvu globalnu priču, a da mu je danas najveći izazov na svjetskoj razini. "Infobip trenutno ima jednog glavnog konkurenta, kompaniju u Silicijskoj dolini koja je prisutna na burzi i vrijedi skoro 20 milijardi dolara, okružena talentima iz cijelog svijeta i najjačim IT kompanijama današnjice. Iako je Infobip broj jedan u svijetu po broju transakcija i brojem ljudi koji se koriste našom platformom, po prihodima smo zasad drugi", kaže Kutić. Dodaje da su upravo zaposlenici, njihova ekspertiza i predan rad ono što je omogućilo da dođu do toga gdje su danas.

Kaže da su uspjeli stvoriti posebnu kulturu u kompaniji "u kojoj svatko ima šansu pogriješiti, isprobavati nove stvari, učiti iz toga, i napredovati".

"U Infobipu zaposlenici imaju priliku raditi na globalnim projektima s najvećim svjetskim kompanijama i tako svojim radom oblikovati komunikaciju današnjice", kaže Kutić. Dodaje da je danas izazov kako privući talente, s obzirom na to da nismo smješteni u centru Silicijske doline. "Naša CPaaS (Communication Platform as a Service) industrija je jako velika, izuzetno specifična, proizvodi su kompleksni, sve se brzo mijenja i kroz godine izazov je bio zaposliti ljude s ekspertizom koja nam je potrebna", kaže Kutić te dodaje da su stoga osmislili programe poput Infobip Akademije u Vodnjanu te Learning & Development odjel a koji broji desetak ljudi. 

Izazov financiranja
Ivan Franičević iz Rascoa kaže da im je najveći izazov bio da u brzom rastu kompanija ne pojede samu sebe.

"Kod ubrzanog rasta, uvijek postoji opasnost da ga organizacija i način rada ne može pratiti, odnosno da kompanija uz sav raste postane neefikasna u internoj organizaciji i procesima, te da putem uništi svoju konkurentsku prednost koja je i osnova rasta", kaže Franičević. Upozorava pak kako je to slatka briga, odnosno danas vrlo raširen "zapadnoeuropski problem". Dodaje da u Hrvatskoj postoji i jedan drugi izazov za brzorastuće tvrtke. "To je obično financiranje za mlade brzorastuće kompanije. Krediti banaka nisu rješenje za takve kompanije, a drugi izvori u Hrvatskoj, iako postoje, su većinom teško dostupni", zaključuje Franičević.

Komentirajte prvi

New Report

Close