Premda su ovih dana prostori Zagrebačkog inovacijskog centra (ZICER) uglavnom prazni, njihovi inovatori iz svojih domova kontinuirano rade na rješenjima za borbu protiv pandemije koronavirusa – proizvode 3D printane Venturijeve cijevi za respiratore i zaštitne vizire za liječnike, osmišljuju inovacije u izradu zaštitnih maski, razvili su chatbot za bolnice, edukativna IT rješenja i online testove za procjenu broja stvarnih slučajeva zaraze.
Kako je naveo direktor Zicera Frane Šesnić, prostor koriste jedino startupovi koji se bave 3D printanjem neophodne medicinske opreme.
Plastične kvačice
Jedan od njih je 3DTech koji 3D printa potrebnu medicinsku opremu. Kada su uočili da je u Italiji između ostalog stopa smrtnosti veća zbog nedostatka Venturijevih cijevi za respiratore koji se svakom pacijentom moraju mijenjati svakih osam sati, tvrtka je uz druge male poduzetnike apelirala na domaće i strane državne institucije te opću javnost.
Osim respiratornih cijevi, u 3DTech osmislili su plastične kvačice koje po principu spajalica omogućavaju bilo kojem obliku tkanine da postane zaštitna maska. Tvrtka je inače poznata i po proizvodnji stomatoloških pomagala poput prozirnih aparatića za zube. Uz 3D printanja Zicerovi poduzetnici rade i na aplikacijama koje pomažu i građanima i medicinskoj struci.
Tako je zagrebački startup Agilos IT, u suradnji s Data Science timom u IBM-u te voditeljem AI Milanom Mrsićem, napravio hackathon na temu koronavirusa s ciljem podizanja svjesnosti trenutačne situacije. U kratkom roku napravili su prvu verziju stranice o vjerojatnosti zaraze koronavirusom kroz izračun.
“Radili smo na stranici i modelu vjerojatnosti da netko od vaših kontakata nosi virus. Dohvatili smo podatke iz drugih zemalja, izvukli parametre na temelju kojih procjenjujemo omjer potvrđenih nasuprot stvarnih slučajeva, napravili model rasta/širenja virusa na temelju prosjeka deset drugih prethodno pogođenih zemalja, te na temelju toga procjenjujemo okviran postotak zaraženih u populaciji.
Zatim je, s obzirom na veličinu populacije i broj kontakata, jednostavno izračunati vjerojatnost da netko od njih ima virus. Važno je napomenuti da s povećanjem broja kontakata vjerojatnost da budete izloženi virusu eksponencijalno raste”, objasnio je nedavno direktor Ivan Žuna u razgovoru za Poslovni dnevnik.
Također, kako su posljedice pandemije koronavirusa osjetile i tržnice, tvrtka VeeMee je na istoimenoj platformi digitalne tržnice ponudila proizvođačima i potrošačima odličnu alternativu fizičkim tržnicama. Danas je na njihovoj digitalnoj tržnici dostupno više od 120 OPG-ova koji nude dostavu.
“Kako bismo olakšali i ubrzali korištenje VeeMee platforme za kupce, kontakti su kategorizirani po županijama i vrstama proizvoda”, objasnio nam je Marko Kozjak, direktor i suosnivač tvrtke. Platforma inače ima više od 1300 PID profila proizvođača koji pokrivaju kompletnu lepezu svježih proizvoda; od voća, povrća, mliječne industrije do mesa i presadnica. “Poljoprivrednici koji koriste digitalnu tržnicu kažu da im je prodaja kontinuirana te da bilježe rast od 50%”, naveo je Kozjak.
Robot za razgovor
Nadalje, tim iz startupa Hero Gactory osmislio je chatbote u suradnji s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo. Riječ je o automatskom konverzacijskom robotu Nadi koji je prvi put u Hrvatskoj u funkciji podrške hitnih javnih linija. Funkcionira tako da građanin pošalje pitanje, a robot automatski odgovara u bilo koje doba dana.
“Glavna svrha je pružiti građanima sve potrebne informacije o zdravstvenim naputcima na zanimljiv i interaktivan digitalni način, a s druge strane osloboditi zatrpane telefonske linije. Taj telefonski međukorak je nužan kako bi se smanjio sve veći pritisak na bolnice”, pojasnila je u razgovoru za Poslovni dnevnik Barbara Slopko, voditeljica projekta.Kako su izvijestili iz Zicera, njihovi startupi nastavljaju smišljati nova rješenja kako bi pridonijeli zajednici.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Odeš na taj Vee Mee kad tamo nigdje ničega
Uključite se u raspravu