Pod sloganom “Roll and see” na zagrebačkom Jarunu osmeročlani tim startupa Iddi predstavio nam je prototip B prvog hrvatskog električnog romobila Rolla.
Ovi mladi hrvatski entuzijasti i inovatori proteklu su godinu stvarali vlastito ekološki osviješteno prijevozno sredstvo koje, kažu, redefinira mikromobilnost. Razvili su i punionicu te pripadajuću mobilnu aplikaciju koja je ujedno turistički vodič, a parkirno mjesto više nije problem.
Početkom svibnja njihovih 30 e-romobila, uz 10 rezervnih, bit će isporučeno privatnim naručiteljima na tri lokacije u Plitvicama i u blizini Pule – Camping Plitvice, Plitvice Holiday Resort i u Premanturi u blizini rta Kamenjak.
“Sve lokacije su izvrsne jer korisnicima pružamo turu s e-romobilom, a sve kako bismo ekonomizirali vožnju i pridonijeli tome da se atrakcije razgleda na prijevoznom sredstvu koje ne ugrožava okoliš. E-romobili bit će tamo do kraja do kraja listopada. Zatim bismo ih premjestili na lokacije gdje turistička sezona traje dulje”, pojašnjava Ivan Šimatović, izvršni direktor Iddija.
Za njihov su proizvod bili su zainteresirani i investitori iz Španjolske i Austrije, no tvrtka je odabrala HBOR-ove kreditne linije “Poduzetništvo mladih, žena i početnika” koje su iskoristili za nabavu dijelova i proizvodnju.
Zadnje je nakon prototipa A sastavljen upravo prototip B Rolle koji su nam predstavili u garaži u Jarunu gdje se proizvodi “rihtaju”. Trenutno rade na proizvodnim verzijama koje sklapaju na u Velikoj Gorici gdje se i odvija cijeli proizvodni proces.
No, kako bi uspjeli realizirati svoje planove, pokrenuli su crowdfunding kampanju na prvoj hrvatskoj crowdfunding platformi Croinvest. Cilj je prikupiti 250.000 kuna za daljnji razvoj i unaprjeđivanje sigurnosnih značajki.
“Cilj je prikupiti novac za optimizaciju proizvodnje. Veliki dio ići će u R&D za izradu prvog e-romobila od biorazgradivih materijala”, kaže Šimatović.
Na ideju o ovoj električnoj inovaciji došao je prije godinu i pol s kolegom s FER-a Domagojem Lasićem, koji je paralelno diplomirao medicinu među najboljim studentima.
Danas osmeročlani tim, satkan od stručnjaka u elektrotehnici, strojarstvu, elektronici i srodnim područjima, oformili su nedugo nakon što je ideja bila tek – ideja, a službeno zaokružili priču osnivanjem tvrtke Iddi u veljači prošle godine.
“Domagoj i ja na FER-u smo često razmišljati što bismo mogli proizvesti, a u to vrijeme bilo smo fascinirani električnim romobilima koji tada u Hrvatskoj još nisu bili toliko popularni kao vani. Tako smo odlučili predstaviti nešto svoje, autentično i u potpunosti hrvatsko.
Glavne smjernice bile su sigurnost i robustan dizajn koji je prilagođen najmu. Tek su se sad u svijetu počeli razvijati modeli koji će biti ekonomičniji i gdje neće biti tolika potrošnje rezervnih dijelova, na što smo mi pazili već na početku”, pojašnjava Šimatović.
Naglasak na sigurnosti
Osim prilagodbe najmu i naglaska na sigurnosti, na romobilu se nalaze i žmigavci te limitator brzine, što znači da ako se osoba na romobilu kreće u području u kojem guši promet, brzina se limitira.
Maksimalna brzina kojom romobil ide je 25 km/h, usto ima hidrauličke kočnice i jači motor snage od 500W koji se penje do 30% uzbrdo, dok se brzina napaja iz baterije koja omogućava doseg do 50 km što je oko dva sata vožnje.
“Planiramo uključiti i umjetnu inteligenciju (AI) koja bi pratila ponašanje vozača u vožnji i tako prikupljala podatke, čime potičemo korisnike da budu bolji vozači, za što ćemo ih i nagraditi”, najavio je direktor. Romobil je, kaže Šimatović, nemoguće ukrasti zato što je opremljen integriranim sustavom za praćenje pa kada ga osoba ne koristi, zaključan je u punionici.
Time, kažu iz Iddija, pridonose i jačanju svijesti korisnika. Kako su e-romobili predviđeni trenutno za najam, punjenje će biti moguće samo preko punionica u koje je ugrađen sustav uštede energije. Iskustvo i znanje gradili su i kao finalisti pete generacije Startup Factoryja u organizaciji Zicera koji im je ponudio mentorstvo i korisne pravne i ekonomske savjete.
Na tri lokacije u Plitvicama i Premanturi u svibnju bit će postavljeni banneri i punionice, uz upute i QR kod pomoću kojeg osoba skida aplikaciju. Korisnik se pomoću aplikacije registrira i zatim otključava vožnju, a po završetku je zaključava i plaća pa je primjena uistinu jednostavna.
Usto na romobilu postoji i predviđeno mjesto za mobitel kod “volana”, a gazište romobila je duplo i korisnik može na njemu stajati s obje noge paralelno što je važno za stabilnost.
U vrijeme pandemije, kada veliki broj ljudi izbjegava fizički kontakt i javni prijevoz, ovakav tip prijevoznog sredstva je usred proljeća i uoči ljeta sjajna opcija, posebno u turističkom obilasku po Istri i Plitvicama.
Primarna je ideja, kažu iz tima, najam e-romobila turistima u kampovima i hotelima gdje s e-romobilom nedostatak parkirnih mjesta ne predstavlja problem.
Usto, osoba prilikom korištenja može pratiti i aktivne i pasivne minute vožnje. Ako korisnik stane u nekom trenutku, romobil može smjestiti u stanje mirovanja čime se smanjuje cijena vožnje, odnosno 50% tarife.
Cijena vožnje po minuti je 1,10 kuna uz PDV, otključavanje pet kuna uz PDV, a pasivna 55 lipa po minuti uz PDV. Premda su zasad fokusirani na pilot-projekt, postoji i interes da se, osim romobila za najam, razvije i proizvod koji bi išao u prodaju i za privatne korisnike.
Šimatović je podsjetio na dodanu vrijednost aplikacije – može poslužiti kao svojevrsni turistički vodič.
“Osim što se na aplikaciji nalazi nadzorna ploča s informacijama o brzini i bateriji, aplikacija osobu navigira do bilo kojeg željenog mjesta i ima ugrađen GPS i GMS.
Ugradili smo u rute kulturne i prirodne znamenitosti, razne atrakcije, kafiće i restorane, dakle sve što osobi treba po dolasku na neku lokaciju. U daljnjem ćemo razvoju ukomponirati i druge korisne značajke”, objašnjava Šimatović.
Njihovu je ideju prepoznala i Hrvatska turistička zajednica (HTZ) s kojom je krenula suradnja, a u ovom trenutku fokusiraju se na crowdfunding kampanju kako bi mogli realizirati sve ideje.
Ciljaju sve veće gradove
Svoj će pilot-projekt dakle predstaviti u sezoni početkom svibnja, a kasnije im je želja širiti se po Hrvatskoj i u većim gradovima. Smatraju da bi upravo Rolla bila odlično prijevozno sredstvo jer je sigurna ne samo za korisnika, već i za ostale sudionike u prometu, pa postoji mogućnost da ćemo Rollu viđati i u Zagrebu.
Neupitan potencijal ovog 100%-tnog hrvatskog proizvoda, kada trend električnih romobila raste, zasigurno će prepoznati i vani, kao što je bilo slučaj na početku s potencijalnim investitorima iz Španjolske i Austrije, a ako će se u budućnosti širiti u inozemstvu, ići će, zaključuju, po franšiznom modelu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu