Globalna automobilska industrija posljednjih godina ubrzano ‘vozi’ kroz značajnu transformaciju, a kao ključno rješenje za borbu protiv klimatskih promjena nametnula su se električna vozila (EV). S više od 10 milijuna električnih automobila koji su već na cesti, tržište električnih automobila nastavlja se brzo širiti. Kako Međunarodna agencija za energiju predviđa da će ove godine gotovo jedan od pet automobila prodanih diljem svijeta biti električni, prijelaz na električnu mobilnost dobiva na zamahu. Međutim, taj prijelaz prati i hitna potreba za snažnom i raširenom mrežom e-punionica, odnosno stanica za punjenje električnih vozila, pa se logično nameću i pitanja: na koji način osigurati mrežu punionica koje će omogućiti punjenje sve većeg broja e-automobila, koje sve vrste punionica postoje, koji su najveći izazovi kod njihovog postavljanja, gdje ih se sve treba i može instalirati te koliko su one presudne za razvoj čitave e-mobilnosti. “EV charging teško je promatrati kao zaseban segment, treba sagledati eMobility business u cjelini. Ako ćemo imati veći broj BEV putničkih vozila na cestama, imat ćemo kao posljedicu porast e-punionica, i obrnuto, ako povećamo broj e-punionica imat ćemo za posljedicu porast broja BEV putničkih vozila na cestama.
Promocija kroz pogodnosti
Bitno je reći da država kao regulator tržišta u mnogim segmentima jedina ima alate provesti strategiju razvoja eMobility businessa.
Treba uzeti u razmatranje top 5 tržišta s najvećim udjelom u prodaji BEV putničkih vozila u 2022 godini, a to su Norveška (80%), Island (41%), Švedska (32%), Nizozemska (24%) i Kina (22%). Kina se ovdje treba promatrati kao posebno značajna, jer je to najveće tržište vozila na svijetu. Sljedeća dva najveća tržišta na svijetu imaju nižu prodaju BEV putničkih vozila ali rastu prilično brzo; EU (12%) i SAD (6%). Norveška je još 1990. počela s promocijom eMobilityja, puno prije ostatka svijeta, zato i imaju ovakve rezultate, a tri su bitna razloga za takav uspjeh. Prvo, država je postigla da BEV putničko vozilo bude financijski najisplativiji izbor za potrošača. Uz razne benefite, aktivnosti države su u Norveškoj 2021 dovele do toga da je BEV putničko vozilo u prosjeku postalo 5000 eura povoljnije u nabavi od benzinskih i dieselskih vozila. Drugo, država je masivno ulagala u razvoj punjenja BEV putničkih vozila. Kao rezultat Norveška ima najveći broj brzih stanica za punjenje per capita na svijetu. Norveška je isto uspostavila pravo na punjenje za one koji žive u višestambenim zgradama i imaju otežan pristup mogućnostima za punjenje svojih BEV putničkih vozila, a uveli su i poticaje instaliranje vlastitih stanica za punjenje vlasnicima kuća kod kojih je moguć pristup stanici za punjenje. Treće, Norveška je ponudila vlasnicima BEV putničkih vozila atraktivne pogodnosti kao slobodno/besplatno parkiranje u gradskim središtima, oslobođenje plaćanja cestarine, mogućnost prometovanja po autobusnim dijelovima kolnika, smanjene pristojbe za prijevoz trajektima itd.”, priča o globalnim trendovima Ivica Blažević, izvršni direktor i osnivač CEV Tehnologiesa.
Stanje na hrvatskom tržištu
“Mogu reći da je razvoj eMobility-a na tržištu RH u najmanju ruku izazovan. Mislim da je svakome jasno koliki utjecaj na razvoj ima država u cijeloj priči, ponajprije otvaranjem perspektiva razvoja infrastrukture za punjenje. Iz mog iskustva u retailu mogu reći da je razvoj lokacije na tržištu Hrvatske, od kupnje zemljišta do ishođenja svih potrebnih dozvola za gradnju, uporabu, itd., prava mala avantura, slično očekujem i u slučaju izgradnje infrastrukture za punjenje električnih vozila. Međutim definirani smo radom u zadanim okvirima, pa se tome imamo i prilagoditi. Nije jednostavno i brojni strani investitori vrlo brzo odustaju od ulaganja u Hrvatskoj, što je i logično jer se ne žele prilagođavati neuređenom tržištu. Sve to skupa pridonosi usporenom rastu razvoja eMobility-a na našem tržištu, ali ne treba gubiti nadu.”, optimističan je Blažević.
Vrste stanica za punjenje
Kućne stanice za punjenje: Ovo su najčešće vrste stanica za punjenje koje se obično postavljaju u kućama. Koriste standardne električne utičnice ili namjenske EV punjače i prikladni su za punjenje preko noći.
Javne stanice za punjenje: Nalaze se na javnim mjestima kao što su trgovački centri, parkirališta i gradske ulice. Javne punionice neophodne su za proširenje dometa električnih vozila i kategorizirane su u razinu 2 i razinu 3 (DC brzo punjenje).
Punjenje razine 2: Punjači razine 2 omogućuju brže punjenje od standardnih kućnih utičnica. Prikladni su za svakodnevne potrebe punjenja i često se nalaze na radnim i javnim mjestima.
DC brzo punjenje (razina 3): DC brzi punjači nude brzo punjenje, što ih čini ključnim za putovanja na velike udaljenosti. Mogu napuniti EV do 80% u približno 30 minuta, što ih čini neophodnim za međugradska putovanja.
Izazovi u implementaciji e-punionice
Ulaganje u infrastrukturu: Široka primjena stanica za punjenje zahtijeva značajna ulaganja u električnu infrastrukturu. To uključuje nadogradnju električnih mreža kako bi se podržala povećana potražnja za električnom energijom.
Interoperabilnost: izazov je osigurati da su sve stanice za punjenje kompatibilne s različitim modelima električnih vozila i da mogu primiti različite vrste utikača. U tijeku su napori za standardizaciju kako bi se riješio ovaj problem.
Dozvole i propisi: Svladavanje složenih procesa izdavanja dozvola i regulatornih prepreka može odgoditi postavljanje stanica za punjenje. Pojednostavljenje ovih procesa ključno je za brzo širenje.
Planiranje lokacije: Identificiranje optimalnih lokacija za stanice za punjenje ključno je za zadovoljenje potreba korisnika električnih vozila. Moraju se uzeti u obzir čimbenici kao što su blizina autocesta, parkirališta i područja s velikim prometom.
Upravljanje mrežom: Upravljanje povećanom potražnjom za električnom energijom tijekom vršnih razdoblja punjenja značajan je izazov. Tehnologije pametnih mreža i sustavi upravljanja opterećenjem razvijaju se kako bi se riješio ovaj problem.
Ključna uloga e-punionica
Povjerenje tržišta: Dostupnost pouzdane infrastrukture za punjenje gradi povjerenje potrošača u usvajanje električnih vozila. Smanjuje “strah od dometa” i potiče više ljudi da prijeđu na električnu energiju.
Gospodarski rast: Postavljanje punionica stvara radna mjesta i potiče gospodarski rast, posebno u sektorima obnovljive energije i tehnologije.
Smanjeno onečišćenje zraka: Električna vozila proizvode manje zagađivača zraka od vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem. Široko rasprostranjeno prihvaćanje električne mobilnosti, potpomognuto stanicama za punjenje, može dovesti do čišćeg zraka u urbanim područjima.
Energetska sigurnost: Električna vozila mogu pokretati različiti izvori energije, uključujući obnovljivu energiju. Ova diversifikacija povećava energetsku sigurnost i smanjuje ovisnost o fosilnim gorivima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu