YY prva je kineska kompanija koja je izlistala svoje dionice u prosincu 2012. na američkom Nasdaqu. Danas se YY bavi društveno interaktivnim platformskim igrama i ima više od 400 milijuna korisnika. Štoviše, YY-ov Duowan druga je najposjećenija internetska stranica za igre u Kini. Kompanija također drži 82,4% udjela u industriji online glasovne komunikacije (kineske alternative Skypeu), a bave se i glazbenom industrijom putem YY Musica. Dobrim dijelom to je zasluga direktora platformskih usluga YY-a Clementa Songa. On je osnovao tvrtku ECitySky, četiri godine je bio njezin izvršni direktor, dok ju nije u siječnu prošle godine prodao YY-u. Prije nego što se upustio u poduzetničke vode Clement Song radio je u Microsoftu na konzolama Xbox 360 i Xbox Live. Kroz ECitySky je razvio vrlo popularnu avatar-baziranu 3D platformu za društvene igre, gamexiu.com, te mnoge druge mobilne i online igre.
Što vas je vratilo u Kinu? Skok od globalne korporacije poput Microsofta do vlastitog start-upa u Kini je prilično velik korak.
Kina je u ekspanziji. Nakon što sam vidio što se događa na Zapadu, pomislio sam da nedostaje start-upova i poduzetnika u Kini. Dok sam tražio prilike, uočio sam rast kineske ekonomije i da postoji velika potražnja za inovacijima i svim vrstama usluga. Zato sam i prije nego što sam osmislio ideju kroz start-up, znao da ću ga realizirati u Kini. Mislim da u Kini ima mnogo više potražnje, što je bio ključ uspjeha mog start-upa.
Što vam je obitelj mislila o odlasku iz SAD-a u Kinu kako biste pokrenuli posao?
Dali su mi jako veliku podršku. Naravno, mislili su da je suludo da ostavljam visoko plaćen posao u Sjedinjenim Američkim Državama da bih otišao u neizvjesnost, bez plaće, investirajući vlastiti novac u start-up u Kini. Ali to je bio moj put, mislim da sam rođen kao poduzetnik. Dobro se osjećam u toj ulozi i volim svoj karijerni put, unatoč svim rizicima koji s njim dolaze.
Koje su razlike u radu za Microsoft i u start-upu?
Nakon rada na start-upu, nikad se više ne možete vratiti u korporacijske vode. Kada radite u start-upu, nemate mnogo novca, nedostaje vam ljudi i često nemate ideju kojim putem ići i koji je put ispravan. U korporaciji uspije tek jedan od 100 projekta i na to se gleda kao uspjeh. S druge strane, u start-upu imate možda najviše jednu, dvije prave prilike, i to ako ih uspijete financirati. No, najveća razlika je u kvaliteti kadrova. Ljude u velikoj korporaciji, poput Microsofta, uzimate zdravo za gotovo. Svi su odgovorni, znaju svoje polje rada do savršenstva. Međutim u pravom svijetu, kada pokrećete start-up, jako je teško naći dobar tim i to je jedan od najvećih problema.
Kako ste upoznali suosnivače ECitySkya?
S dvojicom suosnivača američkog podrijetla išao sam na fakultet. Treći je radio na svom start-upu u Kanadi, ali sam ga uspio dovući u Kinu.
Kako ste došli do ideje u ECitySkyu, konkretno avatar pristupa?
Ako se sjećate, u Microsoftu je od 2003. do 2009. godine vladala "ludnica" glede virtualnih svjetova. Nagli je uzlet imala tijekom 2007. kada je bio popularan Second Life. Iako se činilo da svi rade svoj virtualni svijet, cijeli pristup se ubrzo nakon toga ispuhao. U Microsoftu sam radio na Xbox Liveu koji je imao svoju inačicu avatara. Vidio sam na što Microsoft cilja s Xbox liveom i prepoznao priliku da to iskustvo prenesem na web i mobilne platforme. Dodatna motivacija mi je bilo i to što u Kini postoji velika gaming scena. No, kada sam pokretao ECitySky, usredotočio sam se na obrazovanje. Ideja je bila koristiti virtualne svjetove kako bi se poboljšao obrazovni sustav, pa sam ponudio besplatnu edukaciju preko virtualne platforme. Nažalost, bilo je gotovo nemoguće realizitati takvu ideju, za razliku od danas, kada postoji velik interes za start-upove s edukativnim pozadinama, pa se i sve više takvih start-upa osniva i financira.
Kako je na vas utjecalo iskustvo iz Microsofta?
Mislim da me moje iskustvo iz Microsofta usmjerilo prema krivom pristupu, pogrešnom ulasku u start-up svijet. Prije Xboxa tržištem su dominirali Playstation i Nintendo, nakon čega je Xbox ušao na tržište svojom platformom i zapanjujućom investicijom u sadržaj. Mislio sam da je ideja izrade platforme i sadržaja izvediva i u start-up svijetu, ali u stvarnosti nije tako. Kada pokrećete start-up nikada nemojte raditi prema formulama tipa a+b=uspjeh, jer u velikoj većini slučajeva ta jednadžba nije ispravna. Da biste izradili kvalitetnu platformu, trebate vrlo jedinstvenu, snažnu podlogu i veoma zanimljiv sadržaj. Ta dva zadatka vrlo su teška i zahtijevaju različite vještine, a male tvrtke nemaju dovoljno resursa za oboje. Nakon godinu-dvije to sam počeo shvaćati, pa sam se počeo više koncentrirati na sadržaj.
Kakav je osjećaj biti dio kompanije koja kotira na američkom tržištu kapitala?
Isti kao i prije toga. Vizija kompanije ostala je ista, rast, a IPO je bio samo prekretnica. Imali smo večeru i slavlje s investitorima, a poslije toga smo se vratili nazad na posao.
Jako sam sretan što sam imao priliku proživjeti cjelokupni proces; od samog roadshowa, nalaženja s investitorima, promoviranja ideje i praćenja reakcija globalnih investitora. Međutim, IPO je tek jedan od koraka prema uspjehu, a ne uspjeh. Primjerice, više od 60% IPO-a prošlo je tako da su dionice kompanija imale manju vrijednost dionica od one ponuđene inicijalnom javnom ponudom, dok dvije kompanije, Baidu i Tensen, drže 70% vrijednosti svih IPO-a na kineskom tržištu. Pred nama je i dalje teška borba kako bi nastavili rast i ostvarili svoju viziju.
Kakva je budućnost kineskog tržišta igara?
Rast na mobilnim platformama očito će biti vrlo velik, svi mogu vidjeti trendove njegovog rasta koji vladaju u svijetu. S druge strane, neki igraći segmenti, poput MMO-a, usporit će rast, odnosno mobilne platforme će rasti mnogo bržim tempom nego PC i igraće konzole. Imamo segment potpuno novih korisnika koji si jeftino mogu priuštiti smartphone, a neki od njih nikada prije nisu imali PC. Sve se svodi na zadovoljavanje masa, a mobilne platforme su daleko najbolji alat za to. Kina je golemo tržište, a na njemu i dalje postoji niša u zabavnoj industriji, pogotovo u segmentu mobilnih aplikacija.
Iskustvo
Koje biste savjete dali budućim pokretačima start-upova?
Radite na projektima i budite aktivni. Ima jako puno prilika i start-up programa u svijetu u koje se možete pridružiti i rasti s njima. Nemojte se pretjerno fokusirati na fakultet i diplomu, jer vam to u današnjoj konkurenciji neće biti dovoljno. Pokrenite se već danas. Kada radite na start-upu morate prepoznati potrebe potrošaća, ne vlastite želje. To je jako teško, pogotovo ljudima kojima koji pokreću prvi start-up. Željni ste početi, gladni uspjeha, međutim propadne velika većina ideja. Morate moći prepoznati razliku između želje i potrebe. Budite objektivni po pitanju inicijalne ideje. Radite na svojem kredibilitetu na sceni, imajte vjerodostojne ulagače i okružite se kvalitetnim timom. Mi smo, primjerice, unutar svog start-upa imali pretežno inženjerski tim. Imali smo mnogo odličnih ljudi s iskustvom iz kompanija poput Microsofta i Googlea, ljudi koji u prosjeku imaju iza sebe sedam do deset godina iskustva, i to je jezgra koja nam je ponajviše pomogla u razvoju tvrtke.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu