Ove je zime snijeg padao natprosječno, a mi se hvatamo za glavu jer nam to znači barem pet do 10 posto manji promet. Kod loših vremenskih uvjeta, pogotovo jakog snijega, ljudi manje idu u trgovine", rekao nam je nedavno član uprave jednog velikog trgovačkog lanca. Snijeg je samo jedan od mogućih utjecaja na promet trgovaca koji se danas zbog pada potrošnje na sve načine grčevito bore da zadrže kupce.
I dok protiv metereoloških uvjeta izgleda ne mogu puno, s druge strane, bez novih i modernih tehnolgija u poslovanju danas je ozbiljan trgovački lanac nezamisliv. Iako možda golo oko kupca to posve ne vidi, informatički sustavi koji u pozadini prate današnji retail su kompleksni a bez njih je praktično nemoguće ostati konkurentan. "Tehnologija je kroz povijest već nekoliko puta značajno mijenjala maloprodaju. Sigurno je da će se to događati i u budućnosti te da će njezin daljni intezivni razvoj i kombinacija različitih tehnoloških rješenja promijeniti maloprodaju kakvu danas poznajemo, kako u operativnom funkcioniranju poslovanja tako i u ukupnim uslugama za kupce", prognozira Darko Knez, predsjednik Uprave Konzuma.
Najveći lanac u državi, kažu nam upućeni IT stručnjaci, u potpunosti prati svjetske informatičke trendove u retailu i prema stupnju implementacije može ići uz bok najvećim europskim maloprodajama. "Trgovci su već sada uveli razne opcije naplate putem samouslužnih blagajni ili samostalnog skeniranja proizvoda pomoću kojih potrošači mogu brže i jednostavnije kupovati. Konzum je bio prvi trgovac u Hrvatskoj koji je implementirao 'self-scanning' rješenja, a siguran sam da će se ova tehnologija razvijati i dalje s raznim primjenama u trgovini od 'touch screena', barkod skenera i mnogih drugih važnih aplikacija. Zahvaljujući pozitivnoj reakciji i zahtjevima sve većeg broja kupaca, uslugu samostalnog skeniranja i samouslužnih kasa planiramo proširiti na što veći broj prodajnih mjesta, s obzirom na to da su potrošači iznimno zadovoljni uštedom vremena, jednostavnošću i dodatnom kontrolom nad procesom kupnje u sklopu ove usluge", navodi Darko Knez.
e-cijene na policama
Iako još ne postoji kod nas, Knez prognozira da se u narednim godinama može očekivati još nešto revolucionarno – šira primjena elektronske oznake cijena na policama ili "electronic shelf labeling". "To je još uvijek relativno skupo rješenje, ali osigurava stopostotnu točnost cijena na polici i blagajni te značajno reducira potreban uloženi rad u njihovo svakodnevno održavanje", pojašnjava Knez. Pojednostavljeno: za bilo kakvu promjenu cijene ili akciju koja može trajati i samo jedan dan ona se unosi automatski na jednom centralnom mjestu za sve police na kojima su cijene istaknute. Da je uvođenje novih tehnologija u retailu prava mala znanost za sebe pojašnjava nam i Dražen Lulić, konzultant u tvrtki Caper, inače specijaliziran za područje trgovine. "Mogućnosti uporabe različitih naprednih tehnologija u unapređenju maloprodaje su doista neiscrpne", kaže Lulić. "Različiti IT alati u području 'space' menadžmenta omogućili su efikasnije i profitabilnije korištenje ključnog resursa svakog trgovca a to je – polica. Ovi su alati generalno ojačali pregovaračku poziciju trgovaca u odnosu na dobavljače što svakako nije za zanemariti kad se zna da najveći dio troškovne konkurentnosti upravo dolazi iz područja nabave", pojašnjava Lulić. Danas je posebno važno pratiti kanale i načine na koje se ljudi informiraju i donose odluke o kupnji.
Na FB-u 140.000 korisnika
"Društvene mreže i sve veća primjena pametnih telefona otvaraju nove mogućnosti komunikacije s kupcima, naručivanja robe i pregleda asortimana. Primjena mobilne tehnologije već je postala standard diljem svijeta, a u budućnosti će se primjenjivati i kao dodatni kanal komunikacije u svim trgovačkim lancima neovisno o veličini. Ujedno će doprinjeti osobnijoj interakciji između kupaca i trgovaca kroz personalizirane ponude. Konzum u Hrvatskoj predvodi i u tom segmentu s mobilnim aplikacijama za kupnju u našim prodajnim mjestima i putem naše internetske prodavaonice. Naša Facebook stranica trenutno broji više od 140.000 likera", ističe Darko Knez. Tehnološke inovacije odvijaju se i s jedne i s druge strane blagajne. Primjer koji olakšava rada trgovcima, kako nam je ispričao Darko Knez, jest wireless uređaj s aplikacijom prilagođenom za rad u prodavaonici. "Primjena wirelessa omogućila je da naši zaposlenici većinu poslova mogu obaviti u prodajnom mjestu, poput kontrole cijena i stanja zaliha, narudžbi, parcijalne inventure i ostalog. Ujedno se postigla i veća kvaliteta i točnost podataka u sustavu što je direktno omogućilo i veću efikasnost lanca opskrbe", pojašnjava Knez.
"Tehnologija će i u budućnosti mijenjati maloprodaju i način kupnje te ju učiniti efikasnijom, dostupnijom i jednostavnijom. Konzum će pritom kao i do sada predvoditi u uvođenju novih trendova, usluga i tehnologija na našem tržištu", poručuje prvi čovjek Konzuma. Zdenko Segetlija sa osječkog Ekonomskog fakulteta u razvoju tehnologija u retailu vidi problem kako asortiman manjih proizvođača kvalitetne robe uključiti u asortiman velikih lanaca. "Razvoj će se događati u dva pravca. Tražit će se nove racionalizacije boljim vertikalnim povezivanjem proizvođača i maloprodavača s eventualnom kvalitetnijom robom poput eko-proizvoda. Drugo su daljnji koncentracijski procesi svjetskih maloprodajnih lanaca koji će zauzimati još veće tržišne prostore. U upotrebi novih tehnologija veliki su u prednosti. Međutim, ono što su nekad koristili najrazvijeniji bit će dostupno i manjim tvrtkama", tvrdi Segetlija.
Sve više shoppinga putem smartphonea
Revolucija koja se u retailu dogodila devedesetih godina bila je, naravno, online kupnja. "Amazon.com slijedili su brojni drugi i svima se osnovni koncept sastojao od pojednostavljenja, ali i povećanja efikasnosti i ekonomičnosti same kupnje jer se nudi veći izbor, bolji pregled cijena itd. I sve to iz vašeg naslonjača", kaže Dražen Lulić. Profesor Zdenko Segetlija navodi da e-kupnja danas ima udjel od 10 do 12 posto u odnosu na ukupnu maloprodaju u europskim zemljama. "Sve dostupne prognoze najavljuju daljnji rast elektroničke prodaje, a unutar nje i porast udjela mobilne maloprodaje", ističe Segetlija. U Hrvatskoj zasad samo Konzum i Mercator nude uslugu online shoppinga. "Online narudžbe i dostave putem naših internet prodavaonica odvijaju se u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku", navodi Darko Knez.
Radio valovi umjesto barkoda
A hoće li RFID tehnologija (identifikacija proizvoda putem radio valova) kao naprednija i komercijalno isplativija uskoro zamijeniti barkodove? "Velika su očekivanja od primjene te tehnologije kada cijena aplikacije bude povoljnija. Ova beskontaktna tehnologija omogućit će napredno iskustvo kupnje uz kolica opremljena RFID čipovima koja automatski skeniraju sadržaj kupnje i prikazuju njen trenutačni iznos na LCD ekranu. Proizvodi i cijene se registriraju automatski na blagajni i kupac plaća kupnju bez ponovnog pakiranja i vađenja robe iz kolica. Također, ova tehnologija uvelike bi olakšala i interne procese inventure koja bi mogla biti gotova u samo nekoliko sati", pojašnjava Darko Knez. Konzultant Dražen Lulić upozorava da RFID tehnologija u praksi još nije u potpunosti pokazala potpuni komercijalni potencijal. "No, ne treba sumnjati da će pod pritiskom vodećih retailera, poput primjerice američkog Wal Marta, koji je već uložio podosta sredstava u implementaciju ove tehnologije, RFID zasigurno doživjeti potpunu komercijalizaciju u nadolazećem razdoblju. Osim povećanja operativne efikasnosti kroz cjelokupni vrijednosni lanac, ova tehnologija pruža velike mogućnosti i u smanjenju 'stock-outa' odnosno neizloženosti određenog proizvoda na polici koji je inače dio redovne ponude i općenito gledajući efikasnijim upravljanjem zalihama", navodi Caperov konzultant.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.angern ,
stvarno si dosadan sa tim linkom.
Opet nisi uzeo ljek ?
Ja ne znam ko je dosadniji. Ovi sto svaki dan objavljuju hvalospjeve o Konzumu ili angern.
angern ,
stvarno si dosadan sa tim linkom.
Opet nisi uzeo ljek ?
Agrokor: vrijeme tehnologija budućnosti, seksi inovacija i think thanka:
http://ideamislinavas.blogspot.com/
Uključite se u raspravu