Među više od 600 inovacija iz 35 država iz cijeloga svijeta na ovogodišnjem 10. jubilarnom Euroinventu, najvećoj europskoj izložbi inovacija nedavno održanoj u Rumunjskoj, odličan uspjeh postigao je Šime Grbić, mladi inovator i student Fakulteta strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, inače rodom iz Zadra, koji je za projekt vozila pogonjenog pneumatskim 'mišićima' osvojio čak šest medalja.
Ove godine upisao je diplomski studij na FSB-u na smjeru Mehatronika i robotika, a okosnica njegova završnog rada na preddiplomskom studiju bila je tema projektiranja i upravljanja vozilom pogonjenim stlačenim tlakom. Njegov mentor prof.dr. Željko Šitum prepoznao je potencijal projekta i potaknuo Šimu da ga prijavi na Euroinvent, što je polučilo značajan i dosad nezabilježen uspjeh. Na ovakvom radu, ističe inovator, mogu se dobro primijeniti znanja stečena za vrijeme studiranja, a Grbiću se posebno zanimljivom činila tema razvoja robotike i autonomnih vozila.
"Kako dolazim iz radišne obitelji, oduvijek sam tati pomagao u garaži popravljajući razne strojeve pa sam tako i došao u doticaj s praktičnom izradom i naučio puno jer tijekom srednje škole u gimnaziji nije bilo prilike za praktične radove", priča nam Grbić na početku, dok u fakultetskom Laboratoriju za strojarsku automatiku s profesorom demonstrira rad svoga nagrađenog vozila. Ovo je bio njegov prvi nastup na međunarodnoj izložbi pa samim time i prvo priznanje. "Najviše su mi pomogli moj mentor, tvrtka Festo koja je donirala komponente za izradu, Udruga mehatroničara FSB-a te moji roditelji i djevojka koji su mi bili velika moralna, a ponekad i financijska podrška", ističe Šime.
Novost u svijetu robotike
S Euroinventa se dakle vratio s pregršt odličja, a veličanstveni niz čine zlatna medalja Euroinventa, posebno odličje WIIPA (Svjetska organizacija udruga inovatora), posebne nagrade izaslanstava iz Portugala, Maroka i Indonezije, odnosno zlatna medalja Sveučilišta iz rumunjske Šučave. Vozilo pogonjeno pneumatskim mišićima je model autonomnog vozila, odnosno mobilni robot koji za svoje pokretanje i skretanje koristi stlačeni zrak. Zrak se kontrolirano ventilima pušta u pneumatske mišiće, koji svojom kontrakcijom zakreću koljenasto vratilo vozila i tako pokreću vozilo, objašnjava nam detaljno mladić.
6 odličja
za izum dobio je Grbić na Euroinventu u Rumunjskoj
"Skretanje je riješeno uz pomoć linearnoga pneumatskog koračnog motora, koji je nova vrsta pneumatskog aktuatora koji nam je predložio profesor sa sveučilišta u Twentu u Nizozemskoj. On nam je omogućio pravilnu geometriju skretanja i različito zakretanje unutarnjeg i vanjskog kotača vozila. Cijelim sustavom se upravlja preko Arduino mikrokontrolera, a u Arduino C jeziku je pisan i program", navodi Šime. Kako se za pogon koristi stlačeni tlak, vozilo je i ekološki prihvatljivije jer nema emisije štetnih plinova.
"Primjena može biti kao dio nekog hibridnog vozila ili kao mobilni robot za inspekciju u eksplozivnim atmosferama gdje iskrenje može dovesti do zapaljenja ili eksplozije", kaže Grbić. Mobilni pneumatski roboti su relativna novost u svijetu robotike, no tema je, smatra on, nedovoljno raširena i istražena pa zato ima i puno prostora za daljnji razvoj i napredak.
Još da mu je daljinsko upravljanje
"Zasad svoju ulogu ova vozila većinom pronalaze kao eksperimentalni postavi i prikaz inženjerskog znanja i vještina. Kao i u cijelom području mobilne robotike, tako i za pneumatske robote postoji još veliki prostor za napredak, ali i za daljnju primjenu i korištenje. Također pomažu u shvaćanju pneumatskih pogona koji su jako rašireni u industriji", ističe, govoreći o perspektivi primjene svoga i sličnih vozila i robota.
Njegovo je vozilo pri kraju s izradom, a daljnja se nadogradnja prvenstveno, kaže, može očekivati na području softvera gdje bi htio dodati još neke funkcije poput daljinskog upravljanja, a ne samo autonomnog. "Također je vrlo vjerojatna nadogradnja senzora i senzorskih sustava vozila kako bi se ono što bolje moglo snalaziti u nestrukturiranoj okolini", najavio je. Kroz rad na praktičnim projektima upoznaje, kaže, puno ljudi iz struke i industrije, tako da uvijek ima i ponuda za rad s onima koji pokazuju zanimanje. Sama automobilska industrija je, smatra Šime Grbić, trenutačno na prekretnici jer automobile s klasičnim motorom na unutarnje izgaranje trenutačno sve više potiskuju električni pogoni te razni hibridni pogoni za koje se ponekad koristi i pneumatika ili hidraulika.
"Primjerice, Rimac automobili rade stvarno izvrstan posao i pravi su primjer razvoja novih tehnologija. Poslovi u automobilskoj industriji već sada su jako traženi i mislim da će ta potražnja samo rasti", zaključuje student i inovator Šime Grbić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu