Slovenija uvodi umjetnu inteligenciju na cestama, evo kako će to pomoći vozačima

Autor: Poslovni.hr , 27. lipanj 2023. u 09:34
Foto: Pixbay

Uvođenje algoritama u prometni sektor, gdje je sigurnost na prvom mjestu, može biti vrlo osjetljivo, pogotovo ako je riječ o umjetnoj inteligenciji.

Ako danas u navigaciju upišete određeno odredište, ona će vam uz upute o ruti automatski ispisati i podatke o tome koliko ćete se voziti i gdje ima gužvi. No zamislite da planirate godišnji odmor za mjesec dana i aplikacija vam unaprijed kaže koji dan, u koje vrijeme i gdje možete očekivati ​​gužvu? To bi uskoro moglo postati stvarnost jer slovenske autoceste (Dars) već testiraju “Andreju 2”, odnosno umjetnu inteligenciju.

Riječ je o umjetnoj inteligenciji nazvanoj po Andreji, jednoj od zaposlenica Darsa, koja zajedno s timom obrađuje velike količine podataka i nastoji što točnije predvidjeti kada i gdje su na slovenskim cestama najveće gužve, piše N1 Slovenija.

“Tražili smo mogućnosti poboljšanja tamo gdje tradicionalni algoritmi zakažu i više ne mogu pomoći ljudima”, objasnio je voditelj prometno-informativnog centra Brane Nastran.

“Usredotočili smo se na prognoze prometa, jer je svaka prognoza zapravo gledanje u staklenu kuglu i nikada neće biti 100 posto pouzdana. Međutim, točnost predviđanja može se povećati ako osoba koristi programe za samoučenje”, dodao je.

Andreji 2 su stoga nudili sve informacije koje su im bile na raspolaganju, od vremenske prognoze, kada su dnevne špice prometa, kakav je promet inače bio pojedinim danima (u usporedbi s prethodnim godinama), kada su praznici u Sloveniji, a kada u inozemstvu, kakav je promet protoka, kojom brzinom vozači voze i kakva je struktura vozila, jer broj kamiona značajno utječe na odvijanje prometa.

Rezultati koje je Andreja 2 dosad ponudila Darsu već su uspoređeni sa stvarnim stanjem na cestama.

Uvođenje algoritama u prometni sektor, gdje je sigurnost na prvom mjestu, može biti vrlo osjetljivo, pogotovo ako je riječ o umjetnoj inteligenciji. “Strah da će Andreja 2 zatvoriti tunele i promijeniti svjetlo na semaforu s crvenog na zeleno je nepotreban. Neće ugroziti sigurnost, protok prometa ili udobnost”, rekao je Nastran.

Prije svega, pomoći će radnicima u planiranju kada je najoptimalnije postaviti radni zastoj, kako bi bilo manje gužvi zbog radova na cesti, a za vozače će Andreja 2 predstavljati nešto slično sustavu pomoći u automobilima . U Darsu njime žele unaprijediti jednostavne statističke prognoze i prometne modele koje već koriste te izraditi programe za pomoć vozačima.

Kad biste za mjesec dana išli na godišnji odmor, mogli biste pogledati koji dan ima najmanje gužve na pojedinoj dionici. “Na isti način na koji danas možete u navigaciju upisati odredište i ona će vam reći koje je vrijeme sigurne vožnje. Očekujemo da bi korisnik u relativno kratkom vremenu mogao dobiti procjenu vremena putovanja od kuće do mjesta odmora, primjerice, u ponedjeljak u 4 ujutro, 10 ili 15 sati. To će ljudima olakšati odluku kada krenuti na put”, dodao je.

Prema Nastranovim riječima, prometno-informativni centar može utjecati na vozače da se ponašaju racionalnije, “ako to učini određeni broj ljudi i ne krenu na put u isto vrijeme sa svima, manje su gužve”.

Komentirajte prvi

New Report

Close