Nove senzorne tehnike za brzo praćenje okoliša i prometa danas postaju sve dostupnije. U nizozemskoj regiji i okolici grada Assen, započeo je razvoj velikog nacionalnog projekta za istraživanje i razvoj senzorskih mreža nazvan Sensor city. Glavni cilj projekta je poboljšati tijek prometa i kvalitetu okoliša u centru grada i okolnom području kroz razvoj inteligentnih prometnih sustava koji koriste različite senzore za praćenje podataka o prometu u realnom vremenu.
Za tu svrhu razvijen je model za procjene prometa u realnom vremenu kroz načine praćenja koji se sastoje od fiksne točke (petlje, Bluetooth uređaja i kamera) i ˝putujućih podataka˝nastalih na temelju kretanja automobila. To pruža nove mogućnosti, poput bolje procjene puta od polazišta do odredišta i simulacija u urbanim sredinama koje će se koristiti kako bi pružile kvalitetnije informacije za putovanje prometnicama i općenito na stanje prometa u Assenu i regiji. Velik broj načina upravljanja prometom i aplikacije s putničkim informacijama se kontinuirano razvijaju i primjenjuju na raznim platformama kako bi olakšale čitav sustav.
Prikupljanje podataka
Kroz cijeli Sensor City Assen raspoređena je mreža senzornih sistema. Ovaj relativno malen nizozemski grad koristi se kao terenski laboratorij naziva Living Lab Assen kako bi se pokazalo da tako veliki senzorni sustav za mjerenja, koji istovremeno pomaže očuvanju okoliša i praćenju prometa, poboljšava i kvalitetu života cijelog grada.Pored senzora koji su spojeni na cestovnu infrastrukturu, također je moguće pratiti kretanje objekata, ˝Floating Car Data ˝ (FCD), kroz praćenje putanja i tehnika pomoću GPS-a ili GSM podataka.
Takve tehnologije i njihove različite karakteristike omogućuju napredak u stvarnom vremenu i koriste se u svrhe upravljanja prometom i za pružanje informacija putnicima.Jedna od ambicija Living Lab Assena je olakšati razvoj inteligentnih sustava upravljanja prometom koji će zadovoljiti sve sudionike. Ti podaci o prometu u stvarnom vremenu u kombinaciji s novim prometnim modelima pružit će realnu i točnu kontrolu mjerenja koja upravljaju prometom s osnovnim ciljem poboljšanja tijeka prometa i smanjenja emisije ispušnih plinova, a time i očuvanja okoliša.
Online praćenje prometa
Senzori koji prikupljaju prometne informacije mogu se koristi aktivno, primjerice za direktno upravljanja prometom na području Assena. To se odnosi na različite vrste informacija, od intenziteta podataka iz sustava kontrole prometa i kamera, podataka brzine iz Nacionalnog centra za informacije o prometu, ˝Floating Car Data ˝ do podataka o vremenskom tijeku putovanja prikupljenih putem Bluetooth senzora. Podaci koji se prikupljaju iz senzorne mreže moraju biti obrađen prije nego što ih se koristi za daljnje primjene poput online praćenja prometa.
Gustoća mreže senzora u Assenu omogućuje kontinuirano određivanje i praćenje prometa što daje vrlo pouzdane rezultate. Osim senzora koji prikupljaju prometne informacije, senzorna mreža se također može koristiti za prikupljanje podataka i druge vrste, primjerice zanimljiva su preklapanja s informacijama o prometu za druga područja primjene, kao što su buka, zagađenja zraka i javna rasvjeta.
Prometne prognoze
Tvrtka Goudappel Coffeng, koja je dio poznate nizozemske Goudappel grupacije lidera na polju prometne mobilnosti, razvila je online prometni model Assena i okolice. Ovaj model je nastao agregacijom podataka iz senzorne mreže. Online praćenje prometa kontinuirano prikazuje trenutnu prometnu situaciju u Assenu i okolici. Osim toga, rade i kratkoročne prognoze prometnih zbivanja ( do 30 minuta unaprijed), nazvane 'prometne prognoze'. Online prometni model se mijenja svakih pet minuta i generira očekivani prometni intenzitet, vrijeme putovanja od točke a do točke b i preostale kapacitete. Ove prometne prognoza mogu se koristiti za odabir najprikladnijeg načina upravljanja prometom i time spriječiti prometne gužve i smanjiti prometne zastoje.
Online prometni model napravljen je unutar programskog okruženja Omnitrans Real Time. Povezan je i s mjerenjima emisije štetnih plinova (OtEmission) čime omogućuje korisniku da uzmu u obzir očekivani utjecaj prometa na okoliš (kakvoću zraka i buku) prilikom odabira najprikladnijeg načina upravljanja prometom. Paralelno sa sustavom za operativne procese prikupljanja i upravljanja prometom uveden je i drugi sustav ˝laboratorij˝ koji je na raspolaganju za različite vrste korisnika. Korisnici se mogu uključivati u rad zaposlenika zaduženih za upravljanje prometom cijele regije kao i zaposlenike Goudappel grupacije. Bez ulaska u detaljna mjerenja mogu dobiti uvid u prednosti sustava, pružena im je edukacija o tome kako da upravljaju sustavom, te imaju kontinuirani uvid u učinke rada senzora.
Nadgledanje sustava
Senzori u Assenu prate promet 24 sata dnevno, što omogućuje praćenje. a potom procjenjuje kvalitetu dostupnosti u Assenu i okolici svakodnevno. To je omogućeno zahvaljujući Dashboard web aplikaciji koja prikazuje upravljanje prometom u realnom vremenu i okruženju. Naravno taj nadzor se također može koristiti za praćenje i procjenu prometa tijekom radova na cestama i prilikom evenata.
Nakon prikupljanja i obrade podataka o prometu u Assenu, sustavi poput prometnog kontrolnog sustava, informacijskih ploča i navigacijskih aplikacije mogu upravljati na temelju stvarne prometne situacije. Cilj toga je preusmjeriti ljude s ceste u određenim trenutcima, primjerice tijekom prometne nesreće promet se preusmjeri na vrijeme i time osigura bolji prometni protok u Assenu. Naravno i komponenta ljudske intervencije je važna u ovakvim situacijama. Ljudski nadzor je potreban kako bi čitav sustav osigurao kvalitetnije upravljanje prometom.
Priprema za veće gradove
Mreža detektora, kamera i Bluetooth uređaja
Assen je grad s manjim postotkom prometnih poteškoća i geografski gledano obuhvaća manji prostor, stoga je idealan kao prostor za ˝laboratorij˝ i pripremu za veće gradove i veće prometne sustave i probleme. Da bi se to što uspješnije postiglo, izgrađena je velika mreža za praćenje prometa koja se sastoji od 200 mjernih točaka po cijelom gradu, koji su opremljeni raznim tipovima senzora. Prometni podaci s cestovne mreže senzora sastoje se od mjerenja na fiksnim mjestima putem induktivnih detektora na petljama, kamerama i Bluetooth uređajima. Nadalje, tu su i ˝Floating Car Data ˝ skupljeni praćenjem i detekcijom oko 200 objekata preko navigacijskog sustava ( GPS) i praćenja mobitela ( GSM). U projektu Sensor City sudjeluju istraživačke organizacije, konzultanti, a oni koji su postavili čitavu senzornu mrežu kontinuirano istražuju i razvijaju nove proizvode i tehnologije.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu