Razvoj tehnologije prilika za novog jednoroga, znaju li je poduzetnici iskoristiti?

Autor: Josipa Ban , 16. studeni 2023. u 06:44
U HUP–ICT-u naglašavaju da i mali pomaci mogu rezultirati velikim promjenama/L. STANZL/PIXSELL

HUP-ICT upozorava da male i srednje tvrtke zaostaju za europskim konkurentima.

Iako izvješće o stanju digitalnog desetljeća EU-a pokazuje da je u području digitalizacije poslovanja Hrvatska ostvarila rezultate iznad europskog prosjeka, iz HUP-ICT udruge poručuju da to – nije dovoljno. Nedovoljno jer domaće malo i srednje poduzetništvo i dalje zaostaje za europskom konkurencijom po pitanju digitaliziranosti.

Digitalizacija se u Hrvatskoj, rekao je Ivan Maglić, član Izvršnog odbora HUP-ICT Udruge uglavnom koristi u domeni optimizacije, no nužna je njezina primjena u transformaciji poslovnih modela, poput onih koje koriste Uber, Wolt i ostali. “Iako je ova promjena nešto teža, ona je nužna jer ako kompanije neće disruptirati mogle bi biti disruptirane”, ističe.

50

tisuća ICT stručnjaka Hrvatskoj će nedostajati do 2032.

Veća produktivnost
Da je takvu transformaciju moguće postići i da ona često ne zahtijeva velika ulaganja HUP-ICT će pokazati na konferenciji Digitalna (R)evolucija, koja će biti održana 28. studenoga u Zagrebu. Na konferenciji će biti demonstrirano, naglašava Maglić, čak osam konkretnih primjera digitalizacije poslovanja i to iz različitih sektora jer ova Udruga želi pokazati poduzetnicima kakva se rješenja nude i koje točno prednosti u poslovanju donose.

Najznačajnija je prednost, ističe Hrvoje Balen, predsjednik HUP-ICT-a, smanjenje troškova poslovanja i podizanje produktivnost. Ako ništa drugo, upravo bi veća produktivnost, po kojoj Hrvatska ozbiljno zaostaje za zemljama EU-a, trebala biti motiv ulaganja u digitalizaciju. “Upravo digitalna transformacija poslovanja može smanjiti to zaostajanje”, ističe Balen.

Napredak u razvoju tehnologije otvara i brojne poslovne prilike. S novim dimenzijama interneta, tehnologijom proširene stvarnosti, strojnog učenja, umjetne inteligencije, super brzih mreža, tih će prilika, kaže Miroslav Kantolić, dopredsjednik Izvršnog odbora HUP-ICT Udruge, biti sve više. “Sve to stvara nove paradigme poslovanja, a one pak mogu i prilika za stvaranje novog jednoroga u Hrvatskoj”, ističe Kantolić.

Glavnu će ulogu u odluci poduzeća da krenu u digitalizaciju poslovanja ipak imati menadžment, naglašava Vladimir Kosanović, dopredsjednik Izvršnog odbora HUP-ICT udruge. Stoga je važno da vrh kompanije gura te promjene. A za promjene nije dovoljna samo tehnologija, upozorava. Uz nju su važni procesi i ljudi.

Turizam je ok, ali…
Čelništvo HUP–ICT-a naglašava da i mali pomaci u poslovanju mogu rezultirati velikim promjenama i poboljšati ga, odnosno kompanije učiniti konkurentnijima. Ističu i da su promjene sve češće pa će brzina biti ključna.

Za tu će prilagodbu ključni biti ljudi, kaže Kosanović. A ICT stručnjaka, upozorava Balen, u Hrvatskoj nema dovoljno. Sada ih brojimo oko 50 tisuća te će ih još toliko trebati u sljedećih deset godina. U svladavanju ovog izazova, pak, ključna će biti podrška države i mjere usmjerene jačanju sektora koji godinama kontinuirano raste i sve je konkurentniji, no koji nema sustavne podrške države.

“Dobro je što imamo turizam, no bilo bi još bolje kada bi imali još jednu granu koja nas u kriznim situacijama može održati”, poručuje Kantolić. Maglić pritom dodaje da u Hrvatskoj uistinu imamo dobrih primjera tehnoloških rješenja, no žalosno je, kaže, da ta rješenja najčešće koriste kompanije na zapadnim tržištima. “Želio bih da te male kompanije koje razvijaju odlična tehnološka rješenja posao nađu ovdje. Ne samo zbog njih već i zbog tradicionalnih tvrtki kojima su takva rješenja potrebna”, ističe Maglić.

Na brifingu s novinarima HUP-ICT-a demonstrirana su dva primjera primjene tehnologija u poslovanju. Jedan je onaj tvrtke CROZ koja je pokazala kako se primjena velikih jezičnih modela, poput ChatGPT-a, može koristiti za unaprjeđenje poslovanja. Iz Ericssona Nikola Tesla pokazali su kako tehnologijom proširene stvarnosti obavljaju servise u podatkovnom centru.

Komentirajte prvi

New Report

Close