Iako se često može čuti da je hrvatska industrija posljednjih desetljeća na koljenima, nove tehnologije su iznjedrile tvrtke poput Rimac automobila i Dok-Inga koje svoj poslovni model baziraju na električnom pogonu i autonomnim vozilima, već su postigle globalnu prisutnost i prepoznatljivost. Takav projekt je i inovativni robotski sustav za ekstremne uvjete u sigurnosti i obrani Komodo kojeg su hrvatski inženjeri razvijali tri godine i čiji je prototip jučer Dok-Ing predstavio u Zagrebu. Radi se o naprednom sustavu koji prema mnogim kriterijima odskače od svega što su sada napravili. Ne, kako ističe i sam Vjekoslav Majetić, osnivač Dok-Inga, radi na projektu koji sintetizira sve dosadašnje znanje i tehnologije koje je ova tvrtka primjenjivala.
„Naš inovativni robotski sustav djeluje u ekstremnim okolišnim uvjetima u kojima je čovjek ograničen u djelovanju ili ne može preživjeti. Stroj je daljinski upravljiv i ima elemente umjetničke inteligencije, a njegove iznimne performanse čine jedinstvenim inovacijama u svijetu ”, istaknuo je Vjekoslav Majetić, osnivač i vlasnik Dok-Inga, tvrtke koja je u posljednjih 30 godina uspješno razvila 15-ak robotskih sustava.
Ovaj, iz područja nuklearnih, bioloških i kemijskih obrada – NBKO, jedan je od najznačajnijih inovativno-razvojnih sigurnosno-obrambenih projekata u Hrvatskoj do sada, a što je prepoznata i EU koja je svrstana među top 20 od 972 analizirana projekta iz područja sigurnosno- obrambene industrije. Vrijednost ovog projekta, koji je realiziran u suradnji s Fakultetom elektronike i računarstva, iznosi 18,2 milijuna kuna, od čega je 50% sufinancirano iz EU. Gordan Pešić, voditelj razvoja poslovanja Dok-Inga, ističe da se njihov robotski sustav nalazi uz bok inovacijama najjačih zemalja Europe poput Finske, Njemačke i Francuske. Serijska proizvodnja Komodoa trebala je započeti tijekom 2023. godine, a neslužbeno doznajemo da postoji jedan sustav, nezavisno od modula koji su nadograđeni, trebali koštati 5-10 milijuna eura.
S ovim projektom prepoznali smo priliku za diverzifikaciju našeg proizvodnog portfelja čime ujedno brendiramo Hrvatsku kroz inovacije na području sigurnosti i obrane. Svrstavanje u iznimnih 2% projekata na razini Europe potvrđuje da je Dok-Ing međunarodni lider u proizvodnji dvojnih imena koji potiču razmjenu ideje između civilnih i obrambenih dionika država članica ”, navodi Pešić.
Preformanse vozila
Vozilo je teško 12,5 tona po svojoj veličini i robusnosti odskače od većine njihovih dosadašnjih robota, a na njega se mogu montirati razni moduli težine i do 10 dodatnih tona. Kako ima hibridni pogon, zahvaljujući baterijama, može djelovati u okolišnim uvjetima gdje ne mogu raditi motori s unutarnjim sagorijevanjem, primjerice gdje su niske razine kisika ili visoke temperature.
Pešić pojašnjava da će stroj obavljati misijske zadatke u ekstremnim uvjetima nuklearnih, bioloških kemijskih i radioloških prijetnji, poslove uklanjanja prepreka i opasnih predmeta, RKB detekcije, izviđanja, motrenja, uzorkovanja, RKB dekontaminacije i neutralizacije toksičnih industrijskih kemikalija, gašenja vatre i neutralizacije eksploziva zahvaljujući sposobnostima prikupljanja i obrade podataka, u stanju je predvidjeti određeni događaj. Vozilo ima autonomiju od šest sati rada, a moguće mu je mijenjati i bateriju.
Za sada je u Komodo ugrađena samo tehnologija komunikacije između vozila i daljinskog upravljača putem radio valova, no u narednom razdoblju, ako će tražiti okolnosti, odnosno kupci, moguće je da će se ići i na složenom satelitskom upravljanju uz uzoru na današnje borbene dronove.
U naredne dvije godine provest će se niz testiranja ovog sustava te je moguće serijska proizvodnja još doživjeti manje modifikacije. Iako će se o narudžbama ovog sustava tek razgovarati, Majetić procjenjuje da su ovog trenutka u stanju isporučiti nekoliko desetaka vozila godišnje, možda njih 100-tinjak, no da bi u slučaju veće potražnje vrlo brzo mogli, kroz konsolidaciju s ostalim hrvatskim tvrtkama, odgovoriti na bilo koju potražnju. Iako još uvijek ne postoje konkretni razgovori za Komodo, za ovaj sustav zainteresirani su i Hrvatska vojska, kao i druge hitne službe u našoj zemlji. Ministar obrane Mario Banožić, koji je na predstavljanju prototipa došao u pratnju načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga RH admirala Roberta Hranja, istaknuo je da su hrvatska obrambena industrija i Hrvatska vojska usko povezani i međusobno nadograđuju.
Zamjena za vojnike
“Bez jake obrambene industrije neće biti niti jake Hrvatske vojske. Ovi robotski sustavi dizajnirani su upravo da zamjene vojnike na najrizičnijim zadaćama kao što su zadaće nuklearno, biološke i kemijske prirode, zatim inženjerijske zadaće od kojih ću naglasiti identifikaciju i neutralizaciju eksplozivnih naprava te zadaće potpore borbenom djelovanju“, rekao je Banožić. Obrambeni ministar je također istaknuo i važnost Europskog obrambenog fonda, teškog 7,9 milijardi eura, kao i mogućnosti suradnje s članicama Europske unije.
“Kao članica EU, Hrvatska i Ministarstvo obrane aktivno sudjeluju u razvoju europskih obrambenih inicijativa poput Stalne strukturirane suradnje (PESCO). Dok-Ing je ujedno i prva hrvatska tvrtka koja sudjeluje u ovom projektu“, istaknuo je Banožić i pozvao i sve ostale tvrtke da se uključe u PESCO projekte.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu