Pred Vipnetom najveći je zaokret od osnivanja. Okreće se izvozu. Novi pristup u uspavani Telekom Austrije, a zatim i u njegovu tvrtku kći u Hrvatskoj Vipnet, udahnuo je América Móvil, večinski vlasnik TA i jedan od četiri najveća telekoma na svijetu. Vlasnik América Móvila je jedan od pet najbogatijih ljudi na svijetu, Meksikanac Carlos Slim, preko kojeg je kormilo TA u kolovozu preuzeo Argentinac Alejandro Plater s kojim smo razgovarali u Zagrebu.
Mobilni operateri su imali loše iskustvo s telekom porezom. Kako vam se čini najavljena porezna reforma?
Mi smo investitor koji ovdje želi biti idućih 20 godina i ono što nam je najvažnije je da je porezna politika stabilna. Znači, da kad investiramo, da možemo računati da se porezni uvjeti neće drastično izmijeniti, kako bismo mogli predvidjeti povrat investicije. Znači samo tražimo fer odnos.
Planirate još akvizicija ovdje, jer Vipnet je u tome bio vrlo aktivan, a América Móvil to očekuje od grupe TA?
U Hrvatskoj postoji jedan igrač koji ima dominantnu poziciju. Vrlo dominantnu. Hrvatska je po tome posebna u odnosu na sva druga europska tržišta. Sa situacijom kakva je sada to ostavlja i malo prostora za akvizicije. Zato prvenstveno budućnost Vipneta vidim u organskom rastu. Možemo rasti i kroz manje akvizicije u Hrvatskoj, ali prvenstveno organski.
Spominjete odnose na tržištu, a po tom pitanju upravo je započeo proces u kojem AZTN odlučuje hoće li dopustiti da Optima telekom, s kojom upravlja Hrvatski telekom, preuzme H1 telekom. Koji je vaš stav o tome?
Mislim da se to ne smije odobriti. Generalno, nismo protiv konsolidacije tržišta, ali ne na način koji će rezultirati daljnjom monopolizacijom. U Hrvatskoj postoji operator koji je vrlo dominantan i koji kontrolira veleoprodajne cijene. Nedavno ih je povećao uz dozvolu jednog regulatora. Sa zelenim svjetlom za tu akvizicju dobio bi i kontrolu nad maloprodajnim cijenama, jer bi kontrolirao dva najveća "alternativna" operatora u fiksnim telekomunikacijama. Tako bi dobio kontrolu na 86 posto tržišta. Problem tog preuzimanja je što bi najveći operator dobio kontrolu nad veleprodajnim i maloprodajnim cijenama, a to ne bi bilo dobro ni za korisnike ni za konkurenciju ni za investicije.
30posto
telekom biznisa u budućnosti će činiti OTT usluge, procjenjuje Plater
Kako ste zadovoljni rezultatima Vipneta?
Nikad nisam zadovoljan po defaultu. Uvijek očekujem više, ali s onim što je Vipnet postigao jako sam zadovoljan. I menadžmentom i zaposlenicima i rezultatima. Ovdje se vole boriti za biznis, tražiti nove načine da dođu do korisnika, inovirati i investirati. Mi smo ovdje investitor koji planira ostati dvadeset i više godina. U tom smislu meni je interesantnija šira slika, a ona se danas kreće oko dva trenda: umjetne inteligencije i kvantnog računarstva. NASA od lani ima prvo kvantno računalo. Što se umjetne inteligencije tiče, Facebook je složio algoritam koji nakon 150 lajkova o vama zna više od vaših kolega na poslu, a nakon 300 lajkova više nego vaša bolja polovica. Kad još tome dodate internet stvari onda sve to postaje jako zanimljivo. Imate, primjerice, senzore poput žiroskopa koji je 60-ih NASA plaćala po nekoliko milijuna dolara da bi ih koristila u misijama na Mjesec. Danas su žiroskopi u svim mobitelima i stoje dva eura, a do 2030. cijena će im pasti na nekoliko centi. Hoće li ih onda ugrađivati u odjeću to ćemo vidjeti, ali s takvim napretkom analitika, internet stvari i connectivity su ono u čemu mi očekujemo mnogo prilika za telekome.
Gdje je to već sada vidljivo?
U području analitike, interneta stvari i connectivityja već imamo nekoliko projekata smart meteringa, odnosno pametnog mjerenja. Radimo posebne mreže koje pomažu tvrtkama koje upravljaju infrastrukturom da prate stanje svojih strojeva i građevina te da rade prediktivnu analizu. Znači, nudimo im mogućnost da primjerice otkriju mogućnost kvara i prije nego se on stvarno dogodi, pošalju dio i tako izbjegnu da im stoj stoji dok čeka popravak.
Da li je to već sada isplativo? Koji će biti poslovni model telekoma u budućnosti?
To se svi pitamo i to je nemoguće precizno predvidjeti. Možemo tek iščitati velike trendove. Primjerice, do 2030. bit će nas 10 milijardi, znači 2,5 milijardi više nego sada, a svi će željeti koristiti i uživati kao sada. Zato imamo poplavu tvrtki koje se bave ekonomijom djeljenja poput AirBnB-a i Ubera. Ali danas dijelimo i glazbu kroz Spotify. Najviše zasad očekujem po pitanju novih rješenja u upravljanju ograničenim resursima i okolišu. Tu ima prostora za telekome.
U tom prostoru već ima OTT igrača poput Spotifyja i Netflixa na koje su telekomi prije negodovali. Zar su vam oni postali dobri za biznis?
Ja sam jako sretan s Netflixom, jer svi koji ga koriste trebaju connectivity, trebaju brzu i kvalitetnu internetsku vezu. Sretan sam i sa Spotifyjem. Sad je jasno da će sve te dodatne usluge povećati vrijednost jedne od temeljnih usluga telekoma, a to je priključak na internet. Očekujem da će taj connectivity činiti 70 posto našeg biznisa, a 30 posto bit će OTT usluge. No, to također znači da ćete na tržištu vidjeti mnogo više različitih vrsta priključaka na internet, ne samo po pitanju brzine već i latencije.
Gdje tu vidite prostor za Vipnet? Što bi Vipnet po tom pitanju trebao ponuditi?
Vipnet ima najbolju kvalitetu i najbrže internetske veze u Hrvatskoj i to tamo gdje smo prisutni. Na područjima gdje nismo ima prostora za širenje. Usto, Vipnet ima niz inovacija u cloud servisima. Razvio je vrlo složene virtualne servise koji omogućuju da cjelokupan IT neke kompanije preselite u cloud. Treće područje je analitika, odnosno Vipnet će moći svojim klijentima ponuditi kompleksnu analitiku kako bi svojim korisnicima mogli ponuditi bolju uslugu.
Vipnet surađuje s HUB385, a dobio je i menadžera za odnose sa startupima i OTT igračima. Hoće li Vipnet širiti suradnju sa startupima?
U Austriji grupacija Telekom Austria već ima kampus u kojem podržava razvoj startupa. Taj koncept planiramo proširiti na sva tržišta pa tako i u Hrvatsku. Ono što se postiže kroz takav koncept dobro je i za nas kao telekom i za startupe.
Što ćete na taj način ponuditi startupima u Hrvatskoj?
Nudimo prostor za rad, pristup kompetencijama iz naše industrije te ono najvažnije, pristup do naših korisnika. Tako startupi mogu brže i kvalitetnije krenuti naprijed i ostvariti mjerljive rezultate. Ljepota ove priče je što je i Telekom Austrija dio još većeg telekom sustava, América Móvila, koji je jedan od najvećih na svijetu, i time hrvatski startupi ne dobivaju samo pristup lokalnim korisnicima na lokalnom tržištu već mogućnost da naprave globalni iskorak. Da osvoje svijet.
Našima nudite osvajanje, a zašto TA ne ide u akvizicije?
Planovi su ambiciozni, ambicije ima, ali je provedba stvar taktike i treba biti strpljiv i razmišljati i o novim mogućnostima. Nekad su se telekomi širili na nova tržišta isključivo kroz kupnju lokalnih igrača ili izgradnju nove infrastrukture. Danas ne morate imati infrastrukturu da biste izašli na nova tržišta. Cloud i digitalizacija omogućuju vam više slobode.
Ali tržišta su na niskim razinama, mete su jeftine…
Moja je filozofija da sam smrtnik kao i svi drugi. Ako neki telekom u nekoj drugoj državi ne može postići dobre rezultate, a ja vidim nešto strukturalno što bi akvizicijom mogao promijeniti, ići ćemo u akviziciju. Treba biti neka logika iza toga, koje s obzirom na trenutačno stanje na tržištu nema. Nema smisla samo kupiti prihode.
Vipnet je dosta investirao u cloud usluge. Znači li to da će Telekom Austrija, a posebno Vipnet početi izvoziti i širiti se kroz cloud izvan Hrvatske?
Tehnologija nam je otvorila tu mogućnost, a mi sve više koristimo te nove mogućnosti.
Upravlja između dvije vatre
Iz Ericssona u Telekom Austriju
Argentinac Alejandro Plater (49), koji je odrastao u Buenos Airesu, a školovao se u SAD-u i Velikoj Britaniji, te kratko živio u Švedskoj gdje je radio za Ericsson, posljednje vrijeme u Beču se uz upravljanje bavi i diplomacijom. America Movil ga je lani u ožujku postavio za operativnog direktora, a sad u kolovozu za predsjednika uprave TA grupe. Na to posljednje imenovanje pravo je imala austrijska Vlada, ali je popustila Carlosu Slimu jer očekuje da TA pretvori u najvećeg igrača u Europi. Dotad, napetosti između dioničara plaća Plater. Zbog jednog ginekološkog vica na TA-ovoj internoj božičnoj zabavi lani kritičari su tražili njegovu ostavku prozvavši to Telekom-Pussygateom. Plater je oduševljen Hrvatskom. U godinu i pol ovdje je bio šest puta. Tri put na odmoru. "Prošlog ljeta ovdje sam doveo svoju majku, nećake, punicu i prijatelje. Iznajmili smo prekrasnu kuću kod Dubrovnika i samo uživali. Bilo je prekrasno. Ovdje se dobro jede, dobro pije i uživa. Potom smo iznajmili jedrilicu. Jako volim jedriti, a hrvatska obala je prekrasna", kaže Plater.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Okreću se drugim tržištima? Ponestalo naivčina u Hrvatskoj koji se puste krasti na svakom koraku?
Uključite se u raspravu