Smart Industry
Od domaćeg terena do globalne arene

Pogreške nose iskustvo i znanje za daljnje širenje poslova

Kako su Sofascore, Aircah, Oradian i Eccos osvjali strana tržišta i postali IT prvaci.

Tanja Ivančić
06. listopad 2024. u 22:00
U raspravi su sudjelovali Goran Kovačević, voditelj međunarodnog razvoja u Aircashu, Ivan Bešlić, suosnivač i CSO Sofascorea, Kristina Kezele, CFO tvrtke Oradian te Krešimir Paić, direktor tvrtke Eccos inženjering/Davorin Višnjić/PIXSELL

Od domaćeg terena do globalne arene: hrvatski IT prvaci” – navedeni naziv nosio je zanimljivi panel na Smart Industry konferenciji u Zagrebu.

U raspravi su sudjelovali Ivan Bešlić, suosnivač i CSO Sofascorea, Kristina Kezele, CFO tvrtke Oradian, Goran Kovačević, voditelj međunarodnog razvoja u Aircashu, te Krešimir Paić, direktor tvrtke Eccos inženjering.

Panelisti su govorili o počecima svojih tvrtki, motivima koji su ih gurali naprijed, ali i o preprekama na koje su nailazili i pogreškama koje su činili.

Zašto IT-jevci lete?

Ivan Bešlić iz Sofascorea ispričao je da su on i njegov dugogodišnji prijatelj Zlatko Hrkać počeli razvijati platformu, sada globalno uspješnu s 28 milijuna korisnika. Na početku ih je motivirao novac – željeli su zaraditi dodatne 2000 kuna kako bi pokrili rate za automobil. Isprobavali su nekoliko ideja, poput portala za glazbu i foruma cesarisom.net, no tek kad su se okrenuli praćenju sporta, shvatili su da su pronašli pravu nišu.

Spoznaja da sport, koji se odvija gotovo 24 sata dnevno na globalnoj razini, nudi neograničene prilike za prikupljanje posjetitelja, bila je ključna za razvoj njihove platforme. Iskoristili su tehničko znanje o notifikacijama i ugradili obavijesti za svaki postignuti gol. U ranoj fazi eksperimentirali su s prevođenjem, što im je kasnije pomoglo kod širenja Sofascorea na druga tržišta.

Bešlić je podijelio i jednu od pogrešaka iz početaka, kad su ‘avanturistički’ odlučili kupiti britanski forum koji se prodavo jer je vlasnik trebao novac za financiranje vlastitog vjenčanja. Mislili su da mogu animirati korisnike koristeći domaće tehnike, no nisu uspjeli. Dočekale su ih negativne reakcije forumaša.

Lekcija je bila jasna – različita tržišta zahtijevaju različite pristupe. Stoga vjeruje Bešlić, najbolje je doma pokušavati i griješiti te naučeno primijeniti u drugim zemljama. A kad se tržišta i otvore, tada treba sjesti u avion i dodatno ih proučiti ne bi li se održala.

Goran Kovačević, voditelj međunarodnog razvoja u Aircashu, otkrio je da je ideja o pokretanju tvrtke nastala iz jednostavne potrebe – lakšeg slanja novca. Inspiraciju za ime pronašli su u poznatom košarkašu Air Jordanu, s naglaskom na ideju da ovdje ‘leti’ novac.

U Hrvatskoj su postali prvi izbor za plaćanje parkinga putem aplikacije, ali kada su taj model pokušali primijeniti u Grčkoj, doživjeli su neuspjeh.

Iako su osigurali sve tehničke preduvjete, Grci jednostavno nisu plaćali parking, jer ga oni tamo, jednostavno, ne plaćaju, ispričao je Kovačević. To je, također, bila lekcija o važnosti poznavanja tržišta – ono što se čini logičnim na jednom tržištu, ne mora biti primjenjivo na drugom.

Kristina Kezele, CFO Oradiana, fintech tvrtke koja posluje u Africi i južnoj Aziji, istaknula je važnost poznavanja svakog pojedinog tržišta i zemlje. A priznaje, tuđa iskustva, bila bi im dobrodošla, kada im je prije godinu i pol novac ostao zarobljen u nigerijskoj valuti.

Oradian je inače, domaća tvrtka bez ijednog klijenta u RH ili Europi, a svojim rješenjima pomaže bankama i financijskim institucijama u udaljenim dijelovima svijeta. Kako je ustvrdila Kezele, vjeruju da su sada spremni okušati se i u Europi, jer njihova sposobnost brzog kreiranja rješenja za bankarske potrebe, poput primjerice novih kreditnih linaja, ima potrebne reference.

Treba ‘napadati’ velike poslove

Krešimir Paić iz Eccos inženjeringa, tvrtke koja uspješno posluje europskom tržištu, primjerice vode projekte u data centrima, naglasio je kako su do tog uspjeha stigli zahvaljujući znanju i sudjelovanju na međunarodnim natječajima, a potom se samo ‘zarolalo’. No kao i svi poduzetnici, napravili su brojne pogreške.

Primjerice, podcijenili su razlike između tržišta Hrvatske i susjedne Bosne i Hercegovine, misleći da su slična. Kako je kazao, izgubili su vrijeme pokušavajući, umjesto da su se brže povukli. Paić je istaknuo da su hrvatski inženjeri cijenjeni u inozemstvu, te se založio za odvažnije ‘napade’ na velike i kompleksne poslove, kao i za međusobno udruživanje domaćih tvrtki.

Na kraju, Ivan Bešlić je u ulozi predsjednika CISEx-a, udruge hrvatskih izvoznika softvera, naglasio također važnost jačeg povezivanja tvrtki i međusobnog dijeljenja praktičnog znanja, što je ključ za napredak na globalnom tržištu.

New Report

Close