Primjena ICT-a u javnom sektoru u Europi je sve raširenija, a posljednje izvješće Europske komisije originalnog naziva eGovernment Benchmark 2020 pokazalo je značajne pomake i poboljšanja. Javne uprave sve više razvijaju digitalne usluge baš kao što raste i potražnja korisnika za njima, a sve više korisnika pristupa mrežnim službama putem interneta jer su u pitanju usluge koje su lako dostupne i jednostavne za korištenje.
Tijekom posljednje dvije godine, svaka od 36 analiziranih država poboljšala je digitalnu isporuku javnih usluga prema četiri referentne vrijednosti – korisnička usmjerenost, transparentnost, ključni faktori i prekogranična mobilnost (točnije koliko lako građani iz inozemstva mogu pristupiti i koristiti te mrežne usluge) koje su uzete u obzir u procjeni. Izvješće za 2020. godinu predstavlja podatke prikupljene u 2018. i 2019. godini, a prikupili su ih ˝tajni kupci˝.
Europski predvodnici
Europski predvodnici u eUpravi su Malta s ukupnom ocjena od 97 posto, a slijede Estonija s 92 posto, Austrija i Latvija, obje s 87 posto. U pitanju su zemlje koje su postigle najviše rezultate na sva četiri mjerila najviše razine, a slijede ih Danska s 84 posto te Litva i Finska s po 83 posto svaka. Što se tiče napretka u korištenju tehnologije u javnom sektoru, Luksemburg, Mađarska i Slovenija postigli su najveći napredak u posljednje dvije godine, povećavši se za 20, 19 odnosno 18 postotnih bodova, što je rezultiralo odgovarajućim ukupnim rezultatima od 79 posto za Luksemburg, 63 posto za Mađarsku i 72 posto za Sloveniju. Ukupna izvedba država članica EU iznosi 68 posto, dok je prije dvije godine ukupni učinak bio 62 posto.
Primjera dobre prakse upotrebe tehnologije u javnoj uprave ima i u Hrvatskoj, a rješenje koja razvijaju domaće kompanije primjenjuju se i u svijetu. Naime, tvrtka InfoDom može se pohvaliti kako njihov portfelj rješenja obuhvaća softverske platforme koje su prepoznate i od svjetskih autoriteta kao što je OECD koji njihov sustav e-Inspektor ™ navodi kao primjer cjelovitog, integriranog i učinkovitog rješenja koje prati najbolje prakse u inspekcijskom nadzoru, te preporučuje njegovu širu primjenu. Tvrtka je to koja je ovog ljeta dobila i priliku za potrebe World Bank Group u Washingtonu isporučiti složeno rješenje za analitiku i razviti jedinstveni modul za pružanje uvida u podatke o vlasničkoj strukturi svih poduzeća („stablo vlasništva“).
˝Surađujemo i s tehnološkim principalima, kao što je Microsoft za Azure cloud rješenja gdje proizvod Performa 365 za upravljanje kompetencijama, znanjem i učenjem, integriramo s Microsoft modernim alatima, od Office 365, Teamsa i Yammera, širimo tržište. Sve su traženija ODOO poslovna rješenja na otvorenom kodu, na kojoj tehnologiji smo razvili niz modula za lokalno tržište, srednje i velike kompanije, ali i tijela javnog sektora, koje traže punu digitalizaciju procesa radi ubrzanih efekata˝, pohvalio se Hrvoje Sagrak, predsjednik Uprave InfoDoma.
Sve brža digitalizacija
Sagrak objašnjava kako je InfoDom na domaćem tržištu kompanija predvodnik u pružanju usluga digitalizacije poslovnih procesa javne uprave, povećavajući njenu učinkovitost i djelotvornost, uz bitne učinke i na gospodarski sektor. ˝Naša softverska platforma eGOP (eGovernment Operations Platform) integrira i digitalizira cjelokupno poslovanje tijela javne uprave (praćenje događaja, e-dokumenata, obrade predmeta, vođenje registara, korištenje e-potpisa s AKD ili FINA rješenjima, generiranje e-usluga s konekcijama na državnu informacijsku infrastrukturu, praćenje indikatora uspješnosti i široke mogućnosti integracija, prvi smo integrirali naše korisnike na FINA e-Račun servis i e-Pristojbe – što su sve preduvjeti za modernu digitalnu javnu upravu s fokusom na korisnika: građanina i poduzetnika˝, kaže Sagrak. Kako tvrdi, situacija u kojoj se nalazimo zbog pandemije pojačala je potrebu brže apsorpcije rješenja i pune digitalizacije. Tvrtka je doprinos dala i modernizaciji eChartera i eNautike za Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, pri čemu su za 60-tak tisuća nautičara iz zemalja EU/EEA u okviru eNautike ove godine omogućili kompletnu digitalnu obradu godišnje prijave dolaska i plaćanje vinjete, sve on-line i bez papira.
Niz ušteda
InfoDom rješenja dio su velikog broja središnjih tijela državne uprave, ali i lokalne samouprave, poput nedavno osuvremenjenog u Gradu Splitu, te regionalnih projekata primjerice u Bosni i Hercegovini, Kosovu i Crnoj Gori. Zahvaljujući konsolidaciji i punoj digitalizaciji procesa, uključujući otpremu digitalnim kanalima ubrzani su postupci koji u klasičnim okolnostima traju 30 dana, na jedan dan, a uštede radnih sati, papira, dostavnih troškova ne treba ni spominjati.
˝Sjajan primjer uštede i modernizacije procesa je i projekt IEC – Informacijskog sustava energetskih certifikata, koji smo digitalizirali, autentifikaciju vezali na NIAS komponentu DII i kojeg kontinuirano unaprjeđujemo za potrebe Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine. Ostvarene su uštede u više milijuna kuna, zahvaljujući digitalnoj optimizaciji procesa, koji je prije digitalizacije trošio 6-10 zaposlenika po osam sati, a nakon dva do tri zaposlena do dva sata po procesu, uz 98 posto manje pratećih materijalnih resursa˝, iznosi za kraj primjer Sagrak.
* Sadržaj omogućio InfoDom