U današnje vrijeme rijetko se događa da netko nije posjetio YouTube web stranicu, a još je rijeđi slučaj da netko za nju nije ni čuo. Ipak, nije svima poznato kako je nastala. Sve je počelo na Valentinovo 2005. godine. Tri bivša zaposlenika PayPal-a, Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim, aktivirala su internetsku domenu ‘YouTube.com’ te počela stvarati ‘video-sharing’ web stranicu. Ideja je bila stvoriti on-line mjesto na koje bi korisnici mogli ‘uploadati’, međusobno dijeliti i gledati video sadržaj. Stranica je postala dostupna na pregled korisnicima u svibnju, a službeno je lansirana u prosincu. Prvi video clip, u trajanju od 19 sekundi, ‘uploadan’ na YouTube prikazuje jednog od osnivača u posjetu Zoološkom vrtu u San Diegu, sa prikladim nazivom – ’Me at the Zoo’. Niti godinu dana nakon službenog lansiranja, u listopadu 2006. godine, YouTube je prodan Google-u za vrtoglavih 1.65 milijardi dolara.
Danas, 6 godina kasnije, brojke su ovakve:
YouTube je u relativno kratkom vremenu postao najveća ‘video sharing’ zajednica. Ovakav eksponencijalan rast donio je mnoge koristi kako korisnicima tako i oglašivačima. Korisnicima pruža pristup najvećoj bazi video materijala – sa sadržajem različitih duljina i kvalitete, koji seže od amaterskog, generiranog od strane korisnika, pa sve do ciljanog i profesionalno snimljenog video sadržaja. Osim toga, na posebnim kanalima se nudi i originalan, premium sadržaj, koji se premijerno emitira upravo na YouTube-u. Korisnicima se na razne načine pruža mogućnost uključivanja u ogromnu zajednicu, koja već u startu vodi interakcije s vrlo fleksibilnim i lako prenosivim video sadržajem. Osim za gledanje video isječaka, YouTube se vrlo često koristi i za pretraživanje – prema količini pretraživanja svrstava se na visoko drugo mjesto, odmah nakon Google tražilice.
S druge strane, oglašivačima pruža pristup velikoj zajednici korisnika sa visokim stupnjem uključenosti u sadržaj koji konzumiraju. Prenošenje poruke odvija se u sigurnom i kontroliranom okruženju, a učinkovitost oglašivačkih kampanja se lako može izmjeriti.
Puno je razloga da se, ako do sada niste, upustite u avanturu YouTube video oglašavanja. Jedan od načina je plaćeno oglašavanje, koje nudi mogućnost zakupa najboljih pozicija na stranici. One garantiraju vrlo veliku vidljivost i dohvat, a prodaju se po fiksnoj, ne tako niskoj cijeni. Također učinkovito, a puno povoljnije rješenje je korištenje Google AdWords sustava, koji uz kontekstualno targetiranje potencijalnih kupaca na Google Search i Display mreži, na isti način omogućava i dosezanje do YouTube publike. Postoje tri formata oglasa – slikovni, video ili tekstualni, koji ciljaju na različite pozicije unutar mreže (‘placements’) te na specifične kategorije sadržaja širom YouTube kanala. Također, postoji i mogućnost isključivanja specifičnog sadržaja, koji nije relevantan za vaš oglas i zbog toga ne želite da se uz njega prikazuje. To je korisna opcija kojom možete spriječiti uzaludne klikove i prikazivanja vašeg oglasa korisnicima koji za njega nisu zainteresirani. Najveća prednost ovakvog oglašavanja je dopiranje do zainteresiranih korisnika koji su već u interakciji s vezanim sadržajem. Još jedna velika prednost koju pruža ovakav način oglašavanja je i fleksibilnost – podešavanje postavki kampanje ‘u hodu’- obzirom da je uspješnost kampanje lako mjerljiva širokim spektrom alata.
Alternativan način prikupljanja velikog broja gledatelja je izrada viralnog videa. Viralni marketing je specifičan način oglašavanja kojem je cilj što dalje proširiti poruku među prijateljima, obitelji i poznanicima. Smatra se da je poruka dobivena od pouzdanog, poznatog i bliskog izvora utjecajnija i ima veći kredibilitet nego poruka koja dolazi od strane neosobnog i plaćenog izvora. Sve što vam za to treba je dobar video, koji će korisnici željeti podijeliti sa ostalima. Postoji nekoliko glavnih razloga zbog kojih ljudi međusobno dijele sadržaj, koje je potrebno uzeti u obzir. U najvećoj mjeri dijeli se sadržaj koji je izvor korisnih informacija ili potiče diskusiju. Vrlo često se dijeli i sadržaj sa kojim se korisnici žele poistovjetiti, za koji smatraju da dobro opisuje neki dio njihove osobnosti i tako prikazuje način na koji bi željeli da ih drugi percipiraju.
Viralni video može biti amaterski, ali i profesionalno snimljen, montiran ili animiran.
Da bi video bio uspješan trebao bi:
- odgovarati na neko pitanje (‘how-to videos’) ili izazvati emocionalnu reakciju kod gledatelja
- osvrnuti se na aktualnu temu o kojoj se priča, koju se pretražuje ili skuplja više informacija
- imati atraktivan naslov, opis i video ikonu (‘thumbnail’) koja će privući klikove
- trajati kratko, manje od 2 minute
- eliminirati sadržaj koji bi potencijalno spriječio želju korisnika za dijeljenjem video isječka
Nike je korporacija koja je među prvima uvidjela oglašivački potencijal YouTube stranice. Već u listopadu 2005.godine je ‘uploadala’ video isječak u kojem Ronaldinho, brazilska nogometna zvijezda, pleše sambu s loptom, i tako postala jedan od pionira viralnog marketinga na YouTube-u. Sve više poduzeća u svijetu prepoznaje troškovne prednosti ovog oblika marketinga, pa umjesto da puno troše na skupe oglašivačke kampanje, često koriste viralni marketing koji stvara malen trošak emitiranja i distribucije, a donosi mnoge prednosti – povećava svijest o poduzeću, prodaju te poboljšava poslovanje općenito.
Nela Fegić, Neuralab
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu