Kupnja putem interneta sve je češća. Internet trgovina hrane i živežnih namirnica u Europi rapidno rase, a prema procjenama stručnjaka u nekim bi se zemljama u idućih pet godina mogla udvostručiti. Trend rasta internet trgovine hrane bilježi se i u Hrvatskoj, no on nije ni izdaleka kao u najrazvijenijim tržištima EU.
To niti ne čudi s obzirom da u Hrvatskoj samo nekoliko trgovaca živežne namirnice prodaju i preko interneta – od velikih trgovačkih lanaca tek Konzum i Mercator. Međutim, neki manji proizvođači i trgovci hranom prepoznali su mogućnosti koje im je otvorio internet poput Ekološkog poljoprivrednog gospodarstva Sever. Iako je teško procijeniti vrijednost intenetske trgovine hranom u Hrvatskoj, ta je brojka zasigurno zanemariva usporedno s, primjerice, Velikom Britanijom gdje su kupci u 2012. potrošili 7,1 milijardu eura.
Živa trgovina iz inozemstva
Ipak, ulazak Hrvatske u Europsku uniju doveo je do povećanja online kupnje iz inozemstva. U samo tri mjeseca internetska trgovina u Hrvatskoj skočila je za 30-ak posto u odnosu na prošlu godinu, a takav trend zabilježili su kartičarske tvrtke. Ulaskom u uniju profitirale su i kurirske službe te Hrvatska pošta. S obzirom da su carinske barijere uklonjene, a dostava postala jeftinija i dostupnija, za očekivati je da će se ovakav trend nastaviti. Pojačana distribucija iz Europske unije prema Hrvatskoj događa se prvenstveno zbog ukidanja carina. Broj pošiljki najviše se povećao iz Velike Britanije, Sjedinjenih Američkih Država, Poljske, Rumunjske, Mađarske, Bugarske te Cipra. Ulazak Hrvatske u EU značajno se osjetio i na korištenju kartica. Prema analizi MasterCarda o hrvatskim navikama u korištenju kartica prilikom online kupnje najčešće se koriste kreditne kartice, ali i PayPal. Ovaj u svijetu najrašireniji oblik internetskog plaćanja u Hrvatskoj preferira trećina korisnika e-trgovine, a najćešće ga koriste mlađi kupci do 29 godina starosti.
U razdoblju od 1. srpnja do 31. listopada 2013., zabilježen je porast korištenja kartica Zagrebačke banke na PayPalu za 12 posto u broju transakcija i gotovo 24 u ukupnoj potrošnji (volumen) u odnosu na četiri mjeseca prije ulaska u EU (ožujak – lipanj). Pri tome je iznos prosječne transakcije karticama Zabe na PayPalu, bio 125 kuna od ulaska u EU, dok je u ranijem razdoblju iznosio 113 kuna. Dok on-line trgovina raste, "klasična" pada. U rujnu je promet u trgovini na malo neočekivano pao za 0,5 posto na godišnjoj razini, čime je nakon četiri mjeseca prekinut rast potrošnje, pokazuje procjena Državnoga zavoda za statistiku. Trend rasta vrhunac je dosegnuo u kolovozu, kada je promet u trgovini na malo porastao 2,6 posto što se može pripisati solidnoj turističkoj sezoni. Koliko je sektor trgovine ranjiv u krizi, jasno je pokazalo stanje na početku ove godine kada je u prvih 11 tjedana gospodarski sektor trgovine na veliko i malo doživio je najveći slom. Samo u tom sektoru tijekom ove godine ugašeno je 785 poslovnih subjekata, 157 subjekata proglasilo je stečaj, a 1.560 poslovnih računa ušlo je ove godine u blokadu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu