Unatoč tome što u zadnjih par godina shopping centri niču kao gljive poslije kiše, sve više Hrvata otkriva prednosti internetskog poslovanja i otvara virtualne prodavaonice – webshopove.
Neovisno o nedavno završenoj i nezaobilaznoj blagdanskoj shopping groznici, u današnje vrijeme webshop postaje imperativ za uspješno poslovanje. Danas bi najpoznatiju Descartesovu izreku vjerojatno slobodno mogli modificirati u ‘Online sam, dakle jesam’. Jer ako nisi online, gubiš dio kolača i ne dosežeš do velikog dijela potencijalnih potrošača. Za uspjeh u poslovanju, a pogotovo u sferi onog internetskog, ključni faktor je adaptacija. Poduzeće se mora biti sposobno u što kraćem roku prilagoditi promjenama proizašlim iz napretka u tehnologiji, promjenama u trendovima ili ponašanju potrošača.
Osim dosezanja šire publike, jedna od većih prednosti webshopa je i uklanjanje potrebe za iznajmljivanjem ili kupnjom fizičkog prostora, a time i osoblja, što donosi značajne uštede. Pruža mogućnost prodaje 0-24 i laku internacionalizaciju, a može ga otvoriti bilo tko, pod uvjetom da ima nešto znanja i puno volje. Prilikom otvaranja webshopa svim razvojnim koracima trebalo bi se pristupiti jednako ozbiljno i kvalitetno kvalitetno – od koncepta i dizajna pa sve do programiranja i evolucije cijelog sustava (service lifecycle).
Dva su osnovna načina na koja možete otvoriti svoj prvi webshop – kreirati ga i održavati sami, ili odabrati već gotovo rješenje. Za samostalan pothvat preporučamo WordPress ili DotNetNuke CMS sa proširenjima, koji će od vašeg web sjedišta napraviti odličan webshop. Ako se pak odlučite za gotovo rješenje, preporučamo Shopify i BigCommerce. To su SaaS (Software-as-a-service) usluge, kod kojih dobivate ‘ključ u ruke’ – za određenu mjesečnu ili godišnju naknadu kupujete već postojeće rješenje, koje do određene mjere možete modificirati prema vlastitim potrebama.
Uvjerljivo najviše korisnika imaju eCommerce i WooCommerce proširenja, što zapravo i nije toliko neobičan podatak, obzirom da WordPress CMS ima više od 59 milijuna korisnika u svijetu.
Proširenja za WordPress, kao što su to WooCommerce ili eCommerce, vašu stranicu pretvaraju u temeljito strukturiran webshop. Pružaju kvalitetno rješenje, iza kojeg stoji poznato ime kojem vjerujemo, jer ga koristi više od 59 milijuna korisnika u svijetu. Ova proširenja simbiotički iskorištavaju WordPress funkcionalnost i stabilnost, a opet nude dovoljno filtera i opcija, koje će zadovoljiti i najzahtjevnijeg developera/korisnika. Jednostavni su za instalaciju i rade sa većinom standardnih WordPress tema, podržavaju sve standardne ‘widgete’, ali i neke koje ste sami napravili. Obzirom da je vaš posao jedinstven, takav bi trebao biti i vaš webshop. 100% su prilagodljivi, što ih čini snom svakog dizajnera. Možete koristiti svoj vlastiti HTML & CSS te imati potpunu kontrolu nad time kako vaš webshop izgleda i kakav “feeling” odašilje.
Osim raznih korisnih izvješća, na samo jednom ekranu možete vidjeti sistematski prikaz tekućih prodaja i komentara/kritika, razinu zaliha, generalne performanse i statistike poslovanja. Uz to, pružaju odličnu korisničku potporu – postoji mnogo korisnih video tutoriala, a omogućen je i pristup potpori postojeće zajednice korisnika u realnom vremenu. Oba proširenja su internacionalna – multi jezična su, podržavaju mnoge valute te nude opciju targetiranja specifičnih područja (zemalja, država). Što se načina plaćanja tiče, nude brojne opcije – od plaćanja PayPal-om pa sve do opcije plaćanja po uzeću (za one koji ne vjeruju internetskom prijenosu novca). Također, nude i brojne opcije dostave i integracije, imaju ugrađene fleksibilne kalkulatore za izračun troška te domaće i globalne cijene dostave. Uz sve to, korisno je napomenuti i Google Analytics integraciju koja omogućava praćenje uspješnosti kupnje tj. konverzije, a to vam pomaže da donesete pravovremenu odluku o promjenama utemeljenu na relevantnim podacima.
Ako koristite DotNetNuke CMS, preporuka je da za otvaranje webshopa nabavite NBStore proširenje. To je besplatano proširenje koje nudi mnoge mogućnosti za one koji žele webshop s puno značajki i PayPal sustavom plaćanja. Nije se baš najlakše snaći, pa se njegovo postavljanje ne preporuča početnicima. Prilagodljiv je i pruža mogućnost aktivnog razvijanja modula. Podržava više jezika i pruža razne mogućnosti dostave. Može raditi kao katalog bez cijena za anonimne posjetitelje, a s cijenama i mogućnošću kupnje za verificirane posjetitelje. NBStore se ne preporuča poduzećima koja su nova na webu i u internetskom poslovanju, ali je odlična baza za programere koji žele uložiti svoje vrijeme u nadogradnju netipičnih riješenja, karakterističnih za pojedino poduzeće.
Shopify je jedna od najjednostavnijih samostalnih platformi za on-line prodaju. Iako mnogo velikih poduzeća koristi ovu platformu, ona je prvenstveno namijenjena za mala i srednja poduzeća. Izrazito je jednostavna za korištenje, modernog je dizajna te ima odličnu korisničku potporu. Nudi ono što većina ljudi u pravilu treba pri otvaranju online shopa. Upravljanje proizvodima je lako – mogu se dodavati ili modificirati slike, opisi, detalji o proizvodu. Nudi preko 100 profesionalnih tema, koje je lako prilagoditi bez ikakvog prethodnog HTML/CSS znanja. Ima ugrađenog i ‘how to’ čarobnjaka, koji vas korak po korak vodi kroz cijeli proces postavljanja. Na taj način nećete propustiti neki važan korak i sve će raditi kako treba i bez greške. Naplaćuje od 0-2% po transakciji, ovisno o planu koji koristite. Nema skrivenih troškova, a naplata usluga je maksimalno transparentna.
Uz mnoge pozitivne karakteristike, ima i nekoliko negativnih. Iako su neke dodatne korisne aplikacije besplatne, većina je ponuđena na bazi mjesečne pretplate- između 1$ i 5$. Postoje i aplikacije skuplje od 5$ mjesečno, pa ako niste dobro planirali, mjesečni trošak bi vam mogao znatno narasti. Upravljanje inventarom je djelomice zamršeno ako baratate velikim brojem proizvoda, jer sam software (usluga) nije za to namijenjena. Također, može doći do nekih komplikacija u slučaju da koristite sučelje na nekoliko različitih jezika. U usporedbi s konkurencijom nema puno marketinških ‘how to’ video uradaka, iz kojih se najlakše nauči na koji način najbolje iskorisiti postojeće alate te nema mogućnost kreiranja posebnih dnevnih ponuda i loyalty programa. Cijena varira od $29 do $179 mjesečno – a bilo koji paket možete 14 dana besplatno isprobati.
BigCommerce je potpuna i veoma pouzdana alternativa Shopify-u, a nudi dobru podršku, što ga čini mudrim izborom za nova on-line poduzeća. Jednostavan je za postavljanje, korištenje i administriranje, a ima više značajki nego ostali slični dostupni programi (pogledajte samo listu funkcionalnosti). To je alat koji će pojednostavniti izgradnju vašeg webshopa, omogućiti procesiranje dobivenih narudžbi i lako upravljanje postojećim inventarom. Što se izgleda dućana tiče, možete birati između profesionalno dizajniranih ponuđenih tema, prilagoditi postojeće HTML/CSS predloške ili potražiti pomoć od stručnog tima internih dizajnera (što je posebnost BigCommerce platforme). Također nudi i svakodnevnu korisničku podršku 0-24, mobilnu verziju, mogućnost prodaje na Facebooku, eBayu i Amazonu. Integriran je sa ostalim korisnim servisima kao što su MailChimp, iContact i sl.
Iako ova aplikacija ima širok opseg alata koji vam pomažu u svim aspektima, od kreiranja pa sve do održavanja on-line shopa, postoji nekoliko zamjerki. Najveći prigovor je to što nema ugrađene neke od bitnih marketinških alata – kao što su dnevne ponude, loyalty programi i alat za uspoređivanje proizvoda. Ne postoji B2B podrška – login za veleprodaju je kompliciran i ne funkcionira baš dobro. Nema ugrađen POS sistem, ni in-house mogućnost procesuiranja kreditnih kartica. Cijene se kreću između 24,95$ i 299,95$, uz 15 dana besplatnog probnog korištenja. Ako uzimate godišnji paket, dobivate 10% popusta.
Naša je preporuka da izradite i održavate svoj webshop sami – from scratch. Istina, u početku ćete imati malo više posla pri pokretanju, ali uloženo vrijeme i trud će se brzo isplatiti jer će krajnji rezultat biti webshop potpuno prilagođen vašim potrebama, poseban i jedinstven vama.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu