Hrvatske internetske trgovine dosad iz inozemstva nisu primile nijedan prigovor. Službena je to statistika s kojom raspolaže Europska komisija. Danijela Marković Krstić, voditeljica Europskog potrošačkog centra (ECC) u Hrvatskoj istaknula je na okruglom stolu “Praksa u primjeni prava potrošača pri kupovanju na internetu”, što ga je u četvrtak u Zagrebu organizirala Europska komisija, da je dobila niz pritužbi hrvatskih potrošača na e-trgovine registrirane izvan Hrvatske, ali nijednu izvana na hrvatske internetske trgovine.
Prema podacima Europske komisije u Hrvatskoj 36 posto građana kupuje online. Prosjek u Uniji je 60% pa EK očekuje velik rast e-trgovine u Hrvatskoj i stoga ovdje promovira prava potrošača.
Ista pravila za sve
Sven Roehr iz EK kaže da je njihov cilj sinkronizirati regulativu u području zaštite potrošača za cijelu Uniju.
“Prvi put sve članice na jednak način reguliraju prava potrošača u e-trgovini i time smo dobili temelj za stvaranje jedinstvenog europskog digitalnog tržišta na kojem i Hrvatska može ostvariti svoje potencijale”, kaže. Prije svega želimo informirati potrošače da je jako važno otkud je neka internetska trgovine, odnosno da li je registrirana u Uniji. “Sve trgovine u EU moraju poštivati iste rokove dostave, povrata i ostale prodajne uvjete i u tom smislu želja nam je da ‘Tvrtka registrirana u EU’ postane oznaka povjerenja internetske kupce”, naglašava Roehr.
Hrvoje Bujas, osnivač najvećeg portala grupne kupnje Crno jaje ističe da je usklađivanje zakonodavstva koje je provela Hrvatska dobro. No, navodi da je i EU ostavila sive zone koje će trebati riješiti.
“S jedne strane, morat ćemo kroz dobru praksu riješiti problem kako kvalitetno razlučiti poštene kupce i prevarante te, s druge strane, problem je nelojalna konkurencija koja ne poštuje EU regulativu poput tvrtki koje prodaju iste stvari kao i mi, ali zato što su registrirani u Švicarskoj ili na nekim poreznim oazama, ne vraćaju u cijelosti novac kupcima u slučaju da ovi otkažu kupnju”, kaže Bujas. To znači da Crnoj jaje vrati sav uplaćen novac dok takvi portali sebi zadržavaju 20 posto uplate.
Negativne kampanje
Zvonimir Mozer, direktor Mondo onlinea ističe da je dobro da se kupce unaprijed obaviještava o njihovim pravima. Ističe da hrvatskom tržištu treba predočiti da ima mnogo više pozitivnih priča nego onih negativnih, posebno stoga što kupci sami to prepoznaju i njihov broj kontinuirano raste.
“Nažalost, svjedoci smo negativnih kampanja gdje su se isticali isključivo primjeri da se umjesto mobitela šalje cigla”, kaže. Dodao je da je Mondu najveći problem nelojalna konkurencija stranih trgovaca koji su samo preveli portale na hrvatski jezik. “Ne ispunjavaju EU regulativu – ne daju jasnu specifikaciju proizvoda, ne poštuju rokove isporuke i ne omogućuju povrat robe čime stvaraju probleme poštenim trgovcima”, kaže.
Marko Sever, direktor Eko Severa kaže da je ključni problema što institucije ne provode zakona. Navodi da ne postoji koordinacija između ministarstava s obzirom da područje e-trgovine pokriva njih nekoliko.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu