Mađarski grad Debrecen postaje ‘supertvornica’ baterija za aute na struju

Autor: Tomislav Pili , 30. studeni 2022. u 10:11
Foto: PD

Ulaganja svjetskih divova, poput BMW-a i kineskog CATL-a. dosegnut će 10 milijardi eura.

Okolica drugog po veličini grada u Mađarskoj, Debrecena, na dobrom je putu da postane jedno od središta europske proizvodnje komponenti za električne automobile. Kako navodi Financial Times, do 2030. godine proizvodnja baterija za vozila na struju u tom gradu s 200.000 stanovnika bit će po volumenu druga po veličini u Europi, nakon Njemačke. Naime, kapacitet tvornica baterija u Njemačkoj iznosit će 369 GWh, a u Mađarskoj 207,3 GWh. Na trećem mjestu mogla bi biti Poljska s kapacitetom od 115 GWh.

Kompletno ‘na struju’

Investicijska ekspanzija započela je odlukom njemačkog BMW-a da u Debrecenu izgradi tvornicu električnih automobila vrijednu dvije milijarde eura. Potom je stigao kineski CATL, div u globalnoj proizvodnji baterija, koji će u gradu sagraditi najveću europsku tvornicu baterija, a investicija bi mogla vrijediti i do sedam milijardi eura. K tome, još desetak manjih kompanija najavilo je ulaganja u Debrecen, pa se ukupan iznos penje do 10 milijardi eura. Ako se uzme u obzir da će Mercedes-Benz i Audi svoje pogone u Mađarskoj preorijentirati na proizvodnju električnih automobila, do 2035. – kada će u EU biti zabranjena prodaja novih automobila s benzinskim i dizel motorom – kompletna autoindustrija našeg sjevernog susjeda bit će “na struju”.

Valja istaknuti kako ovakva ulaganja nisu “pala s neba”. Vlada u Budimpešti ponudila je stranim kompanija poprilične porezne olakšice, usporedno s “prijateljskom” i učinkovitom regulacijom. Primjerice, prije nego što je došao u Debrecen, CATL je sagradio manju tvornicu u Njemačkoj te najavio kako ga zanima gradnja veće tvornice u Poljskoj ili Srbiji, tvrde izvori upućeni u razgovore s kineskim ulagačima u tim zemljama. Međutim, CATL se na kraju odlučio za Mađarsku gdje će dobiti olakšice i sagrađenu infrastrukturu u ukupnom iznosu od oko 800 milijuna eura.

“Započeli smo pregovore s CATL-om prije 2,5 godine, kada je kompanija razmišljala o još jednoj lokaciji”, kazao je za tamošnji internetski portal Haon.hu mađarski ministar vanjskih poslova Péter Szijjártó. Mađarske napore u privlačenju vodećih svjetskih proizvođača automobila treba promatrati u dva konteksta. Prvi je širi, europski, gdje se radi o stvaranju infrastrukture dovoljnog kapaciteta da prelazak na električne eutomobile uopće postane moguć. Drugi je pak unutarnji – za Mađarsku je od ključne važnosti da se pripremi za tranziciju s obzirom da automobilska industrija čini petinu izvoza te države te sudjeluje u BDP-u sa 8 posto.

Egzistencijalni izazov

“Ovaj proces je egzistencijalni izazov za mađarsko i europsko gospodarstvo”, ocjenjuje Péter Kaderják, predsjednik novoosnovane Mađarske udruge za baterije te nekadašnji dužnosnik u vladi premijera Viktora Orbána. “U ovoj novoj industriji ključni dio procesa su baterije. A Europa je ostala iza i propustila priliku stvoriti kompletni lanac opskrbe”, kaže Kaderják. No, pretvaranje Mađarske u “supertvornicu” baterija iznjedrilo je i neke kritike.

Dio analitičara smatra kako Mađarska riskira da postane preovisna o kineskim proizvođačima baterija. U Debrecenu se pak dio stanovnika pribojava da će doći do zagađenja vodocrpilišta s obzirom da se u proizvodnji baterija koriste teški metali. K tome, smatraju i da će doći do skoka cijena stanova i pritiska na infrastrukturu koji će izazvati tisuće novih radnika i njihovih obitelji. “Ove investicije mogu staviti Debrecen na europsku industrijsku kartu, ali se mnoštvo stanovnika pita može li ovaj grad podnijeti takve divove”, ističe József Pálinkás. nekadašnji čelnik Mađarske akademije znanosti koji živi u tom gradu.

Komentirajte prvi

New Report

Close