Laboratorij iz Reykjavika kao nit vodilja za borongajski inkubator

Autor: Suzana Varošanec , 12. srpanj 2023. u 07:00
Foto: IGOR KRALJ/PIXSELL

Stvarati inženjere nove generacije cilj je Sveučilišta u Zagrebu.

Pristupanjem svjetskoj inicijativi CDIO (Conceive – Design – Implement – Operate) Sveučilište u Zagrebu trasira put ka inovativnom obrazovnom okviru za stvaranje nove generacije hrvatskih inženjera, sve u skladu s ciljevima iz programa rektora Sveučilišta u Zagrebu prof. dr. sc. Stjepana Lakušića za razdoblje 2022.-2026.

Za sveučilišni kampus Borongaj s njegovim Znanstveno-tehnološkim parkom to prema rektoru znači da će biti svojevrsni inkubator CDIO modela na Sveučilištu u Zagrebu.

Kako prenamijeniti kosilicu
“Inicijativa CDIO dio je mog rektorskog programa i jedna od glavnih motivacija njenog uvrštavanja u program su studenti u fokusu interesa Sveučilišta, tako da im participacija u koncipiranom inovativnom obrazovnom procesu omogućava stjecanje znanja i kompetencija koje će ih učiniti konkurentnijima na tržištu rada – bilo da se zapošljavaju u high-tech tvrtkama ili pokreću vlastite startupove, pri čemu se dodatno afirmira njihovo poduzetništvo”, kaže rektor Lakušić.

Zagrebački rektor prof. dr. sc. Stjepan Lakušić/E. Elveđi/PIXSELL

Navedena inicijativa podrazumijeva suradnju s gospodarstvom i osnovna je pretpostavka o kojoj se ne raspravlja. No, kurikulumi trebaju biti dizajnirani tako da studenti koji se školuju za inženjere više rade praktično na razvoju proizvoda i/ili procesa, odnosno manje na usvajanju općih teorijskih znanja.

Na nekim fakultetima je to više, na nekim manje izraženo, no rektor ističe da “laboratoriji, koji se podrazumijevaju, trebaju biti suvremeno opremljeni, dok broj vježbi treba biti više usmjeren na rješavanje tehničkih problema i ići u smjeru projektne nastave”.

“Kako bi se taj model obrazovanja što bolje približio, predstavit ću zanimljiv projekt koji se radi u laboratoriju za strojarske konstrukcije na Sveučilištu u Reykjaviku. Studenti uče postupke zavarivanja kako bi mogli analizirati čvrstoću spojeva nastalih različitim tehnikama zavarivanja i primjenom različitih materijala.

Lakušić

Trebaju li studenti znati rješavati zadatke iz zbirke zadataka ili u timu predložiti rješenje nekog matematičkog problema? Upravo je to drugo srž CDIO koncepta.

Problem koji trebaju riješiti je prenamjena električne kosilice u stroj za čišćenje snijega. To uključuje dizajn, nacrte, praktičnu izradu i primjenu te razradu poslovnog plana korištenja i prodaje takvog stroja. Laboratorij je otvoren od 0 do 24, i to 7 dana u tjednu.

Takve laboratorije i infrastrukturu na našem sveučilištu treba oformiti na fakultetima jer se kroz takve studijske programa stvaraju inženjeri koji se odmah mogu uključiti na tržište rada. Upravo tako zamišljamo proces obrazovanja i istraživanja u okviru najvećeg i najvažnijeg razvojnog projekta u RH, a to je kampus Borongaj Sveučilišta u Zagrebu”, kaže zagrebački rektor.

CDIO inicijativa na svjetskoj razini uključuje više od stotinu međunarodno priznatih sveučilišta i visokih učilišta te se temelji na premisi da je osmišljavanje-projektiranje-implementacija-uporaba srž inženjerskog obrazovanja.

Studenti fakulteta koji podržavaju inženjerska zanimanja i njima pripadajuće kompetencije mogu očekivati da će i njihovo obrazovanje na sveučilištu biti koncipirano sukladno definiranim standardima CDIO-a.

Punopravno članstvo u inicijativi jamstvo je izmjena i nadogradnje studijskih programa te prema Lakušiću razvoj koji se temelji na principima CDIO-a podrazumijeva da se studijski programi dizajniraju tako da se u potpunosti obuhvate sva potrebna znanja, vještine i stavovi za koje se smatra da završeni studenti trebaju imati.

7

dana u tjednu od 0 do 24 otvoren je laboratorij za strojarske konstrukcije na Sveučilištu u Reykjaviku

Kako ocjenjivati?
“To može zvučati kao da je to već implementirano, ali uvijek se postavljaju pitanja trebaju li studenti znati izvesti primjerice Bernoullijevu jednadžbu ili trebaju li znati dizajnirati cijev koja radi na tom principu, primjenjujući jednadžbu u tom dizajnu.

Isto se može primijeniti na sveučilišna znanja iz matematike – trebaju li studenti znati rješavati zadatke iz zbirke zadataka ili u timu predložiti rješenje nekog matematičkog problema? Upravo je to drugo srž CDIO koncepta, pa se pritom definiraju dodatna pitanja – kako to ocjenjivati i slično”, kaže rektor Lakušić.

Velik naglasak u izradi studijskih programa prema CDIO konceptu stavlja se na integrirani kurikulum. To podrazumijeva dobar i kvalitetan balans između osnovnih znanja matematike, fizike, kemije… s osnovnim, “univerzalnim” inženjerijskim znanjima i sa specifičnim znanjima struke za koju se školuju. U ovome CDIO, tvrdi, jednako tako nudi nekoliko modela i iskustava korisnika.

Komentirajte prvi

New Report

Close