Nikola Škorić, osnivač i direktor Electrocoina, tvrtke koja je najveći broker kriptovaluta u zemlji te jedan od većih u EU, govori o raširenosti i prihvaćenosti kriptoplaćanja u Hrvatskoj, inovativnom softveru PayCek te planovima za širenje na EU tržište.
Na kriptovalute građani još uvijek primarno gledaju kao na investiciju, a ne kao na sredstvo plaćanja. Zašto je tome još uvijek tako? Mijenja li se taj stav polako?
Za početak je bitno reći kako je to, u dobroj mjeri, svakako stvar percepcije. Isto tako i na američki dolar možemo primarno gledati kao na investiciju – dnevni Forex promet prosječno iznosi oko sedam milijardi dolara dok VISA-in godišnji (ne dnevni, već godišnji) platni promet u prosjeku iznosi ‘svega’ 13 milijardi dolara.
Ova usporedba, naravno, ne uzima u obzir sve platne transakcije na svijetu i vrlo je vjerojatno da se američkim dolarom više plaća no što se njime investira, ali ‘prosječan’ građanin sigurno nema percepciju da je dolar također značajan investicijski instrument. Isto tako, ne postoji značajna percepcija kripta kao platnog instrumenta, premda se kripto svakako koristi za plaćanje.
S druge strane stoji činjenica da, iako kriptovalute na svome samom početku jesu zamišljene kao elektronička gotovina i potpuno elektronički način plaćanja (naslov prvog rada o kriptovalutama ikad nosi naslov ‘Bitcoin – A Peer-to-Peer Electronic Cash System’), situacija je u realnosti mnogo drugačija – kripto se danas još uvijek mnogo više koristi za investiranje nego u platne svrhe. Jedan od faktora je svakako ekstremna volatilnost tržišta kriptovaluta koja za posljedicu ima potencijalnu mogućnost brze i lake zarade, ali jednako tako i potencijalno brz gubitak sredstava.
Drugi razlog je, svakako, infrastruktura – investiranje u kriptovalute iznimno je jednostavno i dostupno, dok plaćanje kriptom nije ni blizu toliko dostupno. Mi u Electrocoinu aktivno radimo na premašivanju ovih problema i na širenju kripto plaćanja u sve pore gospodarstva i primjećujemo da trud daje rezultate – stavovi društva o plaćanju kriptom mijenjaju se na bolje, polako ali nepovratno.
Electrocoin je kao pionir kripto industrije u Hrvatskoj razvio softver PayCek koji trgovcima omogućuje naplatu proizvoda kriptovalutama, a kupcima plaćanje njome. Kako softver funkcionira i koja su njegova glavna obilježja?
PayCek je elektronički platni servis koji trgovcima omogućuje prihvaćanje uplata u kriptovalutama, a pri čemu im se, za njihovu robu ili usluge plaćene kriptovalutom od strane krajnjeg kupca, na račun isplaćuju kune ili euri. Može se koristiti u fizičkim trgovinama i u web-shopovima, a podržava i do 16 najpopularnijih kriptovaluta.
Možda i najvažnija stvar u korištenju PayCeka jest činjenica da trgovci uopće nisu izloženi kriptovalutama niti njihovoj volatilnosti – svoje uplate dobivaju u kunama i eurima, dok Electrocoin procesira transakcije u ime trgovca te pozadinski odrađuje mjenjačke usluge za iste.
PayCek omogućuje izravan i brz pristup novoj generaciji potrošača bez potrebe za kompleksnim procesima zamjene kriptovaluta. Implementacija PayCek sustava besplatna je i jednostavna, a sve što je potrebno jest kreirati korisnički račun na PayCek platformi.
Kada ste softver PayCek stavili na tržište i koliko ga je trgovaca i uslužnih djelatnosti do danas implementiralo, odnosno koliko ga kompanija koristi i time kupcima i korisnicima omogućuje plaćanje kriptovalutama?
Sustav PayCek tržištu je predstavljen krajem 2018., a danas je implementiran kod više od 300 različitih partnera i na preko 3000 POS uređaja, čime usluga plaćanja kritpovalutama pokriva gotovo svaki tip trgovine tj. sve kategorije proizvoda i usluga.
Sjećate li se s kojim ste klijentom probili led na domaćem tržištu i tko je bio pionir koji je omogućio plaćanje kriptovalutama? Koliko se od tada do danas promijenio stav i odnos trgovaca i drugih uslužnih djelatnosti prema plaćanjima u kriptovalutama?
Led smo na domaćem tržištu probili organizacijom humanitarne akcije kojom smo prikupljali donacije u kriptovalutama za Kliniku za dječje bolesti Zagreb, odnosno za nabavu tada prijeko potrebnog uređaja Radiometer TCM4, koji se koristi u Jedinici intenzivnog liječenja.
Ova akcija uspješno je dovršena za Božić 2018. Nakon toga, prvi komercijalni korisnik sustava PayCek bio je Swanky Mint Hostel koji još od početka 2019. kontinuirano gostima nudi plaćanje u kriptu preko PayCeka. Što se stavova i odnosa trgovaca prema kriptovalutnim plaćanjima tiče, manji trgovci imaju tendenciju slijediti primjer tzv. ‘lidera’ u industriji. Za integraciju se, dakle, inicijalno najčešće odlučuju upravo predvodnici svojih industrija koji su prepoznali potencijal koji pružaju kriptovalutna plaćanja.
Iako i dalje postoji određena razina zadrške, ponajviše zbog nedovoljne opće prihvaćenosti i usvojenosti kriptovaluta, važno je istaknuti kako mnogim trgovcima, u odnosu na prethodne godine, kriptovalute više nisu nepoznanica pa je stoga i lakše razgovarati o prednostima integracije sustava. Tome mnogo pomažu i naše statistike – u stanju smo svojim potencijalnim klijentima ukazati na značajne promete koje pojedini trgovci ostvaruju preko PayCeka.
Tko su vam najveći klijenti i koje sve djelatnosti koriste vaš softver?
Među našim najvećim klijentima mogu se pronaći gotovo sve djelatnosti, a posebno smo ponosni na nedavnu integraciju sustava u Croatia Osiguranje, odnosno u LAQO – prvo 100% digitalno osiguranje u Hrvatskoj.
Osim što govorimo o prvom osiguranju u Europi koje je uvelo kriptovalutno plaćanje (prema našem istraživanju), ova je suradnja od izuzetne važnosti za cijelu industriju jer dokazuje da su kriptovalute uspješno pronašle svoje mjesto i u jednoj od najkonzervativnijih i najtradicionalnijih industrija u svijetu, odnosno u osiguranju.
Osim LAQO-a, neki od naših najistaknutijih partnera su definitivno Konzum, Tifon, Hrvatska pošta, bazzar.hr, Greyp bicikli, Sancta Domenica, ali i mnogi drugi.
Kako plaćanje kriptovalutama izgleda u praksi, odnosno koliko je komplicirano uvođenje softvera za trgovce, a koliko za kupce koji plaćanje žele obaviti kriptovalutama?
Plaćanje je vrlo jednostavno, što nam je svakako bio jedan od glavnih ciljeva prilikom izrade PayCeka. Sve što kupac treba napraviti jest u svom walletu odabrati kriptovalutu s kojom želi platiti te skenirati QR kod koji mu pruža trgovac.
Transakcija se odvija nekoliko sekundi (ovisno o kriptovaluti kojom plaćamo), a trgovcu, zatim, na račun sjedaju kune. Što se tiče integracije sustava za trgovce, također možemo reći da je iznimno jednostavna – implementacija je besplatna, a sve što je potrebno jest kreirati korisnički račun na PayCek platformi i pratiti jednostavne upute za uspostavu integracije.
Naravno, moguće su i iznimke za kompleksne poslovne sustave poput Konzuma, za koje pružamo posebnu besplatnu uslugu prilikom integracije budući da integracija u takve sustave zahtijeva i izvedbu prilagođenog rješenja s obzirom na niz specifičnih tehničkih i poslovnih zahtjeva.
Softver PayCek koristi više od 300 trgovaca u Hrvatskoj. Planirate li izlazak na strana tržišta? Koje su prednosti PayCeka u odnosu na konkurenciju?
Trenutno smo u sezoni aktivnog širenja na šire tržište EU. Smatramo da smo u Hrvatskoj ‘ušli’ u sve industrije u koje smo željeli ući – od osiguranja i maloprodaje do IT, automobilske i mnogih drugih industrija, stoga su naši napori trenutno usmjereni na penetraciju europskog tržišta.
Kada govorimo o prednosti PayCeka nad drugim kripto platnim procesorima, naše se prednosti svakako najviše očituju upravo kroz sigurnost koju pružamo prilikom integracije sustava, sigurnost i brzinu provedenih transakcija i nevjerojatnu jednostavnost korištenja sustava. Uz to, naša je korisnička podrška dostupna u bilo koje doba dana ili noći te još uvijek s lakoćom rješava sve eventualne prepreke, bilo da se radi o kupcu ili trgovcu koji koristi PayCek sustav.
Što se tiče procesiranja kripto plaćanja, koja je misija i vizija Electrocoina?
Kad govorimo o procesiranju plaćanja, misija je Electrocoina oduvijek bila takva da se širokim masama na siguran, brz i jednostavan način približi korištenje, odnosno potrošnja kriptovaluta. Takva se praksa najviše očituje upravo kroz već spomenute mikrotransakcije, jer tek onda kada ćemo kriptovalutama moći kupiti bio što – od žvakaćih guma do automobila – uspjet ćemo premostiti jaz između iskoristivosti blockchain tehnologije i volatilnosti cijena kriptovaluta.
Povrh svega, svakako ćemo nastaviti širiti popis svojih poslovnih partnera, kao i što ćemo svojim retail korisnicima uvijek nastojati pružiti što bržu, kvalitetniju i jednostavniju uslugu. Što se vizije Electrocoina tiče, definitivno želimo postati vodeći europski pružatelj platnih usluga nove generacije te uz to, a koristeći blockchain tehnologiju, biti predvodnik kada govorimo o inovacijama u financijskoj industriji.
* Sadržaj omogućio Electrocoin