Potencijal je afričkog tržišta ogroman, uvjeravaju Ivan Burazin, član Uprave za developersko iskustvo Infobipa te Marijan Čipčić, voditelj Infobipovih inicijativa prema developerima.
Dvoje Infobipovaca nakon prošlogodišnje organizacije 18 meetupova po Sjevernoj Americi ove se godine okreću Africi. Prva runda meetupova u četiri grada supsaharske Afrike organizirana je početkom godine, a turneja se nastavlja.
Usto, Infobip poziva i domaće IT kompanije da im se pridruže na događanjima koje planiraju organizirati jer kako kaže Burazin – Infobip gradi mostove i spaja. Zašto Afrika i koji je potencijal tog tržišta govore u intervjuu za Poslovni dnevnik.
Zašto su meetupovi važni Infobipu?
Ivan Burazin: I druge kompanije rade meetupove jer se tako gradi zajednica. Dolazimo tamo gdje developeri žive te iniciramo druženja. Oni mogu biti organizirani oko određene teme ili kompanije. Postoje meetupovi na kojima se raspravlja o određenom programskom jeziku te, s druge strane, oni koje organiziraju kompanije poput nas, Googlea ili Mete. Mi smo se za razliku od spomenutih velikih kompanija morali odlučiti za drugačiji pristup organizaciji. Infobip je, u developerskom svijetu, relativno nepoznata kompanija, pa ljude nismo mogli privući samo imenom.
Odlučili smo, stoga, organizirati događanja koja će biti slična našoj konferenciji Shift, odnosno takva na koja dovodimo razne predavače koji govore o temama koje su srodne Infobipu. Također, odlučili smo se na organizaciju događanja uživo, a ne virtualno jer je iskustvo pokazalo da se stvara bolja povezanost i dublji odnos kada se ljudi upoznaju uživo. U konačnici, organizirajući Shift naučili smo kako je ljude najbolje okupljati.
Ove ste godine počeli organizirati i meetupove po Africi. Zašto Afrika?
Marijan Čipčić: Dosta me ljudi pita zašto Afrika, a odgovor na to pitanje možda najbolje dočaravaju sljedeći podaci. Naime, 19 od 20 najbrže rastućih gospodarstava je u Africi. Također, investicije u afričke startupove su od 2015. do 2022. rasle gotovo 1700%, što je ogroman rast i govori o koliko se brzorastućem tržištu radi. Svima je atraktivno zapadno tržište i Amerika, ali ono je i dosta kompetitivno zato što se tamo jako mnogo tvrtki bori za svoj dio kolača. Infobip, koji je globalno prisutan, u Afriku je došao prije više od deset godina.
Imate li konkurenciju na afričkom tržištu?
Ivan Burazin: Da. Naš je najveći konkurent također prisutan u Africi ali nitko, kao mi, nema povezanost sa svim afričkim državama. Infobip ima više ureda u supsaharskoj Africi od Googlea.
Marijan Čipčić: Infobip ima 10 ureda u Africi. U Africi imamo izgrađenu lokalnu infrastrukturu s uredima koji se nalaze u raznim gradovima, od Lagosa koji s okolicom ima više od 25 milijuna ljudi, preko Nairobija, centra istočne Afrike, Johannesburga u južnoj Africi, Kaira, Casablance. Također, u Africi imamo vrhunske klijente, od banaka, telekom operatera, fintech tvrtki i slično. Međutim, Infobip je do sada bio više orijentiran na rad s klijentima (business to business), a sada želimo okupiti developere i startup zajednicu, što je priča koju gradimo od kada je Infobip akvizirao konferenciju Shift, a Ivan Burazin imenovan članom Uprave za developersko iskustvo.
Što organizacijom meetupova u Africi zapravo želite postići?
Marijan Čipčić: Želimo upoznati developere i startup zajednicu u Africi te predstaviti Infobipove alate, rješenja te proizvode. Također, želimo lokalnim startupovima u sklopu globalnog Infobipovog programa Startup Tribe besplatno ponuditi korištenje Infobipovih usluga i mentoriranja u određenom vrijednosnom paketu, a na temelju kojih mogu skalirati svoja poslovanja. Na događanja, primjerice, uvijek pozovemo i lokalne predavače, što dovodi do bolje povezanosti sa zajednicom.
Nazvali smo ih Infobip Connect Meetup. Connect zato što Infobip kroz svoje usluge povezuje. Usto, na meetupovima često dođe do odličnih poznanstava koja se mogu razviti i u poslovne projekte. O koliko se zanimljivom tržištu radi govori i činjenica da sam nedavno sudjelovao kao predavač na jednoj developerskoj konferenciji u Yokohami u Japanu jer su željeli da ih upoznam s developerskim ekosustavom u Africi te kako ga razviti. To je vruća tema za tvrtke iz cijelog svijeta.
Koliko ste meetupova u Africi do sada organizirali?
Marijan Čipčić: Do sada smo imali ukupno sedam meetupa. Prošle sam godine u Lagosu napravio dva meetupa kako bih testirao interes i reakciju tržišta, pa onda još jedan u Accri (Gana). Kako su se “probni” meetupovi pokazali jako dobrima, odlučili smo organizirati serije meetupova po gradovima diljem Afrike. U ovoj nam je godini cilj napraviti tri turneje. Prva je bila organizirana u veljači te smo u sklopu nje posjetili četiri grada – Accru, Nairobi, Kairo i Casablancu – čime smo pokrili supsaharsku Afriku.
Interes je bio izvan očekivanja. Primjerice, u Nairobiju je na meetupu bilo 120 ljudi, a popunili bi i dvostruko veći prostor, da smo ga imali. Sada planiramo drugu turneju. Ona će biti održana krajem travnja. Konkretno, 26. ponovno idemo u Nairobi, 27. u Kampalu u Ugandi, a 3.svibnja u Abidjan (Obala Bjelokosti). Treću turneju planiramo u listopadu.
Koliko je sveukupno ljudi bilo na meetupovima u četiri grada?
Marijan Čipčić: Nešto više od 360. Prosječno je po meetupu bilo 90 ljudi, a brojke su se kretale od 80 do 120. Za meetup je 90 ljudi izvrsna brojka zato što se općenito smatraju uspješnim oni na kojima se okupilo 30-ak ljudi. Neki naši meetupovi su kao mini konferencije.
Kakvi su planovi nakon što odradite planirane turneje?
Marijan Čipčić: Planiramo potaknuti kolege i developere koje smo upoznali da sami organiziraju takva događanja, odnosno da budu naši ambasadori. Spremni smo s njima podijeliti znanja te ih podržati da nastave priču bez potrebe da mi osobno tamo dolazimo. Koliko mi je poznato, jedino Google sustavno radi slične eventove po afričkim državama, a sada je tu i Infobip.
Ivan Burazin: Plan nam je tu priču učiniti samoodrživom kako bi se mogli posvetiti organizaciji takvih događanja i na drugim tržištima i kontinentima, poput Latinske Amerike, jugoistočne Azije…
Marijan Čipčić: Također, vidimo i da postoji interes domaćih tvrtki za izlazak na afričko tržište koje je brzorastuće i vrlo zanimljivo. No, domaće kompanije možda imaju određenu zadršku iskušati prilike jer Afriku ne poznaju dovoljno. Infobip im je spreman pomoći u tome te ih pozivamo da nam se pridruže. Tamo smo već godinama prisutni, dobro znamo situaciju, imamo veze i imamo brojna poznanstva. Smatramo da ovo može biti izvrsna prilika za upoznavanje afričkog tržišta, a potencijalno i za sklapanje poslova.
Ima li interesa domaće IT zajednice za izlazak na afričko tržište?
Ivan Burazin: Interesa ima. Čim sam spomenuo da krećemo u Afriku osobno me zvalo nekoliko ljudi, a koje ne poznajem, da me pita mogu li nam se pridružiti. Važno je znati da im naša logistika i poznanstva uistinu mogu biti od koristi. Osobno sam se uvjerio koliko je teško probiti led na tržištima na kojima ste stranac i prvi se put pojavljujete. Mnogo je lakše kada je netko već “utabao” put. U Lagosu smo, primjerice, Marijan i ja osobno bili već tri puta i imamo dobra poznanstva. Dakle, ako netko tamo nešto želi otvoriti, imamo poznanstva koja mu u tome mogu pomoći. Most kakav gradimo prema Silicijskoj dolini želimo graditi i prema Africi koja je često zaboravljena i zapostavljena, a tržište je to na kojem ima mnogo potencijala.
Marijan Čipčić: Dodao bih da je developerska zajednica u Africi vrlo otvorena ta da joj se lako pristupa. Također, na Infobip Shiftu već godinama imamo predavače iz Afrike.
Ivan Burazin: Uvijek ima predavača iz Afrike. Počeli smo iz Nigerije gdje imamo dosta velikih klijenata. Ta zemlja, naime, ima jako puno talenata. Tome svjedoči činjenica da Meta u Nigeriji ima nekoliko developerskih centara. Upravo su zaposlenici takvih, velikih i međunarodnih kompanija, a koje imaju urede po Africi, često predavači na našoj Infobip Shift konferenciji. Puno se toga događa u Africi u kojoj vidimo mnogo prilika zbog čega smo i krenuli graditi zajednicu.
Koliko ljudi u Africi zapošljava Infobip?
Marijan Čipčić: Okvirno oko 130 ljudi. Naš je najveći ured u Južnoafričkoj Republici i broji 50-ak ljudi. Slijedi ured u Nigeriji s 15-ak ljudi…
Koliko je veliko i važno afričko tržište u ukupnim prihodima Infobipa?
Ivan Burazin: Neki od afričkih klijenata su među najvećim klijentima Infobipa. Sukladno tome, to nam je tržište jako važno. Htjeli bi i drugima otvoriti oči o potencijalu ovog tržišta jer se Afrika često percipira kao siromašno tržište. Ono možda ima manje potencijala nego zapadna tržišta, ali može činiti značajan udio u prihodima. Također, zbog slabije je konkurencije lakše dobiti klijente nego na kompetitivnom, zapadnom tržištu.
Marijan Čipčić: Također, Afrika se često percipira kao nesigurna. Prije kada ste spomenuli Ruandu svi bi pomislili na građanski rat. No, to se uvelike promijenilo. Danas na stadionu i dresovima engleskog nogometnog kluba Arsenala možete vidjeti turističke reklame za ovu zemlju. Mi smo se kroz putovanja iz prve ruke uvjerili koliki je napredak tehnologija donijela i tim zemljama. Jako je puno tehnoloških hubova i coworking prostora, a događanja koja tamo organiziramo nimalo ne zaostaju za onima u Hrvatskoj ili bilo gdje drugdje u svijetu. Mnogo se toga promijenilo i Afriku treba početi drugačije percipirati.
Jesu li vam meetupovi važni samo zbog stvaranja odnosa s developerima te imidža ili i zbog privlačenja novih ljudi, pa onda i klijenata?
Ivan Burazin: Na prvom su nam mjestu klijenti dok je brending sekundaran. No, on će se s vremenom jednostavno dogoditi.
Koje kompanije, odnosno sektori, u Africi imaju najviše potencijala?
Ivan Burazin: Tržište je otvoreno svima. Primjerice, klijenti Infobipa u Africi nisu isključivo IT kompanije već starije i velike industrije kojima su potrebne naše usluge. Kupci, odnosno klijenti, mogu biti banke, konzultantske tvrtke, energetski sektor…
U svibnju organizirate prvu Infobip Shift konferenciju izvan Europe, točnije u Miamiju, u SAD-u. Kakav je program konferencije?
Ivan Burazin: Još je dva mjeseca do konferencije tako da još ništa ne bi najavljivali. Naime, kada konferenciju negdje organizirate prvi put mnogo se toga dogovora neposredno uoči održavanja. Što je pak konferencija poznatija na tržištu, pripreme kreću ranije. Primjerice, za Infobip Shift u Zadru većina je toga već rasprodana te imamo dogovorene sponzore jer se radi o etabliranom i važnom događanju za developersku zajednicu u Europi. Taj status u Americi tek trebamo izgraditi. Imamo lokaciju, datum i predavače, no program ćemo predstaviti za otprilike mjesec dana.
Na posljednjoj ste konferenciji u Zadru najavili širenje i na druga tržišta. Razmišljate li o širenju Infobip Shifta i na druge kontinente?
Ivan Burazin: Konferencija u Hrvatskoj ima status jedne od najvažnijih u Europi. Sada želimo etablirati i Infobip Shift u Americi te nakon toga možemo razmišljati o drugim tržištima. Potrebno je biti oprezan s brzinom širenja jer nije to tako jednostavno.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu